[Tajfutas] ISSOM Re: másik sprint ob

Kovalcsik István kovalcsik.istvan at gmail.com
2011. Sze. 7., Sze, 09:07:58 CEST

Szabályok, és olvashatóság? A hozzászólás csupa nagybetűs szövege
nehezen olvasható (futás közben is és monitor előtt ülve is nehezíti a
megértést). Vannak olyan tipográfiai szabályok, amik az
olvashatóságról szólnak (ne írjunk csupa nagybetűvel, indokolatlanul
félkövéren, dőlten...), valamint mailben a nagybetűs írás ordibálást,
hangoskodást jelent. (Ezt eddig iróniának szántam, nem okoskodásnak.)

Egyébként pedig - kiböngészése után - megjegyzem, nem is értek egyet a
nagybetűs szöveg tartalmával. Egész egyszerűen, ronda, elnagyolt,
pontatlan, esetleges, amikor egy-egy épület van csak kiemelve a "nagy
zöld" elzárt terület jelben. Esetleg azt még elfogadom (de nem örülök
neki), ha csak a templom van jelölve, de egyébként mi alapján válogat
valaki, hogy egy épület nagy és jellegzetes, vagy nagy, de nem
jellegzetes, vagy kicsi. Szerintem azt a bringás térképeken érdemes
alkalmazni, nem a futósokon. Különösen, amióta nem 100%-os fekete az
épület a sprint térképen. Én még azt is szépnek, informatívnak tartom,
ha a templomba az épület hossztengelyéhez forgatva egy fehér keresztet
rajzolnak, az épület funkcióját kiemelve. Pedig nyilván nem a
szabályzat szerinti ábrázolás. Az épületek kontúrjának ábrázolását
informatívnak, és egyáltalán nem zavarónak tartom. A "csupa nagy zöld"
alapján az sem tudni, hogy kertek vagy házak vannak azon a
településrészen. Nagy munka mindet rárajzolni, de ha valaki veszi a
fáradtságot (és a HTC-sek vették), akkor szebb és jobban használható a
térkép. Egy épület alaprajza is ad tájékoztatást arról, hogy éppen
kertes övezetben, kisebb házak között vagyok, vagy nagy villák esetleg
középület homlokzatát kell látnom. Abban van logika, hogy a belső
udvarok ábrázolásának elhagyására lehetőséget ad az ajánlás (hiszen
oda a helyesbítő sem tud általában bemenni), de hogy kötelezővé is
tegye, az megint butaság. Persze nem az egyetlen. Az ösvények
ábrázolása is nehezen olvasható a sprint térképeken, és a szobrok
határjelként ábrázolása sem mindig szerencsés. Gyakran az alaprajzi
lenne a jobb, csak a kis "kőoszlop" jellegű szobroknál jó a
határjellel azonos rajz. Én úgy képzelem, hogy a térképbizottság sem
tévedhetetlen, s ha valaki jobb térképet készít, mint a jelkulcs
ajánlása szerinti lenne, akkor ennek örülni kell. Persze ahol az
megfelelő, ott nagy hiba lenne eltérni a szabványtól.