[Tajfutas] Mecsek 72-74 nosztalgia (hosszú, de nem érdektelen)

Gábor Scultéty gabor.scultety at gmail.com
2011. Jan. 11., K, 15:17:53 CET

Meglepődve tapasztalom, hogy nem is kevesen kísérik érdeklődéssel a
felvetett nosztalgia témát, ezért én is hozzájárulok néhány adalékkal
a térkép és a kapcsolódó versenyek valóban különleges, megőrzésre
méltó történetéhez. Bár számomra általában érdektelenek térképeink
különböző nyomdai változatai, a Mecsek 4 tükörképi nyomatát, a
Misinatető név alatt kinyomott Márévár térképet, továbbá a Boxi által
részletezett Navratil-féle domborzatrajzokat ritka különlegességük és
ugyanakkor jó használhatóságuk okán egy külön dossziéba gyűjtve
őriztem meg. Az érintett versenyeket pedig az éjszakai OB kivételével
mind végigküzdöttem, és legjellemzőbb adataikat már akkor egy egyszerű
adatbázisban vezettem, így azok lekérdezése akár a versenynév, akár a
versenyterep, vagy éppen az időpont alapján csak másodperceket
igényel számomra.

Az eddigi információk alapján (melyek közül persze Boxié a
legtartalmasabb és legpontosabb) tisztázódott a tükörnyomatot követő
72 májusi Mecsek Kupa a fekete-fehér változattal, és a júniusi
éjszakai OB a színes, de nem az MNTI által nyomott térképpel. Nagy
meglepetéssel olvastam a 'Lómáj-sztorit', gondolom, ez többségünk
számára jelentett új információt.
A térkép színvilága alapján ítélve a következő évi Mecsek Kupát is
valószínűleg még ezzel a Lómáj-féle változattal rendezték 1973.
szeptember 2-án. Ennél
érdekesebb azonban a pálya vezetése: a Lapistól rajtolva, a
Misina-tetőn keresztül, a Rigó-kút környékén forogva, Szabolcstelepen
értünk célba (12.2 km, 17 e.p.). Vajon a rövidebb pályákat hogyan
vezették a légvonalban egymástól 5 km-re (és közte több, mint ezer
méter szint) települt rajt és cél között? Hacsak nem egy 2-es számú
rajthellyel?
1974. május 10-én az országos egyetemi bajnokságot rendezték az
ominózus térképpel. Ennek színei már az MNTI-re emlékeztetnek, viszont
még a méretarány és az alapszintköz jelzése is hiányzott róla, szemben
a tükörképes nyomattal! Itt is a Lapisnál rajtoltunk, de ezúttal
Mecsekszentkút felé, és később kanyarodtunk a Fehérkútnál települt cél
irányába (9.4 km, 15 e.p.).
Szó esett még az 1974. szeptember 22-én Abaligeten, mérsékelt indulói
létszámmal zajlott Mecsek Kupáról. Hát igen, fotózott térképre pályát
berajzolni a csendesedő esőben, bizony nem könnyű feladvány. Hát még a
pontokat megtalálni! Én mégis azon kisebbséghez tartozom, akinek
nagyon tetszett ez a verseny.A jórészt a Kövesdi-hát terepén vezető
pálya utolsó negyede ugyanis bevitt a Szuadó töbörrengetegébe (11,2
km, 18 e.p.), s itt érintett meg először ennek a tereptípusnak
sajátságos mivolta, amibe azonnal beleszerettem. (A versenyekről akkor
már jól ismert Bükk-fennsík töbörvilága egészen más jellegű, a Szuadón
korábban tett túrista útjaim során pedig szinte észre sem vettem a
töbröket.) 1976-ban a szélesebb mezőny is megismerhette a váltó OB
okán, s az eredményt tömören így kommentálhatom: a tereppel csak a
válogatott versenyzők tudtak megbirkózni. A többiek csak nagyon rossz
perc/km teljesítménnyel kerültek elő a pályákról a kavargással
eltöltött negyedórák-félórák következtében. Még évekig kellett
tanulnunk a tájékozódást Orfű és Abaliget környékén (a következő
alkalmat a 77-es nappali OB adta), és a más terepeken egyébként közel
azonos tudású versenyzők eredménye itt élesen különbözött attól
függően, hogy az illető ezen a terepen már haladónak, vagy még csak
kezdőnek számított.
Már a 74-es fotózott térkép is korrekt volt domborzatilag, a 76-os
pedig minden tekintetben átlag feletti, akárcsak maga a verseny.
Persze ne feledjük, ekkor már az atlétáktól a tájfutáshoz csábított
Kiss Bandi irányította a tehetséges csapatot. A Boxi által ismertetett
koppintott domborzatrajzok (2,5 m-es szintvonalközzel) olyannyira
használhatóknak bizonyultak, hogy 1975 nyarán agy 8 napos, igen jól
sikerült MAFC-os edzőtábort tudtunk rá építeni. Én is Göbölös Pistától
kaptam ezeket a lapokat mérnöki tervezőirodán sokszorosítva (az első
kezdetleges irodai fénymásolók nálunk csak 2 - 3 évvel később jelentek
meg). Egyébként próbaképpen edzettem a Misina tükörképpel is, és mivel
nagyon óvatosan kellett vele futni, még kevesebbet is hibáztam, mint
normál esetben!

1976-ban személy szerint is megszívtam egy nyomdai hibával: az OCSB-re
készített Csácsi-erdő (Zalaegerszeg) térképemen az 1-es és 2-es
zöldeket felcserélték. (Aligha én írtam hibásan a maszkokra, volt időm
mindent többszörösen ellenőrizni.) Szerencsére pályakitűzéssel ezt
sikerült úgy korrigálni, hogy a versenyzők észre sem vették. No persze
bizonyára akadt bőven ennél ordítóbb hiba a térképen! Mellesleg ezt az
akkor még nagyon rangos versenyt is Boxi nyerte.

Hasonló hibák manapság is előfordulnak. Például a Tata, Cseke-tó
2003-as Megalódusz kiadású, K696 azonosítójú térképe öles betűkkel
hirdeti, hogy méretaránya 1:7500, alatta az aránymérték (mértékléc)
1:3750-nek felel meg, a valóságban viszont 1:5000-re sikeredett. A
hibát a térkép 2008-as kiadása (Hungária Kupa, SzVSE, K966) orvosolta.
Az azonosító jel kapcsán a Kovács Péter által részletezett, az MNTI
térképekre vonatkozó értelmezést teljes egészében meg tudom erősíteni,
és egy apró megjegyzést fűzök hozzá. A kinyomtatott térkép gyakran
csak a következő évben került bevetésre (tehát mai szemmel eleve
elavultan), máskor viszont éppen ellenkezőleg, a térképet a nyomdából
rögvest a verseny helyszinére kellett szállítani az utolsó
pillanatban, vagyis a pályakitűzés az alaptérképen folyt a helyesbítók
vázlatai segítségével.

Öreg Skuló