[Tajfutas] történelem

Bozán György bozan.gyorgy at gmail.com
2012. Sze. 20., Cs, 14:42:14 CEST

"mikor szüntették meg a "sietés" büntetését sportágunkban, és milyen
reakciókat váltott ki, valamint hogy kezelte ezt az akkori sportvezetés?

Kis késéssel engedjetek meg egy kiegészítést:

Az  1957-ben kinyomtatott Szabályzatot megelőzően az 1956-os
versenyszezonban ideiglenes (kísérleti) jelleggel eltörölték a sietés
büntetését valamennyi bajnokságon (I., II., és III. o.) és az I.
osztályú versenyeken.
A Szabályzatot a Verseny Bizottság  dolgozta ki, az MTSZ Tanácsa hagyta
jóvá.

Az érvek között olyan gyakorlati megfontolások szerepeltek, hogy a
versenyzők nem mind rendelkeznek órával, hogy percre belőjék az
érkezésüket. Továbbá, hogy a versenyzésben nem lehet mérvadó a 4 km/ó-ás
túratempó, mivel be kell menni a bozótba, eldugott határjeleket kell
keresni, amivel túra közben nem kell foglalkozni.
Bár már tudtak a skandináviai "gyorsasági" versenyekről, ezek átvételére
senki sem gondolt.

A döntést követően 1956 áprilisában a VB vezetője Temesrékási Mihály
vitaindító cikket írt "természetjárás vagy FUTÓVERSENY" címmel. Ez a
vita, bármilyen hihetetlen, több évig folyt szünet nélkül. Több
mellékága is volt, pl. a sportolói költségtérítés bevezetése.
Erős József az MTFSZ nagy hatalmú elnöke kemény hangú megnyilatkozásában
"bérturisták"-nak bélyegezte a futáspártiakat. A vitát a legfelső
sporthatóság, az OTSH dodonai állásfoglalása zárta le 1959-ben,
mérsékletre intve az MTSZ elnökségének munkásmozgalmi múltba gyökerező
természetjáró hangadóit.
Ebben az évben állt be a hazai versenyzés tájolója Skandinávia felé, ami
igen jelentős részben az MTSZ főtitkárának Székely Miklósnak az érdeme.
Idén lenne 101 éves.
Bx