[Tajfutas] HOB

Szieberth Péter szieberth at gmail.hu
2015. Feb. 11., Sze, 22:03:21 CET

Sziasztok!

A válaszokból az látható, hogy sokaknak több véleménye
van. Olyanokból is kikívánkozott a vélemény akik ritkán szólalnak meg.
Mondhatnám úgy is, ez a téma mindenkinek egyik érzékeny pontja. Az: hogy
változtassunk, vagy sokak szerint: legyünk modernek, mások szerint, az
értékeket nem lehet feladni, mert ez minden sportnak és nem sportnak az
alapja. A döntés, hogy valaki indul vagy nem egy OB-n teljesen egyéni
(magánügy). Ami kapcsán szóvá tettem a "nem" indulásomat, a válaszokból
kiderül, hogy szélesebb vitát gerjeszt. Lehetne beszélni, hogy pár ember
miért változtat meg kardinális szabályokat? Gondolom azért mert
megtehetik. Egy ilyen kérdésben soha nem kérték ki a szélesebb
véleményt. Mondjuk : hivatalos levélben kérik a működő egyesületeket a
véleményezésre ..stb. Az olvashatott, hogy a POCS is úgy volt
meghirdetve, hogy majd választás lesz (CSB vagy PCSB). …. aztán
mindkettő maradt lett szélesebb vita vagy véleménykérdés nélkül.
Emlékeztet engem ez a Piroska és a Farkas történetére, tudjátok, "csak a
mellső lábamat enged be kérlek.."

Az a véleményem, hogy ne keverjük
össze a fogalmakat. Minden versenyformának meg van a szisztémája. Azon
belül (mint írtam) törekedni kell (szabályzat), hogy a versenyző
egyénileg teljesítse a feladatot. Ez írott és íratlan szabály.
Gyerekkoromban életem első versenyén kiengedtek a bátyámmal és a
gyakorlat az, hogy igen kezdőknél megyei versenyen, ha már kinőttek a
szalagos kategóriából kiengedjük. De ez nem gyakorlat. Egyéni versenyen
abszurd dolog a tömegrajt, ellenkezik a sportágunk alapjaival és a
logikával is. Az indítási közök pont azt segítik, hogy egyedül
teljesítse valaki a feladatot. Nem lehet minden jóindulat mellett sem
megoldani, hogy ne alakuljanak ki a tömegrajtos versenyen együttfutások.
Pont azért mert egyszerre van terhelés, nem elosztva. A cél ezek
elkerülése. Futottam úgy végig HOB-t, hogy nem találkoztam senkivel. Ez
lenne a cél, ezt segíti s nem garantálja az indítási köz az egyéni
versenyen. Ahogy versenyrendezésnél is figyeljük az egy pontra eső
terhelést. Ettől függetlenül lehet pillangós pályát csinálni, bár a HOB
íratlan szabálya, hogy pár igazán böszme nagy átmenetet illik beletenni.
Pillangós megoldással igen nehéz ezt megvalósítani. Nem tudom már megint
mit lehetne tenni, hogy a józan ész érvényesüljön. Vigyük közgyűlés elé,
mint a biciklis tájfutás beszámítását az OB pont számításánál?

Lehet
ujjtani, alakítgatni, hogy egy adott cél vagy feladat érvényesüljön. De
nem a versenyforma eltorzításában. Nem tartanám 'Isten ellen való
véteknek, ha egyes szenior kategóriák, ha nem is teljes pontszámítással
beleszámítanának a Bajnoki Pontszámításba. Gondolom ezt azért, mert a
legjelentősebb tájfutásra való nevelés színtere a család. Meg lehet
nézni a fiatalok neveit (vagy anyjuk nevét). Fontos, hogy megtartsuk, ha
kell gesztusokkal számítsuk a szenior versenyzőkre, mert az Ő
gyerekeiket, unokáikat lehet a legbiztosabb up. bázisnak tekinteni.

Végezetül: Aki tömegrajtos versenyen akar indulni, az induljon váltón,
lesz belőle 3. Volt idő, mikor váltó versenyeket szinte nem rendeztek,
kivéve a VOB-t. Szerintem ez jelentős változás. Aki CSB szeretne futni,
azoknak is besumákolva de van 2. Ez is 100% növekedés. A többit hagyják
meg egyéninek, mert mint írtam: ez az alap. Erre építkezünk.

Végezetül
2: emlékezzünk meg a legelső HOB (1978) győzteseire:

F21A Kiss Zoltán
22.250m 153,50 perc 3 perccel Hegedüs A. előtt.

N19A Rostás Irén
13.000m 107.15 perc 1perc 1mp Monspart Sarolta előtt  !!!!!!!

Lenne
még egy kérésem, lehetne úgy levelezni, hogy a válaszok úgy íródjanak,
hogy az előtte lévő levelezést ne másolja???? (mert szinte külön
tudomány valakinek a véleményére rátalálni! Köszi!)

Szieberth Péter
PVM