[Tajfutas] OCAD nyomdai előkészítés, pályafelülnyomás, stb. (hosszú)

Kovács Gábor borea at is.hu
2013. Sze. 11., Sze, 22:50:00 CEST

Sziasztok!

Szerintem azoknak akik már kicsit is belemélyedtek az OCAD rejtelmeibe, azoknak nagyon hasznos volt Ádám levele és érdemes is volt elolvasni.

Alaptérkép és logók

b2) OCAD9 vagy 10 használata esetén marad a jó öreg alaptérképként megnyitás, majd tologatás, és itt jön a csavar! A logókat mindig a pályafájlba (legkülső fájlba) tegyük, különben bajba kerülünk!  A problémát a raszteres alaptérképek rekurzív (alaptérkép alaptérképe, több szint mélységben) kezelése okozza. Ilyen a 8-asban ha jól emlékszem még nem volt, ott a mélyebb szintek simán csak nem jelentek meg. A 9-esben viszont már működik, és a vektoros exportálás csinálja a bajt. Amikor elkezdünk egy adott fájlt exportálni, a program végignézi a megnyitott alaptérképeket. Ha bármelyik alaptérképen raszteres elemet talál, rákérdez az elem exportálási felbontására. És amit nem gondolnánk, az az, hogy ezután az összes alaptérkép raszteresen kerül kimentésre, ebben a felbontásban! Valószínűleg így járt Serdülő is a ROB térképekkel. Írtam a cégnek, ők is megerősítették, hogy ez probléma, nem megkerülhető, ennek megoldására vezették be a 11-ben a Layout layer-t.

Ez így igaz (Ocad 9), ezért nem került pl. végül Hollókő címere az idei Nógrád Nagydíj térképeire, mert amikor rajta volt, akkor lebutult az egész térkép a pálya alatt kb. 72 dpi-re :- )
Ez nagyon hasznos módszernek tűnik (bárcsak tudtam volna májusban!).

Van ugyan még egy (mezei) módszer, amit már az 5-ös (és korábbi) Ocadben is működött: a logót át kell rajzolni OCAD jelekkel (na erre nem volt már idő májusban a Hollókő címernél). Ez ugyan fáradságos, pl. egy bonyolultabb városcímer esetén, viszont így egy vektoros logónk lesz, ami nagyban csökkenti az állomány méretét, továbbá gond nélkül nagyítható-kicsinyíthető minőségromlás nélkül. Másik lehetőség, ha sikerül valami vektoros formában megszereznünk a logót (pl. CorelDraw) akkor abból dxf exporttal majd importtal be tudjuk vektorosan is hívni az OCAD fájlba, igaz utána kell még kicsit dolgoznunk, hogy az egyes obejktumok megfelelő színűvé váljanak, de végeredményként megint csak egy vektoros logónk lesz.

 Véleményem szerint az OB-kon kötelezővé kellene tenni az 5 színes Offset nyomtatást, de ez már egy másik levelezés témája lesz.

Én is ezen a véleményen voltam az idei Váltó OB-ig, de azok a térképek szerintem felülmúlták némelyik offszetnyomat minőségét, és árban biztosan sokkal kedvezőbbek (főleg egy váltóversenynél, ami offszet pályafelülnyomással miatt igencsak gazdaságtalan lenne, ha minden kombinációnak külön filmet kellene levilágítani).

Mára ennyi, idáig már úgysem jutott el senki. Ha mégis, várom a hozzászólásokat!

Üdv:

Petrócki Ádám

Köszönjük! Üdv
Kovács Gábor