[Tajfutas] Drónok használata a térképészetben - Ortofotográfia

Barna Gergely gergohal0384 at gmail.com
2020. Jan. 4., Szo, 10:34:21 CET

Szervusz János,

A georeferálást a program automatikusan elvégzi a nyers képekből származó
gps adatok alapján, de sajnos ez nem elég pontos, úgyhogy a terepen is ki
kell mérni néhány jellegzetes objektumot vagy Ground Control Point-ot.
Aztán ezek a pontok megadásával generálni a térképet. Ez a módszer adja
elvileg a lehető legpontosabb felmérést. Már egy terepet ilyen módszerrel
lemértem, most renderelődik az új ortofotó.

Jövőhéten fogjuk először bevetni ezt a technikát élesben egy alföldi erdős,
bozótos terep helyesbítésénél. Akkor lesznek komolyabb gyakorlati
tapasztalataim is vele. A cél, hogy a távolság mérést és a GPS-es mérést ki
tudjuk váltani ortofotóval, mivel csapatban dolgozunk és sajnos nincs elég
műszerünk.

17 éves vagyok, én is autodidakta módon tanulok rengeteg különböző
tudományágat. Lesz egy előadásom januárban, amiben a drónos térképészetről
is lesz szó, lehet, hogy a február közepi térképhelyesbítő fórumra is
elmegyek. Már egy éve foglalkozom drón technikával. Ez idő alatt az
építéstől az üzleti célú felhasználásig mindennel megismerkedtem, én
alapítottam a szegedi drónklubbot, voltam a 2. magyarországi drón
konferencián és írtam cikkeket is a drónokról.

A térképészetben kevésbé vettem eddig részt mivel a SZVSE-ben számos lelkes
térképhelyesbítő van. Így nagyobb szükségét éreztem, hogy a SZVSE
marketingjét és technikai fejlődését fellendítsem. Én csinálom a SZVSE
facebook oldalát, ahová a fotókat szintúgy én lövöm, a videókat én
forgatom, vágom. Én csináltam a SZVSE tájfutó szakosztály weboldalát, de
ehhez nem értek igazán. Szóval enyhén szólva még keresem a hivatást, amit
aztán egész életemben művelni akarok.

Itt a SZVSE-n több projektünk is fut melyekkel sikerült 8-10 lelkes fiatalt
bevonnunk a térképhelyesbítésbe. A drónokkal annyi a gond, hogy nagyon
drágák és veszélyesek ezért nagyon jól kell pilótát választani, mivel az
első hibáig megy csak a játék. Persze nem nehéz elsajátítani ezt sem, csak
komoly odafigyelést és átgondoltságot igényel. Nekem például hamarabb lesz
drónra jogosítványom, mint autóra. Szóval egy ilyen ortofotó szerintem
nagyon megkönnyítheti a kezdő és haladó térképészek dolgát, de elkészítése
odafigyelést, tervezést és drága technikát igényel.

Kelemen János <kelemen.janos111 at t-online.hu> ezt írta (időpont: 2020. jan.
4., Szo, 1:30):