[Tajfutas] Fogadj örökbe egy iskolát! - 3. feladat

Gy�rgy Boz� bozan.gyorgy at gmail.com
2018. Aug. 24., P, 23:33:16 CEST

" Azért képes volt nekem magas szárú, bőr túracipőt hozni Csehszlovákiából
a jó kis stoplis "topacski" helyett. :((  Le is törtem mint a bili füle."

Kedves Janó ne csodálkozz ezen az apró malőrön.

A csehszlovák nyelvben ugyanis nincs olyan szó, hogy "topacski".
Van viszont "topánky", mégpedig "športové topanky" és "turističké topánky"
összetételben is.
Ez utóbbit kaphattál, aminek könnyű változata "pionyírka" néven az '50 -
'60-as évek fordulóján a versenyzők lábbelije volt itthon is, mindaddig,
amíg a cseh tájékozódás fellegvárában, Gottwaldovban, a valamikori híres
Baťa cipőgyárban el nem kezdték gyártani az 50 koronás apró gumistoplis
foci edzőcipőt.
Ennek a neve viszont "kopačky" volt.
Persze, ha valaki kopacskit kért az Obuv-ban, akkor leginkább egy normál
focicipőt hoztak ki. Ilyenkor jött a magyarázkodás, hogy nekünk gumova
kopacski kell. (az orra egy gumibunkó volt, hogy lehessen nagyokat rúgni
vele), Aztán úgy 1966-67 táján megjött  a tájfutó stoplis, gumibunkó nélkül
már csak 32 koronáért.

Nem félek attól, hogy 60 éven aluliak is olvasnak ilyen hosszú levelet,
mégis jelzem, hogy ne keressék Gottwaldov városát Csehország térképén. A
szocializmus felejthetetlen évei után a város neve újra Zlín lett.
A város neves szülötte Ivana Trump síelő és nagyvállalkozó, aki a jelenlegi
amerikai elnök exneje. Az ő születési anyakönyvi kivonatában még Gottwaldov
a város neve, ami új hazájában is emlékeztetheti Klement Gottwaldra,
Csehszlovákia első kommunista elnökére.

Boxi

Kelemen János <kelemen.janos111 at t-online.hu> ezt írta (időpont: 2018. aug.
24., P, 19:13):