[Tajfutas] Hegyi vs. tájékozódási futás a Kossuth Rádióban

Andor és Katalin Vékony vekony.arva at gmail.com
2018. Dec. 3., H, 15:08:36 CET

Sziasztok!

Még ne kezdjétek bírálni egymás ötletét, még nem tartunk ott! Még mindig
csak ötletelünk. Többet kérek! Még még még, ennyi nem elég.
Ebben a fázisban nem számít mennyire lehet megvalósítani, mi pénz lenne
stb. Csak szórjátok az ötleteket és ha látsz egy jó gondolatot, gondold
tovább!

A páros verseny jó gondolat, és régen volt is ilyen. Andor régen
rendszeresen versenyzett így, én pedig egyszer indultam ilyenen. Nincs róla
sok emlékem. Akinek van megírhatná.

Amikor én kezdő voltam (9-10 éves) szombatonként nem kupaversenyre mentünk,
hanem kis versenyre a Budai-hegyekbe. Csak C kategória volt azt hiszem.
Tökéletesen elég volt nekünk gyerekeknek, olcsó volt rendezni, olcsó volt
odautazni, volt érem vagy legtöbbször oklevél. De a legfontosabb, hogy
remekül megtanultam tájékozódni. Csak az mehetett "nagy" kupa versenyre aki
ezeken a versenyeken jól szerepelt. Budapesten most is van ilyen kis
verseny de az ország egész lefedettségét nézve szerintem sok régióban
nincs.

A terepfutást nem varrnám a tájfutó versenyt rendező egyesület nyakába,
hanem területi szinten (megye, régió) állítanék fel rendezői gárdát, akik
"rászerveznék" a tájfutó versenyre a terepfutót. A bevétel egy kis része
mehetne a rendező tájfutó klubnak, maguknak a szervezőknek, de a java
részét a tájfutás támogatására költeném. Például ebből lehetne támogatni a
színvonalas térkép készítői munkát. Ez ugyanis alapfeltétele a tájfutás
terjedésének.
A terepfutóknak tájfutótérkép alapú turista térképet adnék, ha lehetne a
távon levágni. Vagyis jelölném a jelzett utakat, de például a finom
tájékozódási elemek észrevételét igénylő jeleket lehagynám (amiket úgyse
vesznek észre). Tuningolt lebutított térkép, na értitek ugye?
Az XLD pálya akkor jó, ha hosszú 1 nagy kör, esetleg kettő. Ezért nem
azonos a nyílt szalagossal, mert 3-4 km-ért nem fognak utazni érte akik
kihívást keresnek. Azt kell kihangsúlyozni amiben más, mint a többi
terepfutó. Végig erdőben, tényleg terepen és nem széles utakon, nulla
aszfalt, útvonalválasztás, nem tömegrajt, nincs kötelező felszerelés
(felnőttként kezeljük az indulókat, mindenki tudja mire van szüksége). Jut
eszembe rajt. Kis csoportokban indítás tömegrajt helyett. Sorsolással vagy
zónaidővel eldöntve. Ha a tájfutó rajt mellől indulnak, látnak minket de
nem zavarnak.

A tehetséggondozást szövetségi szintre emelném, míg az egyesületek feladata
a toborzás, betanítás lenne. El kéne jutni arra a szintre, hogy nem az
egyesületek versenyeznek egymással a kevéske gyerek versenyeztetésével,
hanem közös erővel építenénk ki a széles tömegbázist és a tehetséges
gyereket büszkén küldenénk profi edzők kezei közé, hogy azzá válhassanak
akik tehetségük szerint lehetnének. Vagy több. A Tájfutó Akadémiát az MTFSZ
működtetné. Akkor lenne menő egy egyesület ha sok gyereket képezne
tájfutónak és sokat küldene az akadémiára. Nem akkor ha van 1-2 bajnoka.
Üdv:
Kati

Hites Viktor <tajfutas at outlook.hu> ezt írta (időpont: 2018. dec. 3., H,
8:05):