[Tajfutas] Fwd: Utánpótlás létszám növelés

Mézes Tibor Sólyom gocsejktfe at gmail.com
2010. Nov. 5., P, 16:24:27 CET

---------- Forwarded message ----------
From: Mézes Tibor Sólyom <gocsejktfe at gmail.com>
Date: 2010/11/5
Subject: Utánpótlás létszám növelés
To: strategia at orienteering.hu

Sziasztok!

Sokan mondjuk és írjuk, hogy növeljünk utánpótlás létszámot.
De hogyan?

Alakítsuk át a diákolimpia versenyrendszerét.
Ha elkiáltja egy tesi tanár magát az iskolában, hogy ki jön
diákolimpiára focizni, akkor pillanatok alatt 2-3 csapat összejön. Ha
azt kiáltja, hogy gyertek futni diákolimpiára, akkor is jónéhány
gyermek odasorakozik.
Mi történik, ha tájfutást kiált?
Ugye nem kell válaszolnom.
Sajnos vagy szerencsére - ki-ki tegye abba a zsebébe, amelyikbe akarja
- sportágunk előképzettség nélkül élvezhetetlen, üzhetetlen.

A diáktájfutás program fantasztius volt, hiszen nagyon sok iskolában
nagyon sok gyerekkel találkoztunk, de gyakorlatilag ennyi.

Itt az ideje, hogy learassuk a babérokat.
Ezek a gyerekek már tudnak valamit a tájfutásból, hiszen a
tornatermükben és/vagy az udvarukban csinálták. Persze ez nem elég
arra, hogy - szerintem indokolatlanul nehéz - diákolimpa pályát
teljesítsék. Talán még a könnyűt sem.
Kell csinálni egy felmenő rendszerű újfajta diákolimpát tájfutásból a
meglévő mellé.
1. lépés minden osztályban egy verseny, ahonnan néhány gyermek az
iskolai döntőbe jut.
2. lépés Iskolai döntő, ahol némi nyílt elődöntő vívása után még be
lehetne kerülni az iskolai döntőbe. Néhány gyermek a megyei döntőbe
jut.
3. lépés Megyei döntő, ahol némi nyílt elődöntő vívása után még be
lehetne kerülni a megyei döntőbe. Sok gyermek az országos döntőbe jut.
4. lépés zárt országos döntő a mostani diákolimpia döntővel együtt.

A következő évben már lehet, hogy ezek a gyerekek beintegrálódnak a
normál versenyrendszerbe.

Előnyök:
- Bejáratot helyszínek
- Minden gyermeket meg lehet szólítani
- Aki gyenge, de akar, az is több fordulóban indulhat
- Nagyon sok gyermek versenyezne a tájfutásban
- Nincs kudarcélmény.
- Készen vannak az iskola udvarok térképei
- A nagy diákolimpia döntőn megláthatják, hogy milyen az "igazi,
szuper" tájfutás. (Persze ehhez az kell, hogy az meg legyen "buli" és
ne 3-4 óra múlva lógó orral bekullogó gyermekek a befutón.)

Hátrányok:
- Engem több iskolából hívtak az elmúlt évben, de technikai és anyagi
erőforrások hiányában nem tudtam mindent elvállalni.
- Nem a normál tájfutást ismerik meg először. (Egyesek szerint ez nem
is hátrány)

Persze sok mindent fel lehet még sorolni pro és kontra.
És sok mindent kell még pontosítani.
Szerintem ide lehetne csoportosítani némi pénzt, ha lesz plusz.

Hogy hogyan legyen ez pontossan arra össze lehetne hívni néhány
embert, aki sokat mozgott a diáktájfutás porgrammal.

--
Üdv:
Sólyom