[Tajfutas] Térkép utómunkák és nyomatok javaslat

Tóth Eszter t_eszter at t-online.hu
2013. Okt. 16., Sze, 12:56:53 CEST

Sziasztok!

Mivel a hétvégi OB-k kapcsán újra felmerült a térképnyomtatás kérdése, megpróbálom összefoglalni, hogyan lehetne szerintem az ilyen eseteket a jövőben elkerülni.

A nyomdai termékek minősége, mint amilyen a tájfutó térkép is, 3 dolgon múlik:
1.    nyomdai előkészítés.
2.    nyomdagép vagy nyomtató és az ezekhez használt festék (a kezelő szakember sem elengedhetetlen)
3.    papír
Ennek a három tényezőnek kell egy kipróbált rendszert alkotnia.

1.    A nyomdai előkészítésre az ocad csak nagyon korlátozottan alkalmas. Szerintem nem javasolt a használata, különösen, ha nem csak térképet, hanem logókat is szeretnénk használni. Lásd POCS.

A nyomdák csak az Adobe Distillerrel készült pdf-ek helyes kinyomásáért vállalnak felelősséget. Tudom, hogy ez fizetős, de nem véletlenül. A nyomdai előkészítésnél figyelni kell a terep sajátosságaira, fedettség, szintvonalak, de ennek mindenképpen összhangban kell lenni a nyomtatóval.

2.    A direkt színes ofszet nyomás elég jó eredményt ad, mivel a legkritikusabb barna színt egy színből nyomja, így nem fordulhat elő, hogy szellemképes legyen. Mivel direkt színeket (és nem kevert) használnak, ezért szebbek, tisztábbak a színek. Hátránya, hogy elég drága, mert nyomólemezt kell készíteni, ami sok pályánál nagy kiadás, ráadásul a gép beállitásánál elég sok selejt keletkezik. Az átlátszóságot nem lehet állítani, olyan amilyen (azért nem rossz). Az átfutási ideje is hosszabb, mint a sima nyomtatásnál.

A nyomtatás egy gyors és költséghatékony megoldás. Ráadásul az átlátszóságokat szabadon lehet állítani, mivel ez nem valós felülnyomás, hanem a gép számolja ki, hogy mi milyen színű legyen. Nagyobb szakértelmet igényel a nyomdai előkészítés. Elég nagy lehet az eltérés a színek között, de ez tájfutó térképeknél nem annyira vészes, mint mondjuk egy cég arculatánál.

3.    Mivel esőben is kell használni a nyomatot, ezért a papír kérdése is nagyon fontos. Lehet fóliázni, de annak nem olyan jó a tapintása, mint az eleve vízálló papíroknak. Itt viszont megint nagyon fontos, hogy jól legyen beállítava a nyomtató, illetve eleve alkalmas legyen rá, hogy vízálló papírra nyomtasson. A vízálló papír könnyen feltöltődik elektromossággal, így a papír behúzásnál előfordulhat, hogy összeragadnak a lapok. Figyelni kell továbbá, hogy a hőre hogyan reagál, nem deformálódik-e. Ha két oldalra nyomtatunk (váltó) mindig a térkép kerüljön rá másodiknak.

Mint megtudtuk a hétvégén, Norvégiában csak az nyomtathat térképet, akinek a szövetség erre liszencet adott, természetesen miután ellenőrizte a hozzáértését.

Nálunk is megtehetné a szövetség, első körben legalább a bajnokságok esetében, hogy kijelöl nyomdákat, illetve embereket, akik garantáltan elfogadható minőséget tudnak létrehozni. Nyomdánál még egy jó ár is kialkudható lenne, ha nagyobb példányszámot garantálunk éves szinten.

A hétvégi bajnokságon a legnagyobb gond az erre a feladatra alkalmatlan nyomtató használata volt. Mivel a nyomaton nagyon túlsúlyos volt a sárga, ezért fordult elő, hogy foltos volt a térkép. A nyomdai előkészítéssel lehetett volna javítani a minőségen. Sárga visszavétele, barna sötétítése, bár szerintem még így sem érte volna el a bajnokságon kívánatos minőséget.

Martin