[Tajfutas] Himnusz

Kéri Gerzson gfkeri at gmail.com
2012. Aug. 4., Szo, 22:49:29 CEST

Néhány további himnológiai érdekességet említek. (Nem tájfutás, akit nem
érdekelnek a himnusz-zenék érdekességei, ne olvassa tovább!)

A hiteles Erkel-féle magyar himnusz zene helyett időnként azt a változatot
lehet hallani, ahogy Liszt Ferenc "Himnusz és szózat fantázia" című művében
hangzik el a himnusz dallama. Ebben a változatban persze jobban rá lehet
ismerni az eredetire, mint abban, amit most a kard egyéni
eredményhirdetésén játszottak el az olimpián. Szeretném hozzátenni, hogy
elég jól ismerek sok nemzeti himnuszt, és így meg tudom állapítani, hogy
más himnuszokat, amit hallottam a mostani olimpián, legtöbbször a kínait és
az amerikait, nem rontották el úgy, ahogy a magyart először. (Viszont
Gyurta Daninak már a jót játszották el.)

Érdekes, hogy különböző nemzeti himnusz zenék felismerhetők neves
zeneszerzők műveiben. Itt most csak hármat szeretnék említeni: a brit
himnuszt, mivel ők rendezik az olimpiát, a norvég himnuszt Gyurta Dániel
győzelme kapcsán Alexander Dale Oen emlékére, és az uruguayit, mivel az
utóbbinak magyar származású zeneszerzője van (Debály Ferenc).

Az első (brit himnusz) egyebek közt Beethoven (Wellington's victory) és az
olasz származású, de Angliába áttelepült Muzio Clementi (3. szimfónia)
művében hallható, a másodikat (norvég himnusz) az angol Frederick Delius
(Folkeraadet - Norvég szvit), a harmadikat (Uruguay) az amerikai Louis
Gottschalk idézi (2. szimfónia). Gottshalkról azelőtt a nevén kívül semmit
nem tudtam, azt is csak mostanában vettem észre, hogy ő már Gershwinnél
jóval korábban jazz elemekkel ötvözte a szimfonikus zenekarra, ill. főleg a
zongorára komponált műveit.

Kéri Gerzson