[Tajfutas] Kőszeg - Sprint 1-4 zöldek Fair Play 2022 segédikon - milyen kék a kék a tájfutó térképeken?

Gábor Forrai fgjasi at gmail.com
2022. Aug. 31., Sze, 17:01:31 CEST


Sziasztok,

Részlet a versenyszabályzatból:

Versenyszabályzat 12.1. pont: Térképen tiltott területek
A tiltott és veszélyes területeket, tiltott útvonalakat, az átjárhatatlan
vonalas tereptárgyakat, stb. a térképen jelölni kell. Ha szükséges, ezeket
a terepen is jelölni kell.
A versenyzőnek tilos *az alábbi jelekkel jelölt területekre* belépnie,
azokon végighaladnia, illetve azokat kereszteznie:
...
ISSprOM 518 Áthatolhatatlan kerítés
...

Szó szerinti értelmezésben tehát az számít, hogy milyen térképjellel van
jelölve a terület. Ha egy nyitott kaput a térkép áthatolhatatlan kerítéssel
jelöl, akkor azt tilos keresztezni.

Üdv,
Gábor

András Komjáti <komjatiandris at gmail.com> ezt írta (időpont: 2022. aug. 31.,
Sze, 16:30):

> Sziasztok!
>
> Most ellentmondásos válaszokat kaptam, van erre vonatkozóan valahol
> hivatalos szabály?
>
> Köszi
>
> András
>
> Gábor Forrai <fgjasi at gmail.com> schrieb am Mi., 31. Aug. 2022, 16:21:
>
>> Sziasztok!
>>
>> "... nem a térképen látottak, hanem a valóság alapján kell eldöntenie,
>> hogy ott átmehet-e vagy sem"
>> Én ezzel vitába szállnék, szerintem pont, hogy ellenkezőleg kell lennie.
>> Ahol a térkép tiltja az áthaladást, ott tilos a versenyzőnek áthaladnia
>> függetlenül attól, hogy fizikailag kivitelezhető-e vagy sem.
>> Tehát ha egy kapu nincs ábrázolva a térképen, ott nem lehet átkelni a
>> kerítésen, hiába van az tárva-nyitva. Az nem lehet mentség, hogy "nem
>> tudtam, hol vagyok a térképen", hiszen innentől kezdve mindenki ezt
>> mondaná, aki mondjuk szándékosan ugrik le egy vastag feketével jelzett
>> falon, töri át magát egy 4-es zöld sövényen, vagy keresztez egy kordonnal
>> is lezárt tiltott területet.
>>
>> Üdv,
>> Gábor
>>
>>
>>
>> Kovács Gábor <gabor01kovacs at t-online.hu> ezt írta (időpont: 2022. aug.
>> 31., Sze, 15:46):
>>
>>> Szia András, sziasztok!
>>>
>>>
>>>
>>> Igen, a térkép szélére tett jelmagyarázat hasznos lenne, akár redukált
>>> formában (tehát csak a legfontosabb jeleket mutatva).
>>>
>>>
>>>
>>> Sajnos sok esetben erre nincs hely, mert a szimbólnak is kell hely, meg
>>> általában technikai okok miatt jó, ha ráfér a térkép A4-esre, és ha a
>>> méretarányt is növeljük (pl. 1:4000-ről 1:3000-re váltunk) még tovább
>>> csökken a hely.
>>>
>>>
>>>
>>> A kőszegi eset nagyon érdekes és tanulságos.
>>>
>>>
>>>
>>> Elvileg nem lenne azzal gond, ha átmész, mert szerintem a versenyzőnek
>>> nem kötelessége mindig tudnia egy verseny alatt, hogy éppen hol tartózkodik
>>> a terepen. Azaz szerintem, ha nagy sebességgel fut a következő
>>> felfogóvonalig, akkor nem a térképen látottak, hanem a valóság alapján kell
>>> eldöntenie, hogy ott átmehet-e vagy sem. Láttál egy 3 méter magas kerítést,
>>> eszedbe sem jutott átmászni. Láttál egy nyitott kaput, átmentél, nem
>>> követtél el hibát. De mi van, ha valaki meg épp azért választott másfelé
>>> (esetleg hosszabb) útvonalat, mert a térkép alapján zártnak feltételezte a
>>> valójában nyitott kaput. Itt sajnos már sérül az egyenlő esélyek elve…
>>>
>>>
>>>
>>> Erre mondják azt, hogy városi versenyt nagyságrenddel sokkal nehezebb
>>> (jól) megrendezni, mint erdeit. Mivel a sprint jelkulcs egy csomó tiltást
>>> tartalmaz, ezeket (ahol nem egyértelmű) a terepen is jelölni kellene, pl.
>>> egy áthatolhatatlannak jelölt (de a valóságban azért üggyel-bajjal
>>> leküzdhető) sövény vagy kerítés esetében. Bonyolítja a helyzetet, hogy pl.
>>> egy kerítés vagy korlát áthatolhatósága függ a futó testmagasságától és
>>> erejétől is. Egy 190 cm magas férfinak más az áthatolhatatlan, mint a 150
>>> cm-es kislánynak.
>>>
>>>                 Emiatt ezeket a szituációkat, ahol nem egyértelmű, ott a
>>> terepen jelölni kellene, pl. az ilyen korlátok mellé húzott piros-fehér
>>> szalagozással. A közelmúltban a salgótarjáni Ifi EB sprintversenyén 800
>>> méter szalagot húztunk ki az ilyen helyekre (korlátok, támfalak, sövények).
>>>
>>>
>>>
>>> De amit megteszel egy világversenyen, azt már nem biztos, hogy megéri
>>> megcsinálni egy RR versenyen. Ott esetleg átgondoltabb pályakitűzés (a nem
>>> egyértelmű helyek elkerülése) segíthet, csak úgy meg lehet, hogy a terep
>>> legjobb részei maradnak ki.
>>>
>>> És egy verseny közben kinyitott vagy épp nyitottnak jelölt, de bezárt
>>> kapu még ez esetben is okozhat bonyodalmakat…
>>>
>>>
>>>
>>> Üdv
>>> Gábor
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> *Feladó: *András Komjáti <komjatiandris at gmail.com>
>>> *Elküldve: *2022. augusztus 31., szerda 15:05
>>> *Címzett: *Kovács Gábor <gabor01kovacs at t-online.hu>
>>> *Másolatot kap: *Kelemen János <kelemen.janos111 at t-online.hu>; Tájfutó
>>> levlista <tajfutas at lazarus.elte.hu>
>>> *Tárgy: *Re: [Tajfutas] Kőszeg - Sprint 1-4 zöldek Fair Play 2022
>>> segédikon - milyen kék a kék a tájfutó térképeken?
>>>
>>>
>>>
>>> Szia Gábor!
>>>
>>>
>>>
>>> Köszönöm a részletes válaszodat. Én eddig azt hittem, hogy a IOF ISSprOM
>>> 2019-2-es pdf "szentírás", de úgy néz ki, hogy nem teljesen.
>>>
>>>
>>>
>>> Mindenesetre úgy látom megmozdult valami, mert többen is értékes
>>> megoldásokkal igyekeznek megkönnyíteni a felkészülést a ROB-ra. Gondolok
>>> itt Janó "Fair Play"-boxára vagy például Forraiék összefoglalójára. Nagy
>>> köszönet értük!
>>>
>>>
>>>
>>> Nekem külön öröm az is, ahogy olvasom az értesítőt, hogy szombaton
>>> Tatabányán inkább 1: 3 000-re veszik a térképet.
>>>
>>>
>>>
>>> Egy dolog jutott még eszembe leveledet olvasva: Ha az árnyalatokban a
>>> dolgok természetéből fakadóan ennyi eltérés lehet, akkor mégis csak korrekt
>>> lenne a tiltott dolgokat egy jelmagyarázatban kirakni a térkép szélére, pl.
>>> akár a Janó által javasolt formában, hogy mindenkinek egyértelmű legyen
>>> melyik az a bizonyos zöld, kék, és pl. milyen az a már tiltott,
>>> "áthatolhatatlan" vonalvastagság.
>>>
>>>
>>>
>>> Egy utolsó kérdésem hadd legyen még. Mert ez megesett velem Kőszegen. Ha
>>> egy tárva-nyitva nagykapu van velem szemben, de a térképen oda
>>> áthatolhatatlan kerítést rajzoltak (amúgy mindkét oldala szabályos, tehát
>>> nem olivazöld) Akkor ki kell-e kerülni, vagy át szabad-e rajta menni?
>>>
>>>
>>>
>>> Előre is köszönöm a válaszokat!
>>>
>>>
>>>
>>> András
>>>
>>>
>>>
>>> On Wed, Aug 31, 2022 at 2:36 PM Kovács Gábor <gabor01kovacs at t-online.hu>
>>> wrote:
>>>
>>> Sziasztok!
>>>
>>>
>>>
>>> Hogy ne legyen annyira egyszerű, a tájfutó térképek színhasználatát
>>> régebben az egyes jelkulcsok maguk rögzítették, bár leginkább csak a direkt
>>> színes nyomtatásra.
>>>
>>> ((Direkt színes a nyomtatás, amikor az öt színt mindegyiket saját
>>> színével nyomják, tehát nem négy színből keverik ki (CMYK). Míg 30-40 éve
>>> ez a direkt színes nyomtatás volt az általános, a digitális nyomtatás
>>> előretörése miatt ma már ez elég ritka. Magyarországon tudtommal a 2018-as
>>> Junior VB térképei voltak így nyomtatva utoljára. Ma a legtöbb térkép CMYK
>>> négyszínnyomással készül, mint szinte a legtöbb kommersz színes nyomdai
>>> termék))
>>>
>>>                 Tehát régebben a jelkulcs a direkt színeket definiálta
>>> PMS kódokkal, és  megadta mellé, hogy a direkt színeket hogyan lehet
>>> CMYK-val megközelíteni. Az ISOM2000-ben (tehát a 2000-ben kiadott erdei
>>> jelkulcsban) a kék direkt szín (azaz a 100% kék) 87-18-0-0 CMYK definíciót
>>> kapott, azaz CMYK négyszínnyomással a 87% ciánkék mellé 18% magentát
>>> kellett keverni, ami kb. így nézhetett ki:
>>>
>>> Ez is azonban csak a direkt színekre vonatkozott, és a direkt színek
>>> árnyalataira (pl. halványsárga vagy 1-es és 2-es zöld) nem tartalmazott
>>> definíciót a jelkulcs. A szoftvergyártók valószínűleg saját szakállukra
>>> próbálták meghatározni, hogy az adott szoftver hogyan állítja elő pl. az
>>> 1-es és 2-es zöldet.
>>>
>>>
>>>
>>> A legújabb jelkulcs-változatokból a színek definíciói már teljesen
>>> kimaradtak, és egy külön dokumentum foglalkozik velük:
>>>
>>> https://1drv.ms/b/s!As4LDA11gDVmgvMOhcfH85x61GvIHQ
>>>
>>>
>>>
>>> A kék esetében:
>>>
>>>
>>>
>>> A jelkulcs szerint (akár ISOM-erdei akár ISSprOM-sprint legyen is) az
>>> áthatolhatlan vízfelület jele 100% kék (azzal az engedménnyel, hogy sprint
>>> térképeken, nagy felületek esetén világosabbra, azaz 70% kékre lehet venni).
>>>
>>>
>>>
>>> További bonyodalom, ami szaporítja a különböző kékeket, hogy van ezen
>>> kívül a sprint térképeken az áthatolható vízfelület (30% kék), továbbá az
>>> erdei térképeken a sekély vízfelület (50% kék).
>>>
>>>
>>>
>>> Az új definíció tehát 100% kéket ír elő, és ezt a legújabb OCAD, ha CMYK
>>> bontásban nézzük, így is adja meg, tehát 100-0-0-0.
>>>
>>> De ez nem mindig volt így, nem is olyan nagyon régi OCAD jelkészletekben
>>> (pl. 2017-es OCAD 12) a 100% kéket 95-30-0-0 keverékeként adta meg, tehát
>>> 95% ciánkék mellé még 30% magentát is kevert, ami egy jóval sötétebb kéket
>>> jelent, mint a 100% ciánkék.
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> Nem mindegy tehát, hogy mikori jelkulccsal készült térképet nézünk,
>>> mikori jelkulcs szerint vannak a színek beállítva az OCAD-ben vagy más
>>> térképrajzoló szoftverben.
>>>
>>>
>>>
>>> Az a gyanúm, hogy az ISSprOM „áthatolhatatlan vízfelület” ábráját, amit
>>> András előző levelében mellékelt, még egy olyan szoftverrel rajzolták, ahol
>>> a 100% kék a 95-30-0-0 definíció szerint volt beállítva. Az újabb kiadáskor
>>> meg elfelejtették átállítani a (most érvényes) színt.
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> Arról nem is beszélve, hogy a különböző digitális nyomatok milyen színt
>>> produkálnak, attól függően, hogy milyen nyomtatóval lettek kinyomtatva.
>>>
>>> Erre vonatkozólag egyébként maga a fent hivatkozott IOF dokumentum is
>>> azt írja, hogy:
>>>
>>> *For laser printers, no fixed definition can be used because every
>>> single laser printer gives its “own colours”.*
>>>
>>> *For adjusting the CMYK definition for the actual laser printer, the use
>>> of the IOF offset Print test sheet is recommended.*
>>>
>>> Tehát minden nyomtatónak „saját színei” vannak, ezért nincs rögzített
>>> definíció, hanem van az IOF-nek egy nyomtatási tesztlapja, és azt
>>> használva, azzal összehasonlítva ajánlott a nyomtatáskor a színeket
>>> beállítani.
>>>
>>>
>>>
>>> üdv’
>>>
>>> Kovács Gábor
>>>
>>>
>>>
>>> -
>>>
>>> *Feladó: *András Komjáti <komjatiandris at gmail.com>
>>> *Elküldve: *2022. augusztus 31., szerda 13:02
>>> *Címzett: *Kelemen János <kelemen.janos111 at t-online.hu>
>>> *Másolatot kap: *Tájfutó levlista <tajfutas at lazarus.elte.hu>
>>> *Tárgy: *Re: [Tajfutas] Kőszeg - Sprint 1-4 zöldek Fair Play 2022
>>> segédikon
>>>
>>>
>>>
>>> Konkrétan erre a kékre gondoltam...
>>>
>>>
>>>
>>> Kelemen János <kelemen.janos111 at t-online.hu> schrieb am Mi., 31. Aug.
>>> 2022, 09:10:
>>>
>>> Sziasztok,
>>>
>>> Aktualizáltam - kutya futtából - egy Fair Play 2022 ikont, ami azt
>>> ábrázolja, hogy milyen térképjellel ábrázolt tereptárgyakat vagy
>>> tiltásokat nem szabad keresztezni és átnyúlni felettük.
>>>
>>> Jpeg, PDF és OCAD9 verzióban is mellékelve. Szabad lektorálni és a
>>> hibákat jelezni vagy kijavítani, a közösség értesítése mellett.
>>>
>>> Üdv,
>>>
>>> Janó
>>>
>>> 2022.08.30. 11:34 keltezéssel, András Komjáti írta:
>>> > Egyébként ugyanígy lehetne egy mintacsík a már áthatolhatatlan
>>> > vonalvastagságra is_______________________________________________
>>> Tajfutas mailing list
>>> Tajfutas at lazarus.elte.hu
>>> http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> Tajfutas mailing list
>>> Tajfutas at lazarus.elte.hu
>>> http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas
>>>
>>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lazarus.elte.hu/pipermail/tajfutas/attachments/20220831/940cad5a/attachment.html>


További információk a(z) Tajfutas levelezőlistáról