[Tajfutas] szabályzatok, szokások, diákolimpia

Erdos info at microprof.hu
2010. Május. 11., K, 23:36:36 CEST

Alapjában inkább olvasni szeretem a listát - főleg, amikor nem
veszekedtek -, de most két gondolat kapcsán írnék is. Azért merek erre
vállalkozni, mert kellően új vagyok még a tájfutó társadalom tagjai
között. Lehet, hogy ez kicsit furán hangzik, de aki ebbe nőtt bele,
30-40 éve csinálja, az természetesnek tart olyan dolgokat, ami kívülről
érkezve furcsa. Mindkét gondolat a diákolimpia kapcsán jutott eszembe,
de már régóta érlelődött.

Az egyik ilyen - a szabályváltoztatási hullámhoz csatlakozva - a
versenykiírás, nevezés, versenyértesítő ördögi háromszög időbeli
sorrendje és információtartalma. Nektek természetes, nekem szokatlan.
Számos olyan információt tudok meg az értesítőből rendszeresen, amit a
nevezéskor már szeretnék tudni. Például a hozzám hasonló hobbifutó
élvezni akarja a pályát, nem szenvedni vele. Izgalmas gyomorgörcs várni,
jól tippeltem-e meg a kategóriát, és nem azt látom-e a kiírásban, hogy a
várt adatok helyett mondjuk egy 320 m-es szint okoz álmatlan éjszakákat.
Amikor 35Br-ben nevezek, 5300 m/125 m-es a pálya, F45-ben meg 5700/135.
Ment volna... Amikor ezen felbátorodva F45, akkor meg kapok mondjuk egy
6900/275-öt, miközben a Br 4800/175. Na, ez kapufa. A pályaadatok és még
számos olyan infó van rendszeresen az értesítőkben, ami ahhoz kellene,
hogy eldöntsem, el akarok-e menni erre a versenyre, és melyik
kategóriába nevezzek. Érdemes lenne átgondolni, mi kerüljön a kiírásba
és mi az értesítőbe. Utóbbiba már csak olyan praktikus infóknak kellene
szerepelni, mint pl. hogy ki lesz a szpíker és hogy hol lehet átvenni a
szállásjegyeket. Nyilván a pályaadoknál értesítőben +-10-15%
pontosságra gondoltam.

A másik magának a diákolimpiának a funkciója. A döntőbe is rengeteg
olyan gyerek jut be minden évben, akinek ez a második versenye életében.
Az első a megyei volt, ahol 3. vagy 4. lett, mert a megyében 1 vagy 2
versenyző van abban a kategóriában. Ezek az amatőrök életre szóló
lendületet kaphatnak egy jó élménytől. Marci fiam is így kezdte 2 éve,
tavaly már 2. lett az F12 korosztályos ranglistán. Remélem, csak nekem
lett tele kicsit a gatyám a pályadatok és az értesítő láttán, és
kellemesen csalódok majd a versenyen. Mihókot ismerve nagyon bízom
benne, hogy így lesz. Remélem, nem bántó számukra félszem, mert nem ez a
célja. De olvastam néhány ijesztőt. Pl. nehéz a népszerűsítő,
megszerettető szándékot összeegyeztetni a válogatóval. IV, V
kategóriában is lehetnek újak, legyenek is. Nálunk pl. van olyan 16 éves
fiú, aki először a megyein versenyzett és bejutott. Ha nem esik le az
életveszélyes sziklafalnál, akkor kap egy többszörösen hurkos
vonalvezetésű pályát - a két év alatt én még nem láttam ilyent -, másnap
meg 6 és fél kilit, 300 szinttel. Remélem, vasárnap este úgy száll be a
buszba, hogy imádom ezt csinálni, sosem hagyom abba. Ugye, így lesz? Le
mertem ezt írni, mert mondom, új fiú, még biztosan nem olvassa a tájfutó
listát :) Ő ne féljen, majd én.

A váltóról már csak egy nyúlfarknyi gondolat: váltóliga, szerettessük
meg a váltót - szombat délután mindegyik fiú pályán 250-300 szint,
másnap reggel meg topon kéne lenni, mert jön az egyéni. Szerintem nem
róható meg, aki rápihenne és inkább kihagyja a váltót. Pedig a váltó,
meg egyáltalán a csapatban szereplés szerintem csuda dolog. És a kör
bezárult, mert visszaértem a kiírás-nevezés-értesítő bűvös háromszöghöz:
ha előre ismeri mindenki a pályaadatokat, könnyebb eldönteni, hány
váltót nevezzen, nem vakrepülés az egész.

Jó tanár módjára, tömören összefoglalva javaslataim: a versenykiírásban
több infó legyen pl. a pályák nehézségéről, legalább tájékoztató
jelleggel (Mecsek Kupa váltóiról pl. elég sok kiderült), másrészt a
Diákolimpiának még az országos döntőjén is a népszerűsítő jelleg
domináljon, legyenek könnyebbek a pályák, fizikailag és technikailag
egyaránt.

Nagyon várjuk a versenyt, biztos vagyok benne, csak én voltam
szkeptikus, sütni fog a nap és mindenki boldogan, élményekkel telve
távozik majd.

Erdős Gábor