[Tajfutas] Pályák méretezése a Diákolimpián

fehérfecó (ztc) zala.ztc at zalaszam.hu
2015. Május. 18., H, 16:15:24 CEST

Sziasztok!

Néhány kérdés és vélemény a vitához:

1.
Hol és hogyan lehet meghúzni a képzeletbeli határt a "A" és "B" vagy "C"
kategóriákban induló gyerekek esetében? Mi alapján döntsük el, hogy ki miben
futhat?

A Diákolimpiai versenyrendszerben résztvevő sportágak (csapatsportágak,
triatlon, duatlon ... stb.)esetében ez a határ az igazolt sportolók és a nem
igazolt sportolók megosztását jelenti úgy, hogy a nem igazoltak esetében
több évre - 2-3 év - visszamenőleg nem rendelkezhet sportági
versenyengedéllyel a diák. A fenti kitétel nagyon szigorú, már a városi és
megyei versenyeken is ellenőrzik.
A "B" kategóriákban egyébként azok szerepelnek legtöbb esetben, akik iskolai
szakkörben, edzéseken készülnek és sportolnak rendszeresen.

2.
Ki és milyen módón fogja elfogadtatni az oktatási intézményekben a
"másodvonalbeli" diákolimpiát, úgy, hogy azt finanszírozhatóvá tudjuk tenni
az oktatási intézmények (most túlnyomó részben a KLIK) részéről. Nem elég
kitalálni valamit, meg kell vizsgálni, hogy lenne-e létjogosultsága. Mert
lehet, hogy néhány oldalról lenne igény, de lesz aki kifizeti a költségeket?
Az iskolák és intézmények fogják támogatni ezt a diákolimpiát is?

3.
Egyetértek Bálint Bencével: igen kellenek azok az edzők, tanárok, szülők,
akik a gyerekeket felkarolják, támogatják, ösztönzik arra, hogy a
sportágunkat űzzék. Ehhez kellenek fanatikus szülők, vagy érdekelt tanárok,
vagy jó edzők. A fanatikus szülő lehet régi tájfutó, vagy a gyereke után a
sportágat megismerő "újonc". Az érdekelt tanár lehet régi vagy mai tájfutó,
jelenleg is működő edző vagy csak a sportágunk irányába érdeklődést mutató
sportot kedvelő amatőr. A jó edző pedig az, aki nem csak megismerteti a
sportágat, hanem a személyiségével szakmai hozzáértésével és pedagógiai
alázatával benn tudja tartani hosszabb távon a gyerekeket a tájfutók
táborába. Ezek a személyi feltételek segíthetnek abban, hogy a gyerekek
valós élményekkel - akár 40 percet, vagy akár 120 percet fut - térhessenek
haza egy diákolimpiáról. Mert ezek a személyek tehetnek olyant, amely a
tájfutást élménnyé teszi a gyerekek számára.

4.
Minden diákolimpiai versenynek vannak kísérő kategóriái. Ezek alacsonyabb
fokozatúak, így a kevésbé képzettek is megtalálják a versenyzési
lehetőséget, melyek aztán számukra a gyakorlás, fejlődés és továbblépés
lehetőségét adják. Az egész hazai versenyrendszer tele van hasonló
versenyekkel. Akkor miért is az országos döntőben akarunk gyerekeket
toborozni, megtartani? Miért nem jók erre a kis helyi versenyek?
Az országos döntő legyen annak a jutalma, aki felkészülten eljut egy ilyen
megmérettetésre, ahol valóban a legjobbak szerepelnek.

5.
Az MTFSZ sportágfejlesztési programjában kiemelt szereppel és komoly mértékű
támogatással kap helyet az utánpótlás nevelés, a létszámbővítés. Ennek az
értékmérője a versenyengedélyek száma. Minden más sportágban résztvevő,
abban versenyző egyén statisztikai száma csak becslés alapján lehetséges. Ez
persze nem megy a két csoportos diákolimpia ellenében, de a sportágunk
megítélésében ezek számok, adatok nagy jelentőséggel bírnak a magasabb
sportirányítási szerveknél.
Ugyan ide tartozik az MTFSZ támogatás elosztása is, hiszen a nem regisztrált
diáksportolók esetében mi alapján kaphatnának támogatást egy olyan
rendszerből, mellyel nincs a sportolóknak jogi kapcsolatuk? Ma pedig ez sok
klub esetében komoly anyagi támogatás elvesztését is jelentheti.

... és két apró megjegyzés:
- Minden eredménylistában vannak elsők és utolsók. Vagyis lesznek olyanok,
akiknek kevésbé sikerül egy verseny.
- Ha országos diákolimpia döntőnek hívjuk a versenyt, akkor az valóban döntő
legyen. A résztvevői a legjobbak a területi versenyről. Nem kell mindenkinek
ott lennie, csak azért mert Ő is tájfutó. Csak ezért ne találjunk ki egy
versenyt. A bajnoki rendszerben is van "A" döntő és a többi. De selejtezni
kell.

üdv
Fehér Ferenc

ui.: A Diákolimpiáról minden előzetes eredmény a verseny weblapján!
Hamarosan az mtfsz.hura is felkerülnek további anyagokkal együtt.