[Tajfutas] Fw: suhancok helyett ifjak és seniorok

Tóth Károly toth.karoly1 at upcmail.hu
2012. Júl. 11., Sze, 23:37:37 CEST

Sziasztok !
Én nem általánosítanék az ifjakra.
Szerencsére nekem ilyen  jellegű problémám nem volt pontfogás alkalmával, de
hogy ne is  nagyon legyen, figyelni szoktam a ponthoz közelítve a többiek
mozgását  is. Ha azt tapasztalom, hogy valaki, olyan sebességgel közeledik,
ami feltételezi, hogy komoly kategóriában komolyan nyomja, akkor inkább
előreengedem, mint hogy akadályozzam a pontfogásban. Ez nem vonatkozik
azokra, akik sétálnak, majd a pontot meglátva az utolsó  10 méteren sprint
sebességre váltanak.
Azért az edzőknek nem árt erről is beszélni a tanítványokkal. Olyan eset
viszont volt, amikor a 10DK-s gyerek a befutó ponton már a negyedik
pittyenésnek örült, de még mindig ragaszkodott a fület melengető hanghoz,
miközben apuka két  méterre állt tőle, és kedélyesen beszélgettek.
Versenyeken tényleg elég sok gyerek kér segítséget, ki így, ki úgy, de
mindig udvariasan. Ezt kevésbé tartom rossznak, minthogy ennél sokkal több
szenior teszi ugyanezt, néha sokkal agresszívebben. Nyilván én is kérdeztem
már meg, hogy hol vagyok, de figyeltem arra, hogy olyantól kérdezzek, aki
láthatólag szívesen meg fog állni, mert alig várja, hogy végre pihenhessen
egy kicsit. Nem szimpatikus  , amikor senior versenyzők, főleg hölgyek
találnak egy pontot, megállnak mellette, és a pontfogókat zaklatják.
A közelmúltban sikerült csont nélkül kikapnom egy nem könnyű pontot, majd
távozni, amikor felbődült  egy szintén szenior hang, és körbetrombitálta az
erdőt, hogy gyertek , itt van a pont. A szomorú az, hogy  nem értette, miért
nézek rá csúnyán.
Az Éjszakai OB-n az egyik esélyes (F50)   miután  saját hibájából rossz
térképet vett fel, velem kívánt végigmenni a pályán, miközben folyamatosan
pofázott, és a rendezőket szidta , teljesen alaptalanul. Persze az lett az
eredménye, hogy elvesztettem a fonalat, de csak akkor volt hajlandó
elhagyni, miután közöltem, hogy a továbbiakban 1m-t sem vagyok hajlandó vele
futni. Azóta még egy ilyen eset történt, mással is.
A gyerekekkel kapcsolatban  a közelmúltban volt néhány mail a nehéz
pályákkal kapcsolatban. Az jutott eszembe, hogy milyen kényelmes a
pályakitűzőket szidni, megmondani, hogy így, meg úgy kellett volna csinálni.
A gyerek pályákra tényleg oda kell figyelni, általában az elitet követően
én azt szoktam először tervezni. A rajt helyének a kiválasztásakor az egyik
fontos kritérium, hogy jó gyerek pályát lehessen csinálni a terep azon
részén. De az a kérdés, hogy a gyerek a versenyt megelőzően milyen technikai
képzésen vett részt, hány térképes foglalkozáson, ...
Rajtoltatás közben nagyon sok elkeserítő élményben volt részem, például
amikor a gyerek még a térképét sem tudja elvenni, mert nem tudja milyen
kategóriában  kell futnia. Már a legkisebb gyereknél is  szerintem
alapkövetelménynek kell lennie, hogy összehajtja a térképet és folyamatoan
próbáljon pontról pontra tájékozódni. Aki még a befutón is lobogtatja a
térképet, az biztos, hogy nem kapott meg minden információt arra
vonatkozóan, hogy mi is a tájfutás. Az a szomorú, hogy néhány clubnál ez
általános. Tehát a gyereket az erdőbe kiküldő edzőnek, szülőnek legalább
annyi felelőssége van, mint a pályakitűzőnek
A Spartacusnak , ZTC-nek, ...  gratulálok az utánpótlás nevelő
tevékenységükhöz.
Az MTFSz által kiírt, edzőknek, csoportoknak jutó támogatások elbírálásánál
szerintem figyelembe kellene venni az eredményeket , nem csak  az  elért
bronz minősítést, mert tapasztalatom szerint néhány clubnál csak arra a
néhány  regionális versenyre viszik el a gyereket, hogy legyen meg a
minősítés, aztán ennyi  elég is. Ezáltal még a tehetségesek sem tudnak
semmit fejlődni, tehát a támogatás nem megfelelően van felhasználva.

Üdv.

Tóth Károly