[Tajfutas] szolgalati kozlemeny - keres

Kovács Béla climbela at map.elte.hu
2022. Már. 6., V, 21:41:16 CET

Kedves listatagok, mivel nem egyedi esetről van szó, kérem, hogy legalább egyszer - de figyelmesen - olvassátok el a levele(i)m.

Ezt a levelet Imrének írtam, de nem csak rá vonatkozik, így megosztom a közösséggel. Imre azonnal megkeresett, amikor értesült a problémáról. Az eredeti levelemben is NAGYBETŰVEL írva kértem, hogy ne az az érintettek elérhetőségeit küldjétek el nekem, hanem őket értesítsétek: mert nincs erőm/lehetőségem mindenkinek, egyesével hasonlóan megfogalmazni a személyre szóló hiba-jelentéseket/leveleket!!!

KB

---nyissz---

Kedves Imre, köszönöm, hogy jelentkeztél.

Hosszú lesz, de igyekszem érthetően, leegyszerűsítve magyarázni, a részletek elhagyásával:

A gombfoci.hu webhelyet és levelezést biztosító "internet tárhely/szolgáltatód", egy úgynevezett szpem megjelölő és szűrőt használ, ami alapesetben nagyon dícséretes dolog, hisz megkíméli a felhasználóikat a rengeteg kéretlen levél "olvasásától".

Sajnos ezek a szpemszűrő szoftverek/"szolgáltatások" nagyon változó hatékonysággal és pontossággal működnek. A szolgáltatód által használt ún. RBL (http://www.gbudb.com), a piac egyik leggyengébb/leggagyibb (cserébe ingyenes) adatbázist használja. Erre a tiltólistára felkerülni sajnos túl egyszerű, gyakorlatilag nulla ellenőrzéssel (ha nem tetszik a pofája valakinek, egy pillanat alatt "feljelenthetem, névtelenül" és már le is van tiltva a gépe az adott címen egy időre...)

Ennek az alkalmazott szűrőnek a hatásfoka/jósága/pontossága talán abban is lemérhető, hogy hazánk egyik (ha nem a) legnagyobb levelezését biztosító és bonyolító úgynevezett MX szerverét (ami történetesen a mail.elte.hu) is szpemküldőnek minősítette, azzal a felkiáltással, hogy napi sok-sok levél (sok milliós nagyságrendről beszélünk) megy át rajta - közte a sok hamisított de látszólag  - valós email címekről kimenőket.

Nos, ez ellen sajna mi (ELTE) nem tudunk érdemben semmit sem tenni, azon kívül, hogy jelezzük a felhasználóknak, ha a címükre küldött listalevél fennakad a szolgáltatói szpem-rostán és visszapattan hozzánk, "további intézkedésre" - sajnos ennél az ingyenes "RBL szolgáltatónál" épp nem lehet jelezni/bejelenteni/intézkedni, hogy hibás az algoritmusuk, és vegyék le tiltólistáról a mi valódi levélküldő rendszerünket.

Így tettem esetedben is, jeleztem, hogy a levelezési lista által küldött (minden egyes levelet a lazarus levélküldő-motorja közel ezer címre küldi ki(a mail.elte.hu szerveren keresztül), természetesen változatlan, eredeti formában (pont mint a kéretlen/szpem leveleket küldők teszik a zagyvaságaikkal).

A piacon elég sok ilyen levélszűrő szolgáltatás van, a zöménél lehet jelezni, ha valakit "kiszűrnek" és az hibás tiltás volt - ilyenkor elég gyorsan "levesznek a tiltólistáról", ha jogos az észrevétel), nos ennél - a szolgáltatód által használt rendszernél - nem lehet senkinek sem jelezni a hibát.

A lazarus kezeli az ún. visszapattanásokat: amikor egy-egy levél (az alkalmanként kiküldött ~1000 levélből nem jut el a címzetthez (listataghoz).
Sajnos egy idő után, az ilyen "hibajelzések" megtöltik az én levelesládámat is (ne 2-3 levélben gondolkodj, hanem óránkénti akár százas nagyságrendben - és mivel nem tudom, hogy melyik mit takar, így egyesével _mindig_ el kell azokat olvasni, és feldolgozni a hibajegyeket (a zöme a döntéseknek csak pár kattintás igaz, de ezt szorozd be a fenti számokkal).

Hát ez az, amire nincs sem energiám, sem kedvem egy idő után. Csak a ti (most épp hármotok) levelező szervereitek napi szinten százas nagyságrendben küldik a hibajelentéseket.

A lazarus-on beállítottam egy ún. visszapattanás számlálót, ami kb. úgy működik, hogy minden "nem fogadott" levél esetében nő ez a "jegy/osztályzat" 1.0 értékkel, de minden sikeresen fogadott levél esetében nullázódik (van más jegynövelő/csökkentő paraméter is, de ezt most nem magyaráznám).
Lehet, hogy valaki épp úton van, saját MX-et használ a saját gépén, és épp nem tudja fogadni a leveleit, de este beesik az összes levél a gépére (=amit persze a lazarus is azonnal megtud, hisz "automatikus levél-fogadási-visszaigazolással" működik a rendszer) .és ilyenkor visszáll az élet rendje :-)

Ha ez a "bounce" érték eléri a 10.0 -át, akkor leáll a levélküldés arra az érintett email címre, kímélendő a rendszer terhelését. Nem biztos, hogy tudod, de egy-egy sikertelen levélküldés az kb. az alábbiak szerinti terhelést jelent a levélküldő szervernek: 1,2,5,10,15,30,60,120,240,600,1200,2400,4800, 9600 és végül 19200 perccel az eredeti meghiúsult levél után újra és újra próbálkozik a levél eljuttatásával a címzetthez az MX szerver...

Most ezt el lehet képzelni, ha nem egy-egy címzettről van szó, hanem mondjuk ezerről (a lazaruson nem csak a tajfutó levlista fut, hanem pártucatnyi egyéb tudományos témájú, amit szintén nekem kell menedzselni...

Remélem így már világosabb a helyzet.

Sajnos a tájfutók közül sokan csak "olvasási" üzemmódban vannak, a "levél értelmezése ki van kapcsolva", vagy csak épp letojják, nem olvassák végig a levelem (több tucatnyi embertől kaptam meg az elérhetőségetek, noha a listalevelemben külön nagybetűkkel írtam, hogy NEM a címeteket/elérhetőségeteket kértem, hanem azt, hogy jelezzék felétek a problémát. Sajnos nincs rá energiám, hogy minden hibát produkáló címzettnek ehhez hasonló részletes indoklást írjak (hisz szinte minden eset más és más).

A teendőd, ha időd engedi: akkor a szolgáltatódnak írj egy felháborodott levelet (talán még jobb, ha "telefonon vered az asztalt"), hogy bizonyos címről nem érkeznek meg a levelek, mert az _Ő_ szpem-szűrőjük HIBÁSAN szpemnek jelöli azokat. Ha elég sok ilyen hibajelzés fut be dühös ügyfeleiktől, akkor talán lépnek (és szpemszűrőt cserélnek)... Ha nem, elég nagy a magyar piac, könnyen lehet jobb és stabilabb szolgáltatót találni- Persze lehet, hogy a minőségi szolgáltatást (jobban) meg kell fizetni: magyarul drágább lesz.

KB

ps. Mielőtt bárki félreértené, nem a listatagokkal van probléma, hanem a szolgáltatóikkal, csak én mint listadmin, nem tudok helyettük "verni az asztalt" a szolgáltatójuknál, azt mindenkinek magának kell megtennie...

Dr. Kovács Béla
  adjunktus
Eötvös Loránd Tudományegyetem -IK- Térképtudományi és Geoinformatikai Intézet
H-1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/a
Tel:+36-1-3722975, Fax:+36-1-3722951                   http://lazarus.elte.hu