[Tajfutas] HOB

Marosffy Dániel marosffy at interface.hu
2015. Feb. 11., Sze, 11:07:54 CET

Egyelőre senki nem szidta vagy dicsérte a versenyt, a műfajról van szó.

Érdekes nézni a véleményeket, főleg az ellenkezést. Sítájfutásban már
évek óta csak így rendeznek világversenyen hosszútávot, tájbringában
szintén népszerű, ott külön versenyszámot hoztak létre a tömegrajt
kedvéért (májusban a várgesztesi VK-n is lesz ilyen). De ezek olyan
szakágak, ahol hagyománya van a közvetlen küzdelemnek, hiszen az
alapsportágak is mind ilyenek, amikkel pedig ezek a mezőnyök jóval
közelebbi kapcsolatot ápolnak, mint a hazai szenior futó mezőny (elvileg
a mezei futás lenne az analógia, de tegye fel a kezét, aki mostanában
részt vett ilyenen - nem számítok tömeges jelentkezésre).

A tömegrajt akkor hasznos, ha:
- Nagy és kiegyenlített mezőnyök vannak, különben egyéni verseny lesz
belőle egy kompromisszumos pályán.
- Kellően hosszú a táv és a szükségképpen beáldozandó töltelék szakaszok
mellett is marad versenyfeladat.
- Nincs idő a kétségtelenül unalmas, egész napos lebonyolításra.
- Jelentős mennyiségű helyszíni nézőt kell szórakoztatni vagy közvetítés
miatt szükséges a látvány.

Kétségtelen, hogy a hazai szenior tájfutó mezőny esetében mindegyik pont
minimum véleményes, a létszám még a legnépesebb kategóriákban is
határeset, a távok sem annyira hosszúak, hogy elférjen bennük jelentős
mennyiségű holt-szakasz, mindenki ráér, néző meg nincs.

Az is tagadhatatlan, hogy a tömegrajt a tájékozódás rovására a futást
helyezi előtérbe, ez kinek jó, kinek rossz hír, valószínű, hogy a
fiatalok között inkább él a virtus, hogy a cserébe kapott test-test
elleni küzdelmet kiélvezzék.

Rendezni is elég szívás az ilyet, a térképeket előkészíteni rémálom, a
rajt stresszes (de legalább hamar lemegy), a befutásnál is érdekes
dolgok tudnak történni, amikor tucatjával esnek be a versenyzők a célba,
úgyhogy kíváncsi leszek az utólagos mérlegre, csak nehogy lose-lose
legyen belőle.

Azt azonban semmiképp se mondanám, hogy nem érdemes újítani és
kipróbálni dolgokat. Ha mindig így lett volna, tájfutás se lenne,
maradtunk volna a tájékozódási túraversenyeknél, az pedig hogy nézne már ki.

D.