[Tajfutas] a pótszimbólról (történelem, igény, stb.)

péter kovács kovacsp969 at gmail.com
2013. Aug. 29., Cs, 10:20:48 CEST

Sziasztok!
(hosszú, nem nagyon érdemes végigolvasni!)

A ROB pótszimbóljai kapcsán többen megkérdezitek, hogy miért ne lehetne a
pótszimbólt a rajtkordon előtt, a VK-ban, vagy már az előző napokban a
neten megszerezni?

Hogyan keletkezett a pótszimból?
Ezt nem tudom, de én egy jicini világkupánn láttam először a versenyzők
mellkasára tűzve, szigorúan csak az elit kategóriákban. Talán volt egy
olyan élversenyzői igény, hogy kapják meg a szimbólt előre, és oda
tehessék, ahova akarják.
Ugyanezen a versenyen a tömegek a programfüzetből irkálták ki maguknak
cetlire.
Ez az élversenyzők esetében nyilván nem volt lehetséges, mert ők csak a
rajt pillanatában tudhattak meg bármit a pályáról.
Tehát más kezelést igényelt a szimból az elitnek, és mást a tömegeknek.

Később a pótszimból, mint extra szolgáltatás átgyűrűzött a teljes mezőnyre,
és ma már alapszolgáltatásnak vesszük, szinte bármilyen versenye.

Mi titkos a pótszimból tartalmában?
Semmi, előbb-utóbb úgyis megtudja mindenki, hogy mi van benne.
Tehát akár nyugodtam megkaphatnánk rajtolás előtt.
Viszont nagyrészt továbbra is úgy gondoljuk, hogy pl. egy VB-n a versenyzők
a rajtolásuk pillnatáig max. a pályadatokat tudják, de a részleteket azért
ne!
Ha úgy vesszük, hogy egy hazai OB a mi "világbajnokságunk", akkor teljesen
jogos a versenybizottságnak az az álláspontja, hogy OB-n ne kapjuk meg
előre a szimbólt (nem tudom, valóban ez-e az álláspontjuk :-)
Hiszen ez egy OB, ahol a legjobbjaink csapnak össze a bajnoki címekért.

Ja, hogy közben az OB-k mezőnye "felhígult"?
És a tájékozódni még nem tudó ifjak és futni már nem tudó vének is indulnak
rajta?
Hát igen, valóban történt egy ilyen apró változás. Harminc éve még csak kb.
17, 19, 21-es kategóriákban hirdettek bajnokot (talán 15-ben is)
Azóta a legfiatalabbak, és a komplett szenior korosztály is itt küzd, sok
esetben csak magával, mert a mezőny jelentős részénél már szó sincs komoly
felkészülésről, hanem az OB csak az egyik verseny a sok közül. (Persze
nagyobb mezőny, jobb minőség, szélesebb elvárások az indulók részéről.)

Kérdés, hogy kinek az érdekeit, igényeit kell kiszolgálnia egy OB-na?
A nem komolyan készülő nagy tömegekét, vagy a még mindig nagyon komolyan
készülő élversenyzőkét? Ha az utóbbiakét, akkor egy OB-n igenis elvárható,
hogy a szimbólt csak a kordonban kapjuk meg.
Az persze megint más kérdés, hogy a legeslegjobb hazai versenyzőink el
tudnak-e egyáltalán indulni a hazai bajnokságokon, vagy egyéb
kötelezettségeik, külföldi felkészülésük miatt nem?

Tehát ha elfogadjuk azt az alapvetést, hogy az OB az komoly dolog, akkor el
kell fogadnunk, hogy OB-n csak a kordonban kapjuk meg a pótszimbólt.
(hasonló a helyzet a karantén szükségességével)
Ha úgy döntünk, hogy az OB nem komoly dolog, akkor előre is megkaphatjuk,
de akkor hamarosan majd a térkép is erre a sorsra jut, ill. az OB-k
visszatagozódnak a közepes versenyek közé.

Figyelem, fenti eszmefuttatás kizárólag csak arról szólt, hogy OB-n hol
kapjuk meg a szimbólt.
A ragasztgatás, szimbóltartó használata az egy más téma (a tegnapi :-)

Végül egy eretnek gondolat, teljesen komolytalanul:
Ha tényleg küzdeni akarunk a pótszimból ragasztgatása ellen, akkor ez az
egész ragasztósdi kerüljön a térképfelvételhez. Ha tényleg kell neki a
pótszimból, akkor vagy szimbóltartóba csúsztat, és már szalad is, vagy
megáll, ragasztgat, de már saját időből.

A pótszimból hulladék mivoltáról pedig:
A pótszimbólok egy része szimbóltartóban utazik a versenyen, más része
pedig celluxozva. És utána? A celluxos nyilván megy a vegyes szemétbe, de
valószínűleg a szimbóltartós is, mert olyan picike papír, hogy emiatt a
 kis galacsin miatt sajna még nem zarándokolunk el a papíros szelektív
gyűjtőig. Esetleg akkor, ha csak otthon dobjuk ki, és otthon (is)
szelektíven gyűjtjük.
Tehát szerintem a pótszimból harc inkább a fölösleges műanyag (cellux)
felhasználás ellen szól. Hogy az sok, vagy kevés, az már nézőpont kérdése.
A pótszimbólokból akkor kerülhet igazán nagy mennyiség a papíros
szelektívbe, amikor a rajtból visszahozzák a megmaradtakat.

kovacsp