[Tajfutas] Thuróczy Lajos búcsúztatása

Bozán György bozan.gyorgy at gmail.com
2022. Jan. 16., V, 12:11:48 CET

Szia Sólyom!

Nehezen értem, hogy Lajos bácsi halálhírére miért vársz tőlem valami
szaftos gúnynevet, amit esetleg rá is biggyeszthettek anno.

Egyébként jó helyen érdeklődsz, mert úgy húsz éve az 1970 előtti
tájékozódás történetét kutatom. Most éppen az 1962-es év feldolgozásának
utolsó simításainál tartok. Ezzel párhuzamosan az 1952-es év történetén
is dolgozom.

A tájékozódásban mindig volt futás, sőt volt kötelező futás is, amikor
az '50-es évek elején MHK feladatokat is meg kellett oldani. Viszont a
hangsúly a kezdetekben a csapatversenyen volt, a turista hagyományoknak
megfelelően. Mivel az elsőrendű cél a túravezetők kiképzése volt, akik
gyakran öt, volt hogy tíztagú csapatot vezettek. A vezetőnek lehetőleg
egyenletes és kiszámítható tempóban kellett tudnia vezetni a csapatot,
különös tekintettel a rendelkezésre álló, megbízhatatlan 50-, ill.
75-ezres térképre.
A versenyzést egyébként a honvédelmi szempontok inspirálták, hogy
legyenek alkalmas járőrök, akik otthonosan mozognak a (háborús) terepen
és tudnak térképet olvasni.

A Honvédség már a világháború előtt támogatta a tájékozódást eszközökkel
és térképpel, ami aztán 1948 után intenzíven
folytatódott. Amikor némi szünet után 1970-től dőlni kezdtek a térképek
az MTFSz-hez, az a vezérkari főnök hadműveleti helyettesének döntése
volt. Ma már az önérzetes tájfutók ilyesmit el sem fogadnának(?).

A versenyzők (futók) és turisták közötti ellentét már az '50-es években
kialakult, amikor a versenyre ingyen jeggyel lehetett utazni, a túrára
meg nem. A versenyző kapott egy tál ételt, a turista meg nem, stb.
Persze akkor ez nagyon sokakat vonzott, hogy versenyezzen. 1961 végén 62
ezer turistából 5000 főnek volt minősítése vagy rajtengedélye!

1962-ben az első EB-n Norvégiában kiderült, hogy a jó eredményhez nem
elég az egy tál gulyásleves, meg egy emlékjelvény a versenyről, de kell
fizetett edző, edzőtábor, külföldi utak, versenyfelszerelés. Kell a
napidíj, a kalóriapénz, a sportszabadság, meg miegymás, ami más
versenysportoknál megvan.

Amikor már a versenyek utáni meleg zuhanyozót is sikerült kiharcolni,
akkor kezdték az éltájfutók "koszosoknak" titulálni a turistákat.
Az idősebb versenyrendezők, akik évtizedeket át dajkálták ezt a
szakágat, eleinte még kiírták, hogy a terepen milyen látnivaló
található, "Ne csak fuss, láss is!" Aztán egy idő után csak
legyintettek, hogy "hülye futók!"

Mi meg elkezdtünk hátizsák helyett bőrönddel járni a versenyekre és még
a turistaszalámit sem ettük meg.
Üdv, Boxi