[Tajfutas] Rangsorpontok

Gerzson Keri gfkeri at gmail.com
2010. Jún. 13., V, 21:05:07 CEST

Sziasztok!

Örvendetes - most vettem észre - hogy elérhetők az MTFSZ honlapon a
következők.

Alapranglista 2006-2010<http://www.mtfsz.hu/rangsorpont/pa_kiir.php?lista_tipus=alap&ev=2010>
2010-es évközi ranglista (pillanatnyi
állapot)<http://www.mtfsz.hu/rangsorpont/kov_kiir_idei.php>
2010-es rangsoroló
versenyek<http://www.mtfsz.hu/rangsorpont/kov_versenyek_idei.php>

Bosszantó apróság viszont az örömben, hogy azonos pályát futó kategóriák
együtt rangsorolásának a számítása, aminek a problémájára már az elmúlt
években és idén is többször felhívtam a figyelmet, továbbra is
hibás. (Legutóbb idén március végén is volt egy csörtém erre vonatkozóan a
2009 évi pontértékek számítása kapcsán.)

A minősítési szabályzat a következőket mondja:

"5. Minősítés megszerzése rangsorpont alapján"

... "Az azonos pályákon futó, azonos ranglistában értékelt kategóriákat
összevontan, együtt számolva kell

rangsorolni (közös Tm, Pm, Fa). Ezekben az esetekben a 21-es korosztályhoz
legközelebb eső korosztály

Fa értékét kell figyelembe venni."

Az alábbi példákkal bizonyítom, hogy (ezekben az esetekben legalábbis) épp
ellenkezőleg, a 21-es korosztályhoz legtávolabb eső korosztály Fa értékét
vette figyelembe a hivatalosan használt program a pontértékek számítása.

Első példa: Nyírség Kupa (2010.03.07), ahol az F60 és F65 kategória azonos
pontot futott. A szabályzat szerint mindkét kategóriában szerzett
pontértékeket az F21-hez közelebbi F60 kategória Fa értékével (Fa=45)
kellene számítani. Bárki ellenőrizheti, aki ismeri a pontérték számítás
képletét, hogy a számított pontértékek hibásak. Ugyancsak egyszerű számítás
mutatja, hogy a (téves) Fa=40 értékre viszont pontosan a megadott
pontértékek adódnak.

Második példa: Tájfutó Maraton, 1. nap (2010.03.20), ahol az F60 és F70
kategória azonos pontot futott. A szabályzat szerint megint Fa=45-tel
kellene számolni, de nem így történt. (Fa=35-tel számolt  a program, csakis
ez eredményezhette a kapott pontértékeket.)

Ha valakinek van kedve utána számolni, az első példa esetén Tm=30.6444 perc;
Pm=45.77 ,

a második példa esetén Tm=15.1889 perc; Pm=43.54 ,

ebben egyezik a hivatalos számítás a saját maszek számításommal,

Az egyes versenyzők időeredményei az adott két verseny eredményében
megtalálhatóak a honlapon.

A korrekció valószínűleg annyiból áll, hogy valahol a min-t max-ra kell
javítani, vagy fordítva. Vigyázzatok azonban főleg arra, hogy az F21 alatti
ifjúsági kategóriákra vonatkozó számítások (pl. ha a 12-es és 14-es
korosztály fut azonos pályán) helyes legyen. Ezt nem tudtam ellenőrízni,
mivel nem találtam (nem is nagyon kerestem) ilyen példát. Nem tudom,
egyáltalán előfordulhat-e. Viszont az utánpótlás ügyét fontosabbnak tartom a
szeniorokénál-

Félreértés ne essék, minden tiszteletem a tetszetős megjelenésű rangsor
szoftver készítőinek, amiben az említett tévesztéseket okozó hibán kívül más
programhibát nem találok. Véleményem szerint ezért valamilyen hivatalos
elismerést is megérdemelnének.

Viszont én is elvárok annyi tiszteletet, hogy ha észrevételt teszek, azt ne
söpörjék le egyből az asztalról, ahogy eddig tették.

Még akkor se, ha a különböző (helyes ill. téves) Fa értékek használata
csekély eltérést eredményez. Számomra most úgy tűnik, bár az is lehetséges,
hogy ebben tévedek, és esetleg lehet találni olyan példát, ahol nagyobb
eltérések adódnak az Fa módosítása erdeményeként. Véleményem szerint kár
volt a minősítési szabályzatot a sok különböző Fa-val elbonyolítani. Ezért a
már lezárt naptári évre kapott pontértéket fogadjuk el érvényesnek, tehát
visszamenőleg ne akarjuk a ranglisták újraszámolását.

A következő megjegyzésem már kicsit eltér az eddigi témától. Én egyébként
elvi hibának tartom, hogy a különböző kategóriákra más-más, és nem mindenütt
ugyanazt az Fa értéket használjuk. De ha már ez a jelenlegi szabály, akkor
azzal értek egyet,hogy az érvényes szabályt tartsuk be, azzal a fentebb már
idézett kiegészítéssel együtt, hogy "az azonos pályákon futó, azonos

Üdvözlettel:

Kéri Gerzson