[Hallgato] V. évf . - Kartográfiatörtén et

Zsolt Török zoltorok at ludens.elte.hu
2008. Okt. 14., K, 11:17:30 CEST

Tisztelt hallgatóság!

Ezúton is köszönöm a főleg az utóbbi napokban beérkezett remek
témajavaslatokat. Elnézést, amiért nem válaszoltam még mindegyikre, azonban
néhány , a dolgozatok témaválasztásával kapcsolatos általános problémát találtam.

Ezeket a kérdéseket javaslom mindenkinek ismételt átgondolásra.

A témaválasztás indoklása egy rövid motivációs levél, azaz annak a
megfogalmazása, hogy mit tart érdekesnek, figyelemre méltó problémának, azaz,
miért ezzel foglalkozik. Maga a téma a lehető legpontosabban legyen
körülhatárolt, azaz ne általánosságban foglalkozzon valaki térképekkel, hanem
próbálja világosan körülhatárolni, a témát, az időt, személyeket, a régiót, a
vizsgált térképeket lehetőleg egyértelműen megfogalmazva.

Mindezt a dolgozat címe is tükrözze, természetesen nem szükséges ide mindent
bezsúfolni (de lehet alcímet is használni). A legtöbb javaslat alapvetően
támogatandó, de hiányzik ezeknek a fontos részleteknek a kifejtése. A
'Térképek története a kezdetektől' című és hasonló dolgozatokat főként a
hallgató érdekében nem tudom elfogadni, ui. nem hiszem, hogy 5-10 oldalon
képes lenne bárki is ekkora témát érdemben tárgyalni...

A másik probléma, amelyet említenem kell a szakirodalmi hivatkozások
gyengesége. Még a kitűnő témaválasztásoknál is általános hiányosság, hogy a
javasló még a magyar nyelvű folyóiratok cikkeit sem nézte át. Természetesen
említhetőek az általános térképtörténeti monográfiák, de legalább 5 másik, a
téma szempontjából releváns folyóirat, térkép, kézirat stb. felsorolása is
kötlező. (Webes hivatkozás csak kivételes esetben fogadható el, de
természetesen felsorolhatóak webes források is.) Mindez végül a dolgozatíró
munkáját könnyíti meg, hoszen lesz honnan elindulni.

Kérem, mindenki gondolja át mégegyszer a témaválasztást és a beküldött anyagát
a leírtaknak megfelelően dolgozza át, ah úgy érzi, ez szükséges.

Akinek már leírtam a pótlandókat, módosításokat, kérem, ennek megfelelően
dolgozza át a javaslatát.

Köszönettel az évfolyam megértéséért és együttműködésért, üdvözlettel:
Török Zsolt

                      Dr. Zsolt TÖRÖK, Assoc. Prof.
Department of Cartography and Geoinformatics, Eötvös Loránd University
               H-1117 Budapest, Pazmany P. setany 1/a, Hungary
                  Mellon Fellow, 2008-2009, Villa I Tatti,
       The Harvard University Center for Italian Renaissance Studies,
                                 Florence, Italy