[Tajfutas] Váltó Liga - Eötvös Váltó

Sylvacons sylva at t-online.hu
2010. Aug. 31., K, 10:57:36 CEST

  Szia Viktor!

A népszerűségnöveléshez szólnék hozzá, habár ez a dolog már sokszor volt
téma. Alaptétel, hogy a tájfutó versenyeket mi csak magunknak rendezzük.
Pedig biztos volnának lehetőségek főleg akkor, ha beleférnénk egy
kiemelt állami sportstratégiába, de ez illúzió.

Váltóversenyt népszerűvé akkor lehet tenni, ha van  stadion ahol a
közönség izgalmakat élhet át. Stadionhoz pedig hely és infrastruktúra
kell. Az izgalomhoz pedig nem elég az, hogy a közönség látja, amint egy
futó érinti az ellenőrző pontot vagy váltja a társát, valamilyen
formában"test-test elleni" küzdelem, vagy a sorrendet megziláló
próbatétel is kell. Jó példa erre a sífutás és a biathlon, ezek a
szövetségek rájöttek erre és ki is használják. Az öttusázók is
próbálkoznak, már kombinálták a futást a lövészettel. Úgy tudom a
tájfutásban is volt már hasonló törekvés. A sízőket segíti még a
tömegsport biznisz öltözködéskultúrájának vonzereje, mert a nézők
ugyanolyan szerelésben tudják menőnek érezni magukat, mint a
csúcsversenyzők, hisz megvásárolhatják. Nagy skandináviai versenyen még
nem voltam, nem tudom, hogy van-e ott fizető nézőközönség.
Tapasztalataim szerint a versenyek sikere általában az indulók
létszámától és elsősorban a rajtpénzek befizetésétől függ. Az erdész EB
két éve Bajoroszágban volt, ahol a rendezők nyilt napot, a versenyzők
részvételével bemutatót és oktatást szerveztek a nagyközönség számára,
német alapossággal meghirdetve. Mindez Regensburg közelében. Érdeklődés
gyakorlatilag nem volt.

A magyar ember a csapatsportokat részesíti előnyben. Hiába voltak
világnagyságok vívásban, öttusában, a népstadiont egyikkel sem lehetett
volna megtölteni. Kivétel talán az atlétika, mivel ott sok a látnivaló,
szórakoztató időtöltés és mellesleg van váltóverseny is. No meg Papp
Laci hajdani profi meccse. Világelső futóink is akkor futottak igazán
nagy közönség előtt, amikor a labdarúgó mérkőzések (mondjuk egy
Honvéd-Dózsa Puskással és Szuszával) szünetében rendezték versenyeiket.
Volt már mondjuk egy NB-I-es kézilabdameccs kisérőműsoraként
mikrosprint? Szerintem beleférne és ott van közönség meg hangulat.

Nem nehéz megjósolni, ha a tájfutás valamikor majd közönségsport lesz,
nem a versenyzők tájékozódási képessége fogja vonzani a nézőket. Lehet,
hogy boxkesztyűt kell húzni majd az első helyért? :-)))

Feró