[Tajfutas] jwoc2015 váltó

Bozán György bozan.gyorgy at gmail.com
2015. Júl. 12., V, 00:00:32 CEST

Kedves Fifi, kedves Bandi, kedves Listatagok!

Nagyon egyet értek azzal, hogy ezeken, egy igazi skandináv
világbajnoksághoz méltó terepeken elfogadható, sőt elismerésre érdemes
fiataljaink  erőfeszítéseire tekinteni.
Az idei eredmények egyáltalán nem rosszabbak korábbi hasonló junior VB-k
eredményeinél.

Ez nem Jukola vagy Tio Mila tömegverseny egysíkú terepén, a pontok közé
vert csapásokon való száguldás. Itt olyan tájékozódási készségek
kellenek amit ritkán lehet élesíteni a Vértesben, a Mecsekben, de még a
Homokhátságon sem.
Ezeken a terepeken olyan futómozgással lehet eredményt elérni, amihez
kevés az ösvényeken, netán az aszfalton való edzés. Az atléta
versenyeket pedig e tekintetben felejtsük el. Az ugyanis arról szól,
hogy futás közben ne gondoljunk semmire, csak arra koncentráljunk, hogy
az élettanilag elviselhető legnagyobb teljesítményt kipréseljük
magunkból szervezetünk minden tiltakozása ellenére. Itt pedig arról van
szó, hogy minden figyelmünkkel a térkép részleteire tapadjunk és még
véletlenül se haladjunk gyorsabban, mint amit követni tudunk a térképen.

A sprint és a középtáv selejtező még abszolválható volt. Ott legfeljebb
csak az idegesség, vagy általunk nem ismert hangulati elemek foghatták
vissza a csapatot. Meggyőződésem, hogy ha mindenki csak az átlagos
formáját hozza, jóval többen jutnak be az A döntőbe. (a cseh lányok
közül ez mind a hatnak sikerült)
Ami ez után jött (közép, hosszú és váltó), az a skandinávok háziversenye
volt. Ebbe egyedül a hihetetlenül céltudatosan építkező kontinentális
Svájc tudott beleszólni: a 18 éremből egy ezüstöt és három bronzot rabolt.

Lehetne a svájci sikerek okait is vizsgálgatni, hiszen ott is a terepek
java az un. Mittelland - középhegység. Bár vannak mások, igényesebb
terepeik is (alpesi, ill. Jura). Meg lehetne találgatni, hogyan tudott
Új Zéland világbajnokságot nyerni, netán ők is Skandináviában élnek,
mint a mi legjobbjaink?

Nem, nekünk nem találgatnunk kellene. Meg elfogadni, hogy így van ez
rendjén. Törni kellene a fejünket, hogy pl. a váltó etapokon mutatkozó 9
percekből hogyan lehetne 8 perc a hátrány és máris lenyomtuk Belgiumot.
Ha megtaláltuk a megoldást dolgozni kellene azon, hogy az egyébként 5,5
km-es pályán (etap győztes idők 30-32 perccel) a különbség legyen csak
4-5 perc, hogy közelebb legyünk az olaszokhoz. Arra már gondolni sem
merek, hogy az osztrákokhoz merjük mérni magunkat, akik fejenként csak 2
-3 percet kaptak.

Nem könnyű előbbre lépni, de nem lehetetlen. És nem csak a fiatalokon
múlik. Ők többnyire mindent megcsinálnak, amit mondanak nekik. Úgy
edzenek, úgy versenyeznek, úgy gondolkodnak, ahogy azt a hazai tájfutó
légkör levegőjéből beszívják.
Hát lehet ezen változtatni?
Nemcsak lehetne, de nagyon is kellene.
Nem a beszíváson, hanem az atmoszférán.