[Tajfutas] Gyerekpályák

Hites Viktor tajfutas at freemail.hu
2010. Jún. 22., K, 18:13:32 CEST

Sziasztok!

Az MTFSZ hirdetett egy sportág stratégiai konferenciát a KOB estéjére
Kiskunhalasra, azzal a céllal, hogy 2011-16 között egy a magyar tájfutó
társadalom konszenzusán alapuló stratégia terv megvalósítása történhessen
meg. Igaz, hogy ott is jött a meccs, de még így is nagyon kevésnek találtam
a megjelent mintegy 10 főt, jó lett volna, ha sokkal többen eljöttök!!!? A
sportági stratégiának a most hosszabban megvitatott gyerekpálya nyilván csak
egy kis szelete, de mint a hozzászólásokból is látszik egy igen fontos
szelete, hiszen többen ebben a korban ezeken a pályákon kapcsolódnak be a
sportágba.

Jó dolog a műhelymunka és a szakmai vita, de csak akkor van igazán értelme,
ha az eredménye közkincsé válik és beépül a gyakorlatba. Ha jól tudunk
vitatkozni, (meghallgatjuk egymást, nem sértődik meg senki, akit megtalál
egy-egy hozzászólás, hanem ő is elmondja az érveit, indokait, vagy azt
mondja, hogy jé tényleg erre nem is gondoltam:-).), akkor is lefolytatható
ez a szakmai vita, még akár a műhelymunka is. Szerintem erre is való lehetne
a lista, nem csak a versenykiírások terjesztésére, meg a hülyülésekre. (Bár
néha az sem rossz:-)). Nagy előnye az itt folytatott vitának, hogy elég nagy
nyilvánosságot is kap, jelen esetben talán több jelenlegi és leendő
pályakitűzőhöz, ellenőrző bíróhoz elérnek a tanulságok, hogy aztán gyakorlat
váljék belőlük. Egyedül a konszenzus levonása az, amit itt a listán egy
kicsit talán nehézkes megtenni (mert ki is legyen aki azt levonja:-)), de
talán az is lehetséges főleg, ha a kikristályosodott eredményeket esetleg
aztán a szabályzatba is sikerül beépíteni valamilyen módon.

Mozsárnak köszönhetően most már mindenki látja a vasárnapi versenyről
elemzett szalagos pálya térképét, így könnyebb kiértékelni a
tapasztalatokat. Ismerjük a részidőket, a győztes időket, Andornak
köszönhetően, a konkrét távok is ismertek az egyes átmenetekben. Egyedül a
terepet nem látta mindenki élőben, jelen esetben, azt hiszem, még annak is
van jelentősége.

Talán már írtam korábban is, az a véleményem, hogy a szalagnak és a logikus
útvonalnak is síkrajzi vezetővonalon kell haladnia, lehetőség szerint
olyanon, ami a terepen jól azonosítható és követhető.

Indok: 8-11 éves gyerekekről van szó, a domborzatolvasás még nem elvárható
tőlük (sokan útnak gondolják ebben a korban valamennyi szintvonalat.). Egy
rosszul azonosítható, nehezen követhető vezetővonal a gyerekeket nagyon el
tudja bizonytalanítani, és könnyen eltévedéshez vezet.

A fenti alapelv alapján, nyilván hibás a 3-4-es átmenetben a szalag átvitele
a sűrűn a semmiben. Inkább csináltam volna egy nagyobb kunkort északnak
végig úton, vagy a 4-est tovább rakva a kereszteződésbe, lehetett volna egy
déli kerülő a tiltott területek között. Vagy a hármast visszább a rét
túloldalán lévő jellegfához, és aztán a pont után következett volna mostani
dél-keleti kunkor.

Az 5-ös pont szerintem nem alkalmas ennek a korosztálynak, mert a közelébe
vivő vezetővonal beazonosítása igen bizonytalan, és még ha meg is találják,
akkor is gondot okozhat maga a pontfogás is, mivel a pont nem ezen a
vezetővonalon van, hanem kicsit odébb egy dombtetőn sűrűbb erdőben. Persze
ettől még látható lehet a pont a felhagyott ösvényről, ami egy időre átvált
metsződéssé (!), de alighanem ez a vezetővonal nehezen volt felismerhető és
követhető. Itt talán a széles nyiladékot lehetett volna helyette vezető
vonalként alkalmazni, és az abban lévő sziklán elhelyezni ezt az ellenőrző
pontot. Ehhez az átmenethez az is hozzátartozik, hogy a szalagnak a 4-es
utáni kereszteződésből a metsződéshez bevezető szakaszán felnőtt egy kb.
2-2,5 méter magas sűrű husángos, vagyis itt nem fehér az erdő, ez a terepi
változás még inkább bizonytalanná teheti a gyerkőcöket. (Én itt a sűrűben
gondolkoztam el, hova vezethet vajon a szalag és lettem kíváncsi, hol lehet
a gyerekek következő ellenőrző pontja, miközben a völgy túloldalán lévő
sziklafal pontra igyekeztem.)

A 6-os pontra a szalag ismét nem mindenhol vezető vonalon haladt, így a
tájékozódás még kevesebb szerepet kap a szalagon haladva, és előtérbe kerül
a szalagok figyelése. Ha az 5-ös pont a széles nyiladékban lett volna, akkor
dél-keletre lehetett volna egy kunkor csinálni a nyiladékokon és aztán az
erdőszélen vissza, ebben az esetben több helyen is kínálkozott volna
levágási, időnyerési és a szalagon is tájékozódási lehetőség. Aztán pedig
szépen be lehetett volna futtatni a gyerekeket az úton a hatosra. A győztes
leányzó Vékony Vanda egyébként szerintem már olvassa a domborzatot, így ő
egy ilyen átmenetet alighanem a völgy mentén is levágta volna, de a többség
még biztosan nem.

üdv. Viktor

  _____