[Tajfutas] Diákolimpia F-N-II

Hites Viktor tajfutas at freemail.hu
2010. Jún. 22., K, 16:27:27 CEST

Szia Tamás!

Szerintem itt is az arany középút a helyes. Az Országos Diákolimpia, ugyan úgy mint a megyei diákolimpiák szolgálja egyszerre a népszerűsítést, másrészt a bajnoksággal szemben elvárt színvonalat. Azt gondolom, hogy ez a kettő nem kell, hogy kizárja egymást, főleg nem a legkisebbeknél, ahol amúgy is síkrajzi vezetővonalakon kell, hogy haladjon a pálya. A legkisebbeknél szerintem hangsúlyosabb lehet egyébként a népszerűsítés fontossága, de még talán az e feletti korosztályokban is. Úgy vélem az igazán kemény versenyeknek ott vannak a sportági bajnokságok, amelyek csak igazolt versenyengedéllyel rendelkező tájfutók indulhatnak!!

A pályakitűzői munkádat dicséri, hogy ilyen jól sikerült megközelíteni a lányoknál a győztes időt, ugyanazzal a pályával a fiúkét persze kicsit kevésbé. Az eredményekből egyébként jól látszik, hogy ebben a korosztályban a fiúk és a lányok még nagyon hasonló teljesítményre képesek. A győztes időt ugyanakkor egészen biztosan nem a szalagozás hossza határozza meg, hanem a logikus útvonal és a pontok nehézsége, illetve az, hogy mennyire felelnek meg a pálya pontjai ennek a korosztálynak.

A részidőkből látszik, hogy elég jól beállt már a sorrend két ponttal a vége előtt is, amit a 4-ik helytől azért még egy kicsit módosított ide-oda az utolsó két átmenet. A győztes időn ugyanakkor nem sokat változtatott volna, ha ahogy írod az utolsó két átmenetben akár a logikus útvonalon halad a szalag, mert az is látszik a részidőkből, hogy az első két helyezett (talán a 3-4. is) a logikus útvonalon mehetett a nagy többség viszont a szalagozáson, ami legalább + 5 percet és így 10 perc feletti átmeneteket eredményezett. Vagyis a bajnokság színvonala szempontjából nem számított, hogy merre megy a szalag, a népszerűsítés szempontjából valószínűleg igen. Azt, ahogy írtam korábban nem tudom, hogy ez a hatás feltétlenül negatív-e, mert sok olyan gyerek van, akiknél egy kis ilyen jellegű kaland még jobban meghozza a kedvet, hogy ez a többségre igaz, vagy a kisebbségre, azt érdemes lenne néhány hasonló versenyen kérdőívvel felmérni.

A szabályzatot ezzel együtt módosítanám, mert ha nem rendezünk I-es kategóriában diákolimpiát, akkor mindenképpen D-s pálya legyen a kettes kategóriában!! A C nem merülhet fel, mert sok 8-9 éves is továbbjut a Diákolimpiára, és ők még nem rendelkeznek kellő tapasztalattal ahhoz, hogy szalag és kísérő nélkül biztonsággal kiengedhetőek legyenek az erdőbe, ez egyébként igaz a legtöbb 10-11 évesre is, hiszen a nem tájfutó szülők gyermekei leginkább ebben a korban kapcsolódnak be a sportágba.

A rendezőség szerencsére itt is rendezett nyílt pályát igaz nem szalagost, de mi nagyon örültünk a lehetőségnek, ezúton is köszönet érte!!!

Három családból is akadt fiatal, aki így elkísérhette a versenyre az országosra bejutott testvérét/eit, miközben ő maga is versenyezhetett!! Két fiatalt az édesanyja kísérte el a nyílt kezdő pályán, a harmadik családból pedig egy testvérpár volt, akik egymást „kísérték” és valószínűleg mind a ketten járnak majd a jövőben is tájfutni:-). Ők 13 és 14 évesek márciusban kezdték a tájfutást egyelőre nem járnak még heti két edzésre, de sikeresen végigmentek a nyílt kezdő pályán, igaz nem 31 perc alatt, mint a győztes:-).

Igen jellemző erre a korosztályra, amit írsz a gyerekversenyről, egy kis pihenés, és máris újra mozognak:-). Ezért sem szükséges szerintem túl nagy kerülő a szalagnak, annyi éppen elég, hogy az nyerjen, aki többet és jobban használja a térképet!!

A kevés hibás eredményből és azok részidőiből az is látható, hogy a szalagos pályát felvezető (ha jól tudom, akkor nálatok egy többszörös magyar válogatott, szenior világbajnok versenyzőnek jutott ez a máshol talán lenézett feladat:-)) nagyon odafigyelt a szalagozásra, mert a legkritikusabb részen is követhető volt a gyerekek számára is a szalag, senki nem veszett el azon a részen a sűrűben.

üdv. Viktor

  _____