[Tajfutas] szerda Városliget

Scultéty Márton marton.scultety at mtfsz.hu
2016. Sze. 9., P, 13:18:13 CEST

Sziasztok!

Ahogy ígértem, feltöltöttem a szerdai versenyt a Routegadget-be, és
kiszűrtem az eredményekből azokat, akik - nem feltétlenül szándékosan -
átvágtak valahol, ahol nem kellett volna.

http://rg.mtfsz.hu

Ahogy látható, és ahogy Muszély Gyuri is írta, kategóriák szerint eltért
a térkép. Fiktív akadályokat csak a két fő pályán alkalmaztam, amit a
16-21 korosztályok futottak mindkét nemben, valamint az F35.
A célom elsősorban az volt, hogy besegítsek a társadalmi munkában
dolgozó klub-edzőknek, és az elit számára is nyújtson valamit egy 3SZ,
főleg a ROB előtt.

Az eredmények ennek megfelelőek lettek. Jóformán csak az tudott mindent
betartani, aki kifejezetten foglalkozik a sprintre való edzéssel. A
fekete pályán 78 indulóból 26, a barna pályán 39 indulóból 7. Csak őket
értékeltem az életkori rangsoroló kategóriákban, a többieket kiraktam
egy-egy nyílt edzőpályára az eredménylistákban.

Sokan átvágtak a fekete pálya első pontjára menet a lila x-szel
letiltott lépcsőn. Ábelnek igaza van, hogy ez a jel valóban nem létezik
az ISSOM szabványban, csak az erdeiben, és komplett utak letiltására
szolgál. Viszont benne maradt az Ocad10 sprint pályakitűzőfájljában! De
nem elsősorban emiatt használtam, hanem mert egy kis lila folt
túlságosan láthatatlan lett volna, az x-nek az észrevételére több esély
volt.

Tanulságos volt, hogy sokan megszokásból egyszerűen nem is gondoltak
arra, hogy a leeresztett tómederben is lehetne futni, pedig direkt ezért
javítottam ott ki a térképet. Már az 5-6 (4-5) átmenet is arra volt
rövidebb, aztán a következő hosszú is (6-7 ill. 5-6).

Jött észrevétel arra is, hogy a lila területek végül nem a 709-es, hanem
a '710 veszélyes terület' jellel voltak jelölve, ami szintén nincs benne
hivatalosan az ISSOM szabványban. Ez is egy olyan jel viszont, ami benne
maradt az Ocad10 sprint pályakitűzőfájljában, és azért alkalmaztam, mert
a keresztezett vonalak kis területeknél megint csak jobban olvashatók,
mint a csak függőlegesek.

A legtöbben a 4-5 ill. 3-4 átmenetben véreztek el, ahol az aszfaltos
sportpályákat az olívazölddel jelöltem. Mets Mikinek igaza volt abban a
hét elején, hogy ezt eredetileg olyan területekre találták ki, ahová
ténylegesen be sem tud menni a futó, de aztán a nemzetközi gyakorlatban
kezdték szabadabban értelmezni a használatát. Pl. virágágyásokat
rendszeresen szokás ezzel jelölni. A 2011-es felnőtt VB selejtezőjén
pedig a cél környéki park füves területeit szinte teljes egészében ezzel
jelölték, anélkül, hogy a terepen meg lett volna jelölve, lásd az alábbi
linken. (Sőt, nem kevés embert zártak ki amiatt, hogy akár csak egy
kanyart levágva rálépett a fűre - ebből elég nagy vita volt akkor.)

http://lazarus.elte.hu/tajfutas/history/woc/2011/sprint_q-men_a.gif

Később (2014-ben) az imatra-i világkupán végképp tökélyre fejlesztették
a fiktív lezárásokkal operáló pályakitűzést, bár ezek valószínűleg meg
voltak jelölve a helyszínen.

http://www.worldcupimatra2014.com/@Bin/268114/Men_final.jpg

Ettől függetlenül a városligeti átmenetet illetően én is hibáztam, mert
meg kellett volna szakítani a pontnak a körét, hogy jobban látható legyen.

Akik jól ki tudták olvasni a térképet, azok közül többen meg a kódokat
nem nézték, és hibáztak az egymáshoz közeli pontokon. Két-két pont is
volt 30 m-en belül, amit a szabályzat csak eltérő jellegű pontok esetén
enged (és azt is csak sprinten). A pontmegnevezés eltérő is volt,
azonban mivel a pontok az ismert rögzítési megoldással minden esetben
fákra voltak kitéve, nem volt teljesen korrekt. A fentiekhez hasonlóan
ezt sem alkalmaznám 3SZ-nél komolyabb versenyeken.

Hogy mekkora az eltérés az indulók között a sprint térképek olvasási
gyakorlatában, arra jó példa, hogy a győztes Gösswein Csabi azt is
kiszúrta, hogy a 47-es pont melletti áthatolhatatlan sövény vékonyabb
volt a szabályzatban erre is előírt 0,4 mm-nél, amit én nagyítva sem
vettem előzőleg észre a számítógépen. Igaz, még 2011-ben Csabi csinálta
a térképet, és ő még áthatolható sövénynek jelölte ezt, aminél
vékonyabbat is megenged a szabályzat (0,3 mm volt akkor és most is).

Üdv,
Skuló Marci