[Tajfutas] Váltó Liga - Eötvös Váltó

Borza Attila attila at borza.hu
2010. Sze. 1., Sze, 16:03:51 CEST

Sziasztok !

Én lennék az Oldgombi fiának ismerőse.
    Ha már feljött a szó arról, hogy miért vannak a városi futásokon sokszor annyian, mint egy tájfutáson, elmondanám mit is gondolok erről, mint egy kezdő tájfutó, mért is kezdtem el, és a környezet reakcióját, akik halottak rólla, próbáltam elcsalni versenyre, stb.. Ez csak mint egy vélemény, természetesen mindenik kicsit másért kezdi el, és másért csinálja utána.
Városi verseny kontra tájfutással kezdeném

Ami különbséget látok:
    A városi futásnál: van reklám, általában jó idő, a futónak az összes feladata, hogy egymás után tegye a lábait arra, amerre megy a tömeg, és az összes többi dolgot intézik helyette, nem kell túl messze mennie, hétvégére esik, nem kell "problémát" megoldania ( térkép, stb.), általában kisebb fizikai terhelés, pontosan megvan, merre kell mennie, nem neki kell kitalálni semmit ( majdnem, hogy gondolkoznak helyette ), stb..

A tájfutás : NEM LEHET RÓLA HALLANI SEHOL !!! ha csak nincsen tájfutó ismerősöd, ritkán van közeli verseny, a szerda általában ritkán jó az embereknek, a városi futáshoz képest "problémákat" kell megoldani egyénileg, tájékozódni kell, kevés a segítség, egy-egy verseny jelentős kosszal, néha kisebb sérülésekkel jár, nem kap pólót a futó, mint a városi versenyeken, és még tudnám sorolni a rossz kifogásokat.

    Mért is kezdtem tájfutni ? :
Gombi barátom már korábban is beszélt nekem a tájfutásról, de mindig ennyibe is maradt, majd pont úgy jött ki a lépés, hogy két nappal a telki verseny előtt beszéltem vele, és mondta, hogy itt a közelbe pont ők rendeznek versenyt, menjek le megnézni ha van időm, pláne, hogy most jó idő is lesz. Lementem barátnőmmel ( Ö is azóta tájfut rendszeresen, neki is nagyon megtetszett ) , mondván majd csak lesz valami, végül is beneveztünk NyK-ba, és mivel csak egy tájolót tudtunk kölcsönkérni, bevállaltam tájoló nélkül, Peti mondott pár szót a térképről, de mire kettőt léptem már nem emlékeztem rá, mert elég sok új információ volt, a térkép nem sok mindenre hasonlított, amit addig térképként ismertem, de lefutottam, igaz tájoló nélkül egyszer kavartam az erdőbe plusz fél órát, de megtetszett. Igaz volt rajtam sár, meg egy rakás karcolásc ( Itt megtanultam, hogy a sötétzüld tényleg nem futható, én megpróbáltam :D ), de jobban tetszett a játék, mint amit kellemetlenségnek lehetett nevezni benne. ( Jelezném a sár, és karcolás sok embernek elveszi a kedvét az ilyentől, de ezen a listán pont nem az ilyen emberek találhatók. Nekik van pl. a városi futás, és ezért nem jönnek tájfutni.) Mivel csak hobbi szinten tájfutok, és nem is tervezem a közeljövőben a komolyabb versenyzést, ezért túl távol nem is utazom érte, és szerencsére általában szerdánként el is tudok néha menni futni ( szerencsém is van, mert Budapest közelében lakom ). Nagyon tetszett a Szélrózsa éjszakai is, annak ellenére, hogy esett, hideg volt, sőt még a lámpám is elég gyenge volt, és még kategória utolsó is lettem, mert ide tényleg komolyabb lámpa kellett volna :), így csak botladoztam a sötétbe, de megvolt a JÁTÉK, amiért én ezt az egészet csinálom. Ez már komolyan extrém sportnak számít a külsős embereknek ( szerintem ) . Amúgy a Teveszikla NightRide is élmény volt bringával.
    Általában mikor beszélek valakinek a tájfutásról, és mutatom a térképet, az emberek többsége elborzad, hogy ezen ő simán eltévedne, és különben is, még turista jelek sincsenek rajta.... egyszerűen megijednek az emberek, és túl bonyolultnak hiszik, vagy lehet, hogy nekik ez tényleg bonyolult is egy városi futáshoz képest ?!
    Még egy dolog, ami tetszik: teljesen más szemszögből nézem az erdőt mióta tájfutók, teljesen más, mint amikor kirándul az ember, vagy csak elmegy bringázni, sokkal részletesebben megnézek mindent, és eljutok az erdőnek olyan részeire is, ahova amúgy eszembe se jutna.
Lehet, hogy ez nekem, még olyan mint öt éves gyereknek az új játék, de szerintem ez tényleg egy jó játék.

Szerintem ami sokat dobna a sportág népszerűségén, ha letennénk az emberek elé, ha lenne pár könyebb kissebb verseny, amit bárki kipróbálhat. Lehet, hogy hülyeség, amire gondolk, de ha pl, olyankor, amikor amúgy is sokan vannak a Normafánál, helyszínen kiplakátolva jól láthatóan ( szép idő, hétvége ), vagy hasonló helyeken, kéne valami hobbi verseny jellegűt szervezni rövid pályákon amibe bárki, bármikor benevezhet aki éppen arra sétál, külön rajtidő, meg minden formaság nélkül 10-től este 6-ig, és lenne 1,5-2 km-es pálya amit bárki le tud futni, sétálni fél óra alatt, csak hogy megismerje a sport, vagy játék részét a dolognak. Tudom, ez végkép nem az a verseny, amit ki lehet hozni 0-ra, ezért gondolom ezt szövetségi szinten kéne valahogy intézni, ezeket a viszonyokat nem ismerem, nem akarok hülyeségeket mondani. Vagy akár álltalános-, vagy középiskolákba tornaóra helyett egy - egy alkalommal, szerintem még a tornatanárok is örömmel vennék a dolgot, ráadásul ez egy elég jó készségfejlesztő is lehet a gyerekeknek.

Borza Attila