[Tajfutas] Layout layer

Ádám Petrócki adam.futas at gmail.com
2012. Május. 16., Sze, 19:49:15 CEST

Sziasztok!
Köszönöm a sok hasznos javaslatot! Úgy érzem viszont, hogy kicsit kezdünk
eltérni a témától :-)
Kicsit részletesebben leírom az OCAD layer kezelését és magát a layout
layert, hogy tisztázzuk a dolgot.

Az OCAD csak korlátozottan kezeli a rajzoló- és CAD programokból ismert
rétegeket. A programban nincs lehetőségünk saját rétegeket létrehozni, csak
az OCAD beépített rétegeit használhatjuk, és azokat is csak meghatározott
célokra. Az OCAD rétegeit az alábbi ábra szemlélteti:
http://www.ocad.com/en.wiki/index.php?title=Layout

Legalul helyezkednek el az alaptérképek, ez azt hiszem egyértelmű. Felettük
a kép objektumok, amelyek olyan vektorgrafikus fájlból importált
objektumokat takarnak, amelyek nincsenek jelhez (symbol) társítva. Felettük
a térkép magva, a jelekhez társított objektumok (99% ilyen), valamint a
grafikus objektumok, amelyek például egy összetett jel alkotóelemekre
bontásakor keletkeznek.
Az újdonság most következik, mivel ide illesztették a Layout layer-t,
amelyre képeket és tetszőleges szövegeket helyezhetünk vagy rajzolhatunk.
(Legfelül van még egy réteg a jelhez nem társított objektumoknak, de ez
most mindegy) Ezen a rétegen a pontszerű jel beállításához hasonlóan
dolgozhatunk.
Egy példa a hasznosságára: ha eddig a térképre 12 pontos Arial betűvel
szerettük volna ráírni mondjuk a helyesbítők nevét, akkor a következő
lépéseket kellett megtennünk:
1.a) Létrehozunk egy szöveges jelet
1.b) Beállítjuk hozzá az Arial betűtípust és a 12-es méretet
2. A jel egy példányával rárakjuk a térképre a szükséges feliratokat.

A layout layeren egyszerűen kiválasztjuk a betűtípust és a méretet és
ráírjuk a térképre amit szeretnénk.
A másik hasznos dolog, hogy ezen a rétegen normálisan tudjuk méretezni és
mozgatni a képeket, nem kell az alaptérkép igazítás funkcióval bénázni. A
harmadik pedig, hogy egyszerűbb alakzatokat (kör, téglalap) is rajzolhatunk
tetszőleges színben (nem kell a színtáblában definiálni!).
A layout-ot csak ezekre használhatjuk, tehát nem arról van szó, hogy a
rétegek között szabadon rakosgathatjuk az objektumokat, és ezáltal a
kitakarást/fedési sorrendet állíthatjuk. Arra a célra még mindig a
színtábla szolgál, de tájfutó térképek rajzolásánál alapesetben nem kell
hozzányúlni (nem is ajánlom, csak azoknak akik tudják mit csinálnak).

Még vissza egy kicsit a rétegekhez. Ha rétegeket nem is tudunk létrehozni,
az importált rétegeket az OCAD remekül kezeli (a 9-es verziótl felfelé
biztosan, de lehet hogy alatta is). Például az egyes rétegeken lévő
objektumokat egy gombnyomással társíthatjuk jelekhez, ami más DTP
programokkal rajzolt térképek esetén lehet hasznos.

A fordítás terén leginkább az arculat, design és ezekhez kapcsolódó ötletek
tetszenek, mivel a réteg főleg ezen objektumok elhelyezésére szolgál.

Üdv:
Ádám