[Tajfutas] Szabályzatok 2011

Hites Viktor tajfutas at freemail.hu
2011. Jan. 25., K, 19:26:10 CET

Sziasztok!

Most sem sértődtem meg, de azért erre a "simulékony vezetőre", meg a
sítájfutó szakág jelenével és lehetséges jövőjével kapcsolatban Bence által
írtakra mégis reagálnék.

Lehet, hogy valóban simulékony vezetőnek tűnök Bence számára, ez talán abból
adódhat, hogy Bence és én alighanem másképp tekintünk a magyar sítájfutásra.
(Bár, hogy ennek minősültem, azért ezen, szerintem nem csak én, de mások is
meglepődhettek egy kicsit:-).) Én egy kellemes élvezetet jelentő, és hasznos
téli kiegészítő lehetőséget látok a sítájfutásban a magyar tájfutók számára,
de nem gondolom azt, hogy ebben a szakágban nemzetközi eredményekre lenne
esélyünk, ennek se anyagi, se személyi, se időjárási feltételei nem adottak
szerintem. Szerintem nem lehet elvárni a Szövetségtől, hogy egy csomó pénzt
elköltsön egy bizonytalan szakág "felvirágoztatására" amelynek nyilvánvalóan
lehetetlen megteremteni a versenysporthoz szükséges feltételeit, miközben az
alap sportágunkban a tájfutásban, amely a befizetések nagy részét biztosítsa
sem tudjuk megteremteni igazán a fejlődés elsősorban az utánpótlás nevelés
anyagi hátterét. Ezt én beláttam, elfogadtam és tulajdonképpen alapból
egyetértettem a Szövetség elnökségével abban, hogy ennek a szakágnak a
működtetéséhez a Szövetség minimális anyagi segítséget tud biztosítani,
alapvetően önfenntartó módon kell működtetnünk a szakágat. Amihez
szerencsére a szakágat művelők közül többen anyagi és erkölcsi segítséget is
nyújtanak, ami nélkül alighanem még megfelelő hó esetén is képtelenek
lennénk működtetni a szakágat. A mostoha anyagi lehetőségek ellenére
elvállaltam a szakág vezetését, amikor Bencéék lemondtak és úgy nézett ki,
hogy teljesen elsorvadhat a szakág, ami nekem nem volt szimpatikus
végkifejlett, mert ahogy írtam egy nagyon jó téli kiegészítő lehetőségnek
tartok, amiről azt gondolom, hogy megfelelő hóviszonyok esetén sok tájfutó
felfedezhetné magának, de akár más sportágakból is jöhetnek még indulók.

A létszámmal kapcsolatosan tények a múltból:

2010 Sopron 77 induló/34 magyar, Bánkút 58 induló/41 magyar, Normafa 28
induló/mind magyar

2009 Kab-hegy 33 induló/mind magyar, Mátraszentimre 33 induló/30 magyar,
Galya Kupa 18 induló

2008 Eplény 70/65, Skalkán 15 magyar induló

2007 ©achtička 12 magyar indulónem volt egyetlen hazai verseny sem

2006 Mátraszentimre 74 magyar induló, Galyatető 50 induló

2005 Galyatetőn 51, Salgótarján 52

2004 Salgótarján WRE futam 84/53 induló, Eplényben szintén WRE 59/55

2003 Galyatető 68

Korábbi adat sajnos nincs a sítájfutó honlapon.

A számokat, ha megnézzük, azok egyrészt azt mutatják, hogy az elmúlt 8
szenoz sítájfutó versenyein alapvetően hullámzott az indulók létszáma, de
igazán nagy ingadozást nem mutatott. A csúcspontot a magyar indulók számát
tekintve valóban a 2006-os Mátraszentimrei verseny jelenti jelenleg, de
ettől nem sokkal marad el a 2003-as Galyatetőn, illetve a 2008-ban Eplényben
rendezett versenyek indulói létszáma. Ez utóbbi verseny egyébként érdekes,
hogy ilyen magas indulói létszámot produkált, hiszen előtte évi szezonban
nem volt idehaza sítájfutó verseny, persze lehet, hogy éppen ez magyarázza a
viszonylag magas indulói létszámot. (Ki volt éhezve a versenyre a magyar
mezőny.)

2009-ben annak ellenére, hogy három versenyt is meg lehetett rendezni
idehaza, felére csökkent a magyar indulók létszáma, hogy ez pontosan minek
köszönhető, arra fogalmam sincs mi lehet a magyarázat.

Én a tavalyi szezon előtt vettem át a Bizottság vezetését, amikor úgy tűnt,
hogy Bizottságvezető, és működő Bizottság híján esetleg elmaradhat a szezon,
amit nem szerettem volna, hiszen ahogy írtam én egy nagyon jó téli
lehetőségnek látom a tájfutók(de bárki más számára is) a sítájfutást, mint
felkészülési, versenyzési vagy kikapcsolódási lehetőséget.

Azt gondolom a tavalyi három verseny indulói létszámait látva az állapítható
meg, hogy sikerült megállítani a létszámzuhanást, ez már önmagában jó
eredmény szerintem, emellett jó eredménynek tartom, hogy három eseményt is
le tudtunk bonyolítani. Természetesen az lenne az igazi, ha sikerülne
meghaladni az eddigi magyar indulói csúcsot, és lehetőség szerint minél több
külföldit is elcsábítani a magyar versenyekre, de hó nélkül ez nyilvánvalóan
lehetetlen. A 2004-es év két WRE versennyel nyilván szintén egy kiugró éve
volt a magyar sítájfutásnak, de hó biztos terep nélkül WRE verseny
bevállalása sajnos olyan mértékű kockázatot jelent, amit nem hiszem, hogy ma
már be mer vállalni magyar versenyrendező.

Bizottságvezetőként az én célkitűzéseim prioritási sorrendben a következőek:

1.	Szakág népszerűsítése, hazai indulók számának a növelése (eszközök:
figyelemfelhívás, legyen benn a fejekben, hogy télen érdemes sífutni,
sítájfutni, mert ez hasznos része lehet a fizikai és technikai
felkészülésnek, oktatás megszervezése, olcsó bérelhető felszerelések
biztosítása stb.).
2.	Hazai események számának a növelése. (Ha van itthon hó, legyen
esemény.)
3.	Ha önköltségesen is, de lehetőség szerint versenyeztessünk szakági
válogatottat. (Aki komolyan veszi a felkészülést, annak igyekezzünk
segíteni, hogy ott lehessen a világversenyeken.)

Azt gondolom az elnökség talán valóban biztosíthatna egy kicsivel nagyobb
erkölcsi támogatást a sítájfutó szakág számára is, anyagiakban nem hiszem,
hogy erre van lehetőség, és van miért a jelenleginél nagyobb anyagi terhet
bevállalnia a Szövetségnek.

üdv. Viktor

  _____