[Tajfutas] kullancs oltás

janos szabon jszabon at yahoo.co.uk
2012. Már. 23., P, 21:39:02 CET

A legyengített kórokozós oltás védőhatása követéséről (a védőfehérje vizsgálatáról) három évtizede hallottunk először - még a múlt sz. nyolcvanas éveiben - amikor tájfutókat is rábeszéltek önkénteskénti részvételre az FSME-oltóanyag hazai engedélyeztetési eljárásánál. (Emlékeztek? Előtte csak Bécsben tudtuk megvenni, vagy honvédségi-patikus ismerősöktől megszerezni és beadatni...)

A vizsgálatokba bevont akkori KFKI-s fiataloktól, Goldmann Robiéktól, és az akkor-még-középkorúaktól az oltás(ok) előtt és után vért vettek a védőhatás kialakulásának ellenőrzésére és követésére, így edzőként gyakran találkoztama szakorvosokkal,és tőlük hallottam hogy az addíg  beoltottaknál teljes mértékű volt a védőhatás 8-10 év elmúltával. Akkor mondták ezt, amikor magát az eljárást csak 8-10 éve alkalmazták.

Hosszabb vagy rövidebb lehet a védőhatás, függhet egyéntől és az oltás körülményeitől is (pl. teljesen egészséges, láztalan voltál-e oltás előtt...). Mindenesetre a háziorvosom 25 év után rábeszélt az újraoltásra, életkorom vs tájfutás miatti nagyfokú kitettségem okán...
Lehet hogy én is a "bezzeg" miatt mentem végül bele?
Sz.J.