[Tajfutas] Fwd: Királyréti versenyről higgadtan

Gy�rgy Boz� bozan.gyorgy at gmail.com
2016. Már. 18., P, 07:52:24 CET

---------- Továbbított levél ----------
Feladó: Gerely Ferenc <gerely at t-online.hu>
Dátum: 2016. március 17. 9:31
Tárgy: Királyréti verseny
Címzett: Bozán György <bozan.gyorgy at gmail.com>

Utánanéztem a királyréti ügynek. A Listára nem tudok írni, de feltehetnéd,
ha vállalod. Részemről a mundér becsülete megkívánja, hogy tisztázzam a
dolgot.

Amit Hajdu Kálmán ír arról annyit, ha történt is ilyen dolog, nem erdész
volt az illető. Az Erdészetnél nem tudnak róla és más sem emlékszik ilyen
esetre. Nem tudok olyat elképzelni, hogy gyerekeket egy erdész fegyverrel
kényszerítsen az erdő elhagyására, ezt még fatolvajokkal sem teheti meg.
Fegyvert akkoriban csak önvédelemből használhatott, de azt is csak igen
korlátozó szabályoknak megfelelően. De ha Kálmánnak - mivel jogi eljárást
említett - van pontos információja (név, helyszín, időpont stb.) az esetről
megköszönném, ha közölné. Ha nincs, akkor nem szerencsés, hogy ilyen
dolgokat emleget pláne homályos utalással az erdészet vezetőjére.

Annyit még tudni kell a dologhoz, hogy akkoriban az Inóci bányát fegyverrel
őrizte egy lelkes természetvédő csapat. Védték a kerecsensólyom fészkeket
(egy tojás egy VW gépkocsit ért nyugaton). Én is, mint sokan akik
Nagyhideg-hegy felé gyalogoltak, találkoztam velük. Elég vehemensek voltak,
sokan panaszkodtak rájuk erőszakosságuk miatt. A bányaudvaron csak
gépkocsival volt szabad áthajtani (arra vezet az út), gyalog csak a
mellette lévő ösvényen.

Az, hogy miért ellenzi a Királyréti Erdészet vezetője a tájfutóversenyeket
a területén annak az az oka, hogy az ominózus versenyt engedély nélkül
rendezték meg. Az erdészet vezetője ugyanis kérte, hogy a verseny előtt
mutassák be a tervezett pályát, de ez nem történt meg. Így az engedélyt sem
kapták meg. Ha én lennék az erdészet vezetője, egy ilyen eset után én is
hasonlóképpen vélekednék a tájfutókról.

Nem tartom szerencsésnek hogy tájfutó körökben népszerű az erdészek
démonizálása. Ha valamihez valaki nem kap engedélyt, akkor rögtön jön a
sárdobálás. Két dolgot kell tudni:
1. A védett természeti területeken a természetvédelmi hatóság az illetékes,
a nem védett erdőkben az erdészeti hatóság vagy az erdőgazdálkodó. Ezektől
kell engedélyt kérni. A probléma tudomásom szerint elsősorban a
természetvédelmi vonalon van. A tereplehetőségek szűkülnek és ennek indoka
elsősorban a természeti értékek védelme. Nincs még egy olyan ország
Európában, ahol ekkora lenne a védett területek aránya.
2. Az erdészeti szakszemélyzetet nem szabad összekeverni a vadászokkal és a
természetvédőkkel. Azok más csapatban játszanak, és sokszor az erdészeknek
is van velük gondjuk. A tájfutás és az erdőgazdálkodás közötti kapcsolat
véleményem szerint jó, ezen sokat dolgozott az MTFSz elnöksége és
szakbizottságai. Ezt erősíti az erdész tájfutók népes tábora is. Nem
érdemes ezt a viszonyt megbontani.

Üdv: Feró