[Tajfutas] Fw: Pályafelülnyomás digitális nyomdában

Kelemen János kelemen.janos111 at t-online.hu
2013. Sze. 11., Sze, 10:39:21 CEST

Tájékoztatásul küldöm Martin levelét.

Sent: Monday, September 09, 2013 4:20 PM
Subject: Re: Pályafelülnyomás digitális nyomdában

SziaJanó!

Az OCAD egy térkép rajzoló program, amivel nagyon hatékonyan és gyorsan lehet térképet (különösen tájfutót) rajzolni.
A térkép rajzoláson túli grafikai tudása viszont nagyon korlátozott. Ezt a program fejlesztői is pontosan tudják, ezért is támogatják azt a lehetőséget, hogy exportálni lehessen "ai" formátumba. Így a kész térképeket könnyedén meg lehet nyitni az AdobeIllustrator programmal. Ez a program körülbelül annyira megkerülhetetlen a vektoros grafikában, mint az AdobePhotoshop a pixeles képfeldolgozásban. Sajnos azon túl, hogy ez nem egy olcsó program, a kezelése sem egyszerű mivel professzionális felhasználásra készült. Ezzel a programmal aztán szinte mindent lehet állítani az igények szerint. Pár kattintással állítható, nem csak színek szerint az átlátszóság, hanem külön körökre, számokra, összekötő vonalakra is. A Váltó OB térképen én a számokat hagytam nem átlátszón, de egy tisztán fehér erdős térképen biztosan azt is átlátszóra raknám. A sűrű szintvonalas terepeken kicsit gyengítem a szintvonalakat, mert a digitális nyomtatásnál nagyobb a vastagodás mint az ofsetnél, de nem szabad túlzásba esni, mert akkor eltünhetnek részletek. A munka gyorsítása érdekében én még az AdobeInDesign programot is használom a térképen elhelyezendő egyéb információkhoz (név, logók, jelkulcs, stb.). Még nem sok térképet szerkesztettem, így én is próbálgatom, hogy mit hogyan érdemes állítani, de azt hiszem a Váltó OB pályái már egy elég jó szintet megütöttek. Jó lenne erről kicsit többet beszélni, mert ahogy elnézem elég hektikus az itthon megjelenő térképek nyomdai előkészítésének minősége.
Ha konkrét részletek is érdekelnek, hogy melyik programmal mint hogyan csinálok azt is megírhatom, de az egy hosszabb történet.

A listára nem tudok írni, de ha gondold nyugodtan továbbíthatod ezt a levelet oda is.

martin