[Tajfutas] Rajtlisták

Gerzson Keri gfkeri at gmail.com
2010. Május. 20., Cs, 16:05:02 CEST

Kedves Balázs! Kedves Tájfutók!

Hadd válaszoljak Popey helyett. Pár évvel ezelőtt készítettem egy
statisztikai kimutatást, s azoknak, akik abban az évben legtöbbször
rajtoltak az elsők között, díjat is ajánlottunk fel és adtunk át Popey-jel
közösen. A levelező listán ennek részleteiről, folyamatáról sokat írtam
akkortájt. Elég sok időm ráment a rajtlisták feldolgozására így is, az
általad kért szakszerűen készítendő kimutatás és bizonyítás pedig annyi
rengeteg időt elvenne, amit nyilvánvalóan nem ér meg, és szerintem ilyet
senki soha nem fog készíteni.

 Az alábbiakban megfogalmazott javaslatom nem személyes indíttatású. Pár
nappal ezelőtt is már említettem, hogy a múlt évben és a folyó évben személy
szerint semmi bajom nem volt a rajtidőimmel, 2006-2008 között viszont sokat
bosszankodtam a túl gyakori korai rajt miatt.

A sorsoló program kapcsán nekem az a vesszőparipám, hogy a két vagy több
napos versenyek sorsolását össze kellene hangolni. Nem egyszer láthatunk
kétnapos versenyre egy-egy kategóriában olyan rajtlistát, hogy a mindkét
napra nevezetteket véve, ezek mindkét nap ugyanabban vagy majdnem ugyanabban
a sorrendben követik egymást! Kimutatás nélkül is elég evidens, hogy két
vagy több napos versenyek sorsolását szerencsésebb volna összehangolni, és
nem úgy kellene végezni, mintha az egyes versenynapoknak semmi köze nem
lenne egymáshoz.

A megoldás egy lehetséges módja: Minden kategóriában a benevezetteket tegyük
annyi (virtuális) kalapba, ahány napos a verseny (az esetleges vadászrajt
nélkül). Ezután naponta sorsoljuk ki a rajtidőket kalaponként. Az első
versenynapi rajtidőkre az 1. kalapba tett nevű versenyzőket indítsuk
először, a 2. kalapba helyezett neveket azután, hogy az előbbiek mind
elrajtoltak (stb.) A következő napokon sifteljük a kalapokat, természetesen
mindig másképp keverve össze az egyes kalapokba tett neveket.

Ez az algoritmus lényegi váza. Nyilván - a jelenlegi sorsoló programokhoz
hasonlóan - be kell építeni olyan elemeket, amelyek figyelik, hogy az
elkészült rajtlisták a versenyszabályzatnak megfeleljenek.

Én már nem szeretnék programozási tevékenységet végezni, ha valaki kedvet
kap a vázolt program elkészítéséhez, nosza!

Üdvözlettel:
Kéri Gerzson