[Tajfutas] HOB

Scultéty Márton marton.scultety at mtfsz.hu
2015. Feb. 10., K, 23:27:38 CET

Sziasztok!

Ez a szabály-változás nem új, már 2013 környékén megszületett, és ment
is róla hír akkoriban, csak még távolinak tűnt mindenkinek. Elvileg a
2014-es HOB-ra is alkalmazni kellett volna, de mint a HSE-sektől
olvashattuk, ők nagyon nem tudnak azonosulni vele, úgyhogy felmentést
kértek (vagy csak elszabotálták?), amit én speciel nem bántam (lásd alább).

Szerintem a fiatal és felnőtt kategóriák élmezőnye számára hasznos egy
tömegrajtos-kombinációs verseny, mert ez jó gyakorlás a világversenyek
váltószámaira. Minél többen rajtolnak együtt, annál jobb, tehát maguk a
váltóversenyek nem a legjobbak ehhez, mert ott 3, vagy még több részre
darabolódik a mezőny.

2012-ben a béri HOB-on ezért is hajlottam rá én is, de egyébként Madár
preferálta nagyon a tömegrajtos és egyből utána pontbegyűjtős megoldást.
Én meg szerettem volna, ha több régi, tapasztalt sporttárs aktivizálódik
a vezető nélkül maradt klubban. Utólag persze úgy látom, hogy hiba volt
megrendezni az egész versenyt, vissza kellett volna adni a rendezési
jogot, mert a szakmai kudarcon túl anyagilag is csak buktunk vele. De a
tömegrajt kérdésénél maradva, én nem láttam, hogy nagyon felborította
volna az esélyeket. Viszont azon én is elgondolkoztam utólag, hogy ugye
sikerült egy igazi hosszú útvonalválasztós átmenetet alkotni rengeteg
variációval, aminek kulcsszerepe lehetett volna minden kategóriában az
eredményre, de a tömegrajt miatt gyakorlatilag kategóriánként mindenki
ugyanarra ment, így értelmét vesztette.

Többek közt emiatt én sem örülök annak, hogy a HOB fixen tömegrajtossá
lett téve a bajnoki szabályzatban. Egy unalmasabb alföldi terep
feldobására - tehát pl. idénre is - ez jó lehet, de a jobb hegyvidéki
terepeken, mint mondjuk 2011-ben az Öreg-Kotlón vagy 2009-ben a Medvesen
kár beáldozni a teljesen egyéni versenyt. Az útvonalválasztási jelleg
sérülésén túl a HOB szólt arról is, hogy ki mennyire bírja fejben az
extra hosszú távot, azt, hogy esetleg nincs visszajelzés a
teljesítményről. 2011-ben úgy lettem 4. F21-ben több mint 3 óra
futással, hogy többen is feladták, akik előttem álltak. Ez is bennem
volt 2012-ben kontra érvként, de akkor még úgy gondoltam, hogy az akkori
tömegrajt az évtizedenkénti egyszeri kivétel lesz, mint a 2001-es sümegi.

Kicsivel később, a szabályzat-módosításkor azt javasoltam, hogy HOB
maradjon klasszikus lebonyolítású, viszont a hagyományos OCSB legyen
tömegrajtos úgy, hogy a teljes mezőny (egy csapatnak minden tagja)
egyszerre rajtol, de farsta pontokkal eltér a pályájuk. A farsta ágak
pedig csapat-szinten egyenlítődnek ki. Ezt nem karolta fel senki, de
majd egy Budapest bajnokság keretében kipróbáljuk.

Ugyanakkor mivel az idei HOB-on a Forrai-testvérek a pályakitűzők,
biztos vagyok benne, hogy alaposan kimunkált pályák lesznek átgondolt
kombinációs megoldásokkal. Egyúttal Tóth Zsolt (és az idei rendezők)
számára megjegyezném azt is, hogy egy tömegrajtos-kombinációs verseny
térképeit előkészíteni nagyságrendekkel nagyobb munka, mint egy
hagyományosét. 2012-ben két, előre felkért külsős sporttárs is visszamondta.

Üdv,
Skuló Marci