[Tajfutas] OEVB óvások - hosszabb

Gerzsényi Zsolt zsolt at gerzsenyi.hu
2014. Okt. 26., V, 21:33:42 CET


Üdv Mindenkinek!

Sajnos a mai versenyen minden igyekezetünk ellenére két óvás is érkezett.

Az egyikről már szó esett az eredményhirdetés előtt. Ezt a Tabáni Spartacus
adta be, mivel az egyik befutó versenyző a térképlevételnél elszakította a
következő versenyző térképét, melyről a szimból egy része, és két ellenőrző
pont hiányzott.
A váltásnál a befutó versenyző a hiányos térképet jelezte társának, igaz, ő
azt hitte, hogy csak a szimból egy része hiányzik a térképről. Sajnos a
pálya közben derült ki, hogy ennél több is hiányzott a térképből. A beadott
óvást az ellenőrző bíró elutasította, mivel a versenyzők annak tudatában
hajtották végre a váltást, hogy hiányos a versenytérkép. Egyben felhívta a
rendezők figyelmét, hogy az esetből vonják le a megfelelő
következtetéseket, hogy a későbbiekben az ilyen problémák kiküszöbölhetők
legyenek.
Részünkről ezt meg is tettük/tesszük, és a következő ilyen jellegű
versenynél jobban meg fogjuk vizsgálni, hogy az egyre jobban elterjedő
pretex papír mennyire bírja az ilyen jellegű terhelést, milyen rögzítési
módot alkalmazzunk, ami a verseny közben változó időjárási körülményeknek
is ellenáll, másrészt az ilyen jellegű hibák száma is nullára csökkenthető.
Az eddigi váltó versenyeinken még hagyományos papír térképeket alkalmaztunk
fólia védelemmel ellátva, ami sokkal nagyobb igénybevételnek áll ellen,
mint a pretex papír, így ilyen jellegű tapasztalatokkal sajnos nem
rendelkeztünk. A két váltó verseny alatt összességében nem nagy számban
fordult elő ilyen eset, de természetesen minket is bánt, hogy ilyen
problémák árnyékolják be a verseny sikerességét a befektetett sok munka
ellenére.

A másik óvásról még nem volt szó, de erről is mindenképpen szólni
szeretnék. Történt, hogy az elmúlt napok eseményei - sérülések és egyéb
problémák miatt - az F230-as kategóriában két egyesület sem tudta
kiállítani az előre benevezett váltóját, és csak egy-egy versenyzőjük
maradt a 4 főből. Ezek a versenyzők - Fey Sándor (HSP) és Hunyadi Károly
(PSE) - befutásuk után megkérdeztek engem, mint a versenybíróság elnökét,
hogy mivel nincs több váltótársuk, kimehetnek-e a második futó helyett is
lefutni a pályát. Én ezt jóhiszeműen engedélyeztem is nekik, mivel nem
tételeztem fel róluk, hogy bármi sportszerűtlen dolgot szeretnének ezzel
végrehajtani. Ez a tény azonban néhány sporttársukat mélységesen
felháborította, akik közül Blum László (SZU) egy óvásban ezt
nyomatékosította is. Az óvást az ellenőrző bíró elfogadta, a két érintett
csapatot kizárta a versenyből - bár érvényes eredményük amúgy sem lett
volna.

És innentől egy kis személyes kiegészítés: Blum László az óvás
elfogadásának nagyon örült, és ezt a tényt többeknek újságolta. De persze
az a tény már nem késztette óvásra, mikor a saját váltótársát engedtem ki a
versenytérképpel a terepre, hogy megkereshesse az elhagyott dugókáját - ami
sajnos nem lett meg. Pedig véleményem szerint a két eset között az Ő
értelmezése szerint - mármint, hogy egy befutott versenyző a verseny ideje
alatt ne menjen ki még egyszer a terepre - nincs különbség. Ő a
szabályzatra hivatkozott. De kérdem én, ha Ő ennyire a szabályzat és az
előírások szelleme szerint versenyez, akkor azt minek kellene értékelnünk,
hogy az autójával - bizonyítottan, több más versenytársával együtt - olyan
helyen parkolt, ahol a rendezőség a versenyzők számára versenyértesítőben
megtiltotta a parkolást? A szabályzat azt is előírja, hogy a versenyzők
kötelesek a versenybíróság utasításait betartani. Amikor erre rákérdeztünk,
akkor azt mondta, hogy nem Ő vezetett, és nem tudja, hol szállt ki a
kocsiból, sőt később úgy nyilatkozott, hogy vonattal érkezett...

Én mindhárom kiengedett versenyző esetében még véletlenül sem feltételezem,
hogy bármi sportszerűtlen cselekedetet akartak volna végrehajtani. Ha ilyet
szerettek volna csinálni, biztosan nem ilyen látványosan, mindenki szeme
láttára teszik. Én tanultam az esetből, sajnos nem lehet az ember humánus,
csak a szabályzat szerint kell mindent csinálni, és a következő versenyen,
ha ilyen pozícióban leszek, így is fogok tenni. És akkor majd kizárom azon
csapatokat, akiknek a kocsija a tiltott területen parkolt, elutasítom az
összes, a szabályzat által előírt határidő után leadott nevezést,
módosítás, kizárom azokat a váltókat, akik összecserélték a rajszámukat,
rossz dugóka számot adtak le, esetleg nem a megadott ember futott az adott
váltópozícióban - a két váltóversenyen elég nagy számú váltó járt volna
pórul. De biztos, hogy ezt akarjuk? Most nem tettük ezt - pedig a
szabályzatra hivatkozva megtehettük volna - , hanem annak érdekében, hogy
mindenki jó hangulatban távozhasson a versenyről, ezeket a helyzeteket
kezeltük. Ugyanolyan humánus megfontolásból, amiért a három versenyzőt
kiengedtem a terepre.

És az óvás analógiájára: nyílt kategóriákat se rendezzük a bajnokságokon,
mert ott aztán tényleg kontrollálhatatlan, hogy ki mit csinál a terepen a
kezében lévő versenytérképpel.

Mindezektől függetlenül köszönjük, hogy ilyen nagy számban vettetek részt a
bajnokságokon, reméljük azért összességében kellemes élményekkel
gazdagodtatok, és sok szeretettel, a szabályzat előírásait betartva - de
azért továbbra is némi humánumot is belecsempészve - várunk mindenkit a
jövő évi versenyeinken, a Borsod Kupán, a Herman váltón, a jövőre is
általunk rendezett OCSB-n, a pontbegyűjtő CSB-n, valamint a megyei
versenyeken.

Üdv:

G.Zs.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lazarus.elte.hu/pipermail/tajfutas/attachments/20141026/0d67c581/attachment.html>


További információk a(z) Tajfutas levelezőlistáról