[Tajfutas] Pontmegnevezés változásai 2018 (hosszú)

Scultéty Márton marton.scultety at mtfsz.hu
2020. Aug. 5., Sze, 12:02:41 CEST


Sziasztok!

Janó, ezt a pályakitűző fájlt már sokan megcsinálták különböző 
Ocad-verziókban, akik nem tudnak a legfrissebb Ocad-re frissíteni.

Egy másik lehetőség az ingyenes Purple Pen pályatervező program, ami 
szintén lekövette az IOF szabályváltozásait.
http://purplepen.golde.org/

Ha egy-az-egyben akarjuk átvenni az IOF szabályokat, akkor szerintem nem 
olyan lényeges a fordítás.

Ha viszont kiadunk magyar verziót, akkor azon kéne elgondolkodni, hogy 
el akarunk-e bármiben térni az IOF - elsősorban a világversenyekre 
megalkotott - szabályaitól.
A tipikus magyar objektumoknak lehetnek esetleg saját jelei mind a 
jelkulcsban, mind a szimbólban, mint a tankbeálló, szén- és mészégető, stb.

Továbbá én az IOF-es méretekkel sem vagyok teljesen megbékélve.
A 10/15 ezres térképi jelek méretét nem akarom önkényesen átrendezni, de 
a pályafelülnyomás méreteit nem igazán értem, miért volt jó átvariálni, 
hogy a 3 bevett méretarányban 3 különböző érték legyen. 10 és 15 ezres 
méretarány együttes használata esetén sem lehet csak egyetlen fájlban 
dolgozni a pályatervezés során, és simán csak kicsinyíteni/nagyítani 
bizonyos kategóriákat, mert a szimból mérete ill. a térkép dizájnja 
megint csak ugyanakkora minden méretarányban.
A +100 %-os nagyítás 10 mm-es körökkel 7500-as méretaránynál meg már 
végképp túlzásnak tűnik.

Üdv,
Skuló Marci

2020.08.03. 1:47 keltezéssel, Kelemen János írta:
> Sziasztok,
> 
> A levelemet egy téma megbeszélésének szánom.
> 
> 2018-ban hagyták jóvá az pontmegnevezések új dokumentációját az IOF-ben. 
> Innen tölthető le 
> <https://orienteering.sport/iof/rules/control-descriptions/>. Magyar 
> fordításra vár.
> 
> A legfontosabb változások:
> 
> 1. Opcionálisan (?) bevezették a térképrajt, időrajt távolságát jelölő sort.
> 
> 2. A kanyar mint kiegészítő jel átkerült a G oszlopból az F oszlopba.
> 
> 3. Új jel a virágágyás (versenyterületen kívüli zóna) és a lövészárok jele.
> 
> 4. Ha az ellenőrzőpont két objektum között helyezkedik el, akkor 
> megadható mindkét objektum magassági értéke.
> 
> 5. Megszűnik a rádiós és TV-s pont jele.
> 
> E mellett megszűnik az a dilemma is, hogy a 10 000-s térképeken mikor 
> kell 50%-l növelt pályaberajzolási jeleket alkalmazni.
> 
> A jelenlegi magyar jelkulcs szabály így fogalmaz:
> 
> A pályafelülnyomás jeleinek nagysága minden méretarányban ugyanakkora. 
> Viszont ha egy versenyen ugyanannak a térképnek az 1:10 000-es és 1:15 
> 000-es változatát is használják, az előbbi esetben a pályafelülnyomás 
> jeleit is 150%-os méretben kell alkalmazni.
> 
> Az ISOM 2017 évi jelkulcs angol verziója pedig ezt tartalmazza: (ez is 
> fordításra vár, mint ahogy a ISSprOM is)
> 
> The dimensions of the course planning symbols are specified in mm at the 
> printed scale of 1:15 000. For
> larger map scales the symbols shall be enlarged proportionally (to 150% 
> for 1:10 000, to 300% for 1:5 000).
> 
> Ha jól értelmezem, akkor 150%-ra kell növelni a pályafelülnyomás 
> méreteit. Jól gondolom?
> 
> A mellékletben lévő pdf állomány a legfontosabb változásokat próbálja 
> bemutatni.
> 
> Mit is tegyen egy rendező/pályakitűző annak érdekében, ha szeretne 
> megfelelni az elvárásoknak és OCAD9 programmal rendelkezik?
> 
> 1. Rajzoljon be egy kötelező útvonalat a térképrajt és rajt közé. A 
> pályatervet ezzel a pl. M1 szakasszal kezdje el összeállítani. 
> M1-S1-31-32 stb. Egy hibája van ennek a megoldásnak. A szabályzathoz 
> képest, ahol felfelé mutat a háromszög, itt jobbra fog mutatni a 
> háromszög csúcsa.
> 
> 2. A kanyar jel esetében a pályatervezőben rá kell állni a kanyar 
> jelére, majd jobb egérgomb/Szerkesztés (Edit...) és a párbeszédablakban 
> a X-t ki kell venni a G oszlopból és betenni egyet az F oszlopba. Mentés.
> 
> 3. A virágágyás és lövészárok jelét új jelként meg kell rajzolni a 
> programban. Ezt a folyamatot nem írnám most le (inkább bemutatnám egy 
> Webináriumon). Helyette mellékelek egy OCAD9 1:10000-s átalakított 
> fájlt, ami már tartalmazza ezeket.
> 
> 4. A két objektum magasságméretét csak egy szépséghibával tudom 
> előállítani, úgy hogy aláhúzás vagy kötőjeleket illesztek szóközökkel a 
> párbeszédpanelen és akkor a pdf mellékletben látható "szépséget" kapom 
> meg. (6-38-as pont)
> 
> A mellékelt OCAD9 1:10000 fájlt tekintsétek egy Beta verziónak 
> (ellenőrzésre vár). A jeleket 150%-ra módosítottam és az azonosító 
> számokat a szabványtáblázatban szereplőkhöz igazítottam. (ahol lehetett)
> 
> Tehát az ellenőrzőpont karikáinak méretei így módosulnak, amint kis 
> hazánkban is előírás lesz a nemzetközi szabvány:
> 
> 1:15000 pályánál 6 mm-ről 5 mm-re csökken (vonalvastagság mindkét 
> esetben 0,35 mm) Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas
> 
> 1:10000 pályánál 9 mm-ről 7,5 mm-re csökken (vonalvastagság 0,52 mm) 
> vagy azt is mondhatnánk, hogy 6 vagy 5 mm-ről 7,5 mm-re növekszik. Pont 
> sorszáma: Ariel és 6 mm magas
> 
> 1:4000 pályánál 6 mm volt és annyi is marad. (vonalvastagság 0,35 mm) 
> Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas.
> 
> Beszéljük i a felvetéseket.
> 
> Folytatásban: OCAD12 jogtiszta fájlok viselkedése megbuherált OCAD 
> verziókban.
> 
> Üdv,
> 
> Janó, aki felébredt és nem akarja félkészen, elküldetlenül hagyni a 
> munkáját.



More information about the Tajfutas mailing list