[Tajfutas] Re: Köszönjük a TIPO-nak az Országos Diákolimpia normáltávjának pótlólagos megrendezését!!

Pózna Edit pozna.edit at invitel.hu
2010. Jún. 22., K, 20:31:24 CEST

Sziasztok!

Igen, egy szalagos pálya megtervezése szerintem nehezebb. Én sokkal többet
szoktam rajta töprengeni, variálni, mint a nagyobbakén, bele kell vhogy élni
magunkat egy 8-10 éves gyerek gondolkodásába, és ez nem feltétlenül könnyű.
Még a 14 éves korosztálynak tervezett pályákon is nagyon sokat gondolkodok,
nagyon heterogén a mezőny, van, aki abban a korban még teljesen kezdő, más
meg már élvonalbelinek számít, nehéz úgy kitalálni, hogy ne legyen túl nagy
feladat a kezdőknek, a jobbaknak meg nyújtson kihívást. Egy rosszul
tervezett pályánál egy felnőtt legfeljebb szidja egy kicsit a pályakitűzőt,
de túlteszi magát rajta, míg a kicsikben sokkal mélyebb nyomot hagy, nagyobb
a felelősségünk!

Idézet " a tervezett pályáknak figyelembe kell venni a várható résztvevők
korát, nemét, felkészültségét"

1 km-nél hosszabb átmenet szalagos pályán, szalagozáson - túl hosszú. Egy
ekkora gyerek kb. 20-25 percig koncentrál egy feladatra. Tapasztalatom, hogy
még ennyit sem foglalkozik a pályával, térképpel, ezernyi más dolog köti le
a figyelmét.

A szalagozást a gyerek látómagasságába kell rakni, a mi derekunknál ne
legyen feljebb!

Még egy érdekesség, bár nem feltétlenül kapcsolódik a Diákolimpiai pályához.
Csináltam egy hete labirintust egy általános iskolában. 1-5 osztályosok
vettek részt rajta. Nem voltak köztük tájfutók, teljesen civil mezőny, akkor
láttak ilyet először. A legkönnyebb pálya 4 pontból állt, a közepesek
7-8-ból és volt két bonyolultabb vonalvezetésű 11-13 ponttal.
Tapasztalataim: Az alsósok közül senki nem tudott hibátlanul végigmenni, bár
az életkor növekedésével egyre több pontot fogtak meg hibátlanul, egy lassú
lineáris fejlődés volt látható. A 4. és 5. osztályosok között viszont volt
egy hirtelen ugrás. Az 5.-esek a bonyolult pályákat is hibátlanul
megcsinálták. Ők már átlátták a labirintust. Ebből azt látom, hogy ebben az
életkorban van a térlátás fejlődésében egy ugrásszerű változás.

Üdv: Edit*