[Tajfutas] A hónap embere

Hites Viktor tajfutas at outlook.hu
2016. Feb. 25., Cs, 11:13:34 CET

Sziasztok!

Hát így olvasva az írást valóban nem túl elegáns Miki “elfogult visszatekintése”, de leginkább a választásra vonatkozó tanácsai.
Feltételezem, hogy a sportágunk féltése okán írta meg ez a cikket.

A magam részéről egyáltalán nem tartom eretnekségnek, hogy valaki a tájfutó közösségért végzett munkájáért pénzt kapjon,
vannak többen térképészek, edzők, versenyrendezők, a főtitkárunk, az irodavezető stb., akik több kevesebb pénzt kapnak a tájfutókért, a tájfutásért végzett munkájukért.
A kérdés elsősorban az, hogy a közösségnek megéri e az adott “munkavállaló” által végzett munka, létrehozott érték. Ha megéri, fizetünk érte, ha nem akkor meg egy idő után nem.
Eddig arra egyébként még nem figyeltem fel, hogy bárki krőzussá vált volna ebből a tevékenységből,
de ha valakinek végre sikerülne, az szerintem jó jel lenne a magyar tájfutás számára.

Szerintem a közösség dolga megítélni, hogy akar-e, vállalja-e hogy az eddigi gyakorlattal ellentétben nem egy teljesen társadalmi elnököt szeretne a magyar tájfutás élére ültetni,
vagy megengedi, hogy ez a pozíció, részben vagy teljes egészében fizetetté váljon, és ezzel nyilván komolyabb munkát is végezzen az eddiginél a mindenkori elnök. Egy társadalmi elnök tevékenységét nyilván csak a személyes motiváció befolyásolja, nem különösebben számon kérhető egy ilyen elnök, annyi várható csak el tőle, amennyi időt és energiát, az illető erre a tevékenységére szánni tud.

Hogy Matyi vagy Józsi fedhetetlen személy-e, vállalható-e a tájfutó közösség számára, azt nyilván ítélje meg a közösség, és ne a leköszönő elnök egy személyben.
Ennél többet az írás személyeskedő részével nem is kívánok foglalkozni, talán még annyit, hogy Szarka Ernő, édesapám egykori főnöke és barátja a Szabadalmi Hivatalban, valóban bárki számára példakép lehet.

Miki sportágunk csaknem húsz évével foglalkozó sorai viszont sok érdekes kérdést, gondolatot vetnek fel, amik egy részére szeretnék reflektálni.
Sajnos sok általam korábban megyei és országos közgyűléseken felvetett és sokszor előre jelzett probléma visszaigazolását vélem felfedezni a táblázatokban, számokban,
eredményekben. Valószínűleg nem tudok elég jól simulni a rendszerbe ez is közrejátszott abban, hogy többnyire nem nagy visszhangot keltettek a felvetéseim, aztán egy idő óta már
nem is nagyon erőltetem a dolgot, csak írok néha ide a listára.

Mikihez hasonlóan úgy gondolom, hogy nem volt eredménytelen az eltelt 10 év, a sportág szinten tartása is tekinthető akár már komoly eredménynek ilyen körülmények között,
de azért az elért eredményekkel azt gondolom nem lehetünk mégsem igazán elégedettek. Legalább is nekem amikor Less Áronnal együtt annak idején beadtam a főtitkári pályázatomat,
amelynek a megvitatására a Startis irodájában került sor, sok tekintetben sokkal amíbciózusabb terveim voltak.

1. A rajthoz állások száma örvendetesen nőtt, az elmúlt tíz évben, az már egy másik kérdés, hogy vajon optimális versenyrendszert üzemeltet-e ilyen szempontból a magyar tájfutás? Szerintem nem. Lásd regionális rangsorolók időpont egyeztetése, diáktájfutó versenyek, országos bajnokságok és Hungária Kupák odaítélése.

2. A versenyengedélyesek száma, ha nem is jelentősen, de sajnos 2006-hoz képest mostanra mégis csökkent. Azt hiszem az utolsó országos közgyűlésen volt, amikor igyekeztem újra felhívni a közgyűlés figyelmét, hogyha a versenyengedély díjjal akar a Szövetség plusz bevételre szert tenni a minél nagyobb újraelosztás érdekében, akkor ez ezzel a veszéllyel fenyeget, de nem hallgattattam meg. Ma már nekem sincs versenyengedélyem, de nem elsősorban dacból, hanem mert bár ebben az évben is 8 rangsoroló versenynapot szervezek, de nem biztos, hogy eljutok én is nyolc futamra, ahol rangsoroló kategóriában (nekem az egyik kedvencem a nyílt technikás kategória, ahol többnyire jó pályákat kapunk, és nagyobb versenyeken mindig akad egy-két komolyabb, akár válogatott ellenfél is.) is indulok, elegendő ellenfél közepette (!), hogy a versenyengedélynek legyen bármi értelme számomra azon kívül, hogy ezzel a Szövetséget támogathatom. A munkámon keresztül úgy gondolom azért már így is támogatom elég komolyan mind az országos, mind a megyei szövetségünket, hiszen tavaly 200 ezer forint felett fizetett be az egyesületünk, (amely jelenleg egyetlen aktívabb, versenyengedélyes versenyzővel sem rendelkezik...), mind az országos, mind a megyei Szövetségnek, tagdíj, rangsoroló és sportágfejlesztési díj, dugóka bérlés címén. Ehhez még hozzá kellene tennem 5000 Ft-ot, hogy legyen egy nyamvadt kártyám, amit nézegethetek itthon?

3. Némi örömmel és büszkeséggel, ugyanakkor szomorúan olvastam az eredményességre vonatkozó sorokat is. Örömmel és büszkeséggel, mert mind tájfutásban, mint tájkerékpárban ott szerepel a legjobbak között két volt tanítványom neve, akik egyike sem tájfutó családból származik (!!), és akik nálam sajátították el a sportág alapjait és alapozták meg az ifjúsági szinten nemzetközileg is jegyzett eredményeiket. Ugyanakkor mindketten szinte teljesen elvesztek mostanra a sportág számára, pedig érzésem szerint akár felnőtt korosztályban is lett volna esélyük komolyabb eredményre. Sajnos amikor próbáltam ezeknek a gyerekeknek (és más megyebeli egyesület hasonlóan tehetséges fiataljainak) a megyei szövetségünkben egy Budapest válogatotthoz hasonló közösséget, és ehhez kapcsolható támogatást gründolni, hogy lehetőséget, motivációt biztosítsunk a számukra, nem találtam megértésre. Szét is igazolták őket rövid időn belül, majd szép lassan “elvesztek az erdőben”. Hiába próbálkoztam például azzal, hogy pl. a 2013-as Hungária Kupát a megyei szövetségünk rendezze közösen, és az ebből befolyó plusz forrást fordítsuk erre a célra, és a sportág népszerűsítésére, nem jártam sikerrel. Sajnos a számok alapján a nemzetközi eredmények inkább stagnáltak, felnőttben inkább egy kicsit romlottak az elmúlt öt évben, bár kiugró eredmények azért főleg utánpótlásban sokunk örömére időről időre akadnak. Biztos, hogy nagy öröm, és (meglepetés?) volt mindenki számára Hanga 2014-es ifi EB győzelme. A sportágunk érdemi előre lépése szempontjából kulcsfontosságúnak érzem, hogy meg tudjuk-e teremteni annak az alapjait, lehetőségét, hogy egy nem tájfutó családból származó fiatal is közel olyan könnyen tud bekapcsolódni a tájfutásba, ugyanannyira lehet eredményes, mint akinek a szülei vagy akár nagyszülei is már ezt a sportágat űzték!

Elnézést, ha hosszú voltam, remélem lesz, akinek érdekesek voltak a fenti sorok.

üdv. Viktor