[Hallgato] map.elte.hu gyengelkedese aprilis 13-an

Kovács Béla climbela at map.elte.hu
2021. Ápr. 14., Sze, 00:09:45 CEST

Kedves kollégák/hallgatók, mint azt többen is jelezték nekem (nem mintha én nem vettem volna sajnos észre a "töneteket"/hibákat :) a map.elte.hu ma délután kicsit furcsán viselkedett...

A tünetek/okok többszörösek voltak és sajna egyszerre következtek be:

- betelt a levélküldéshez használt átmeneti tároló (valamiért nem ürült ki automatikusan a levelek küldését követően (okokat lásd később))
- a gép vagy beengedett, vagy teljesen randomszerű hibaüzenettel visszadobta a bejelentkezni próbálkzó felhasználókat
- ha mégis sikeresen beléptetett, akkor is általában csak olvasni/törölni lehetett a régi leveleket, de új levelet sem olvasni/ sem küldeni nem lehetett
- egy idő után letiltotta a belépéssel próbálkozókat/kidobta a bejelentkezetteket
- egy idő után "...se kép-se hang" efektus volt látható a map.elte.hu-n (na ekkortól heggesztettem a vasat és a biteket)

A kiváltó okok:

- betelt a map hátértárolójának pár partíciója
- emellett sajnos HW hiba is bekacsintott a merevlemezen
- és még támadták is becsülettel kb. 14.00-óta ...

A probléma megoldása:

Miután visszajöttem délután az ELTEre, a gép logjainak elemzését követően elkezdtem a hibefeltárást és a javítást. Sajna az egyszerűnek tűnő "virtuális merevlemez méretnövelés" a hardveres hiba miatt majdnem katasztrófába (vagyis: TELJES map.elte.hu adatvesztés!) torkollott, de szerencsére 23.30 körül sikerült stabilizálni a helyzetet.

Még szigorúbb belépési szűrőket kellett alkalmazni (a felismert támadás módját figyelembevéve), így már a 2. sikertelen bejelentkezést követően mától nem csak pár percre, hanem bizonyos nem publikált szabályok szerint, akár_1 (vagy több) órára_ tiltom le az adott felhasználónevet és IP címet (ha nem ELTE-n belüli 157.181.182.xx IP címről jön a belépés) ahonnan a sikertelen belépési kísérlet történt.

Feladat MINDENKINEK (csak, hogy megelőzzünk egy újabb haváriát):

A "BEJÖVŐ" mappában (INBOX) vagy ha valaki másra nevezte el, akkor abban - SOHA ne legyen több mint 100db olvasatlan és 100 db olvasott levél (és ezek együttes mérete ne haladja meg a 100MB-ot!!!
(Magyarul: tessék mappákba szervezni a levelezést, és azokban tárolni az olvasott leveleket), a felesleges/elavultakat meg időnként törölni, és NE a bejövőben tartani mind a sokezer darab levelet...

A "kukát"/spam/törölt levelek mappáját hetente üríteni kell (beállításfüggő, hogy ez automatikus, vagy manuális), de az alapértelmezett az a kézi törlés volt eddig. ("fogaskerék" alatt állítható).

Ha valaki átirányítja a levelezését a mapról más gépre, akkor kapcsolja ki a "helyben maradó eredeti/másolat" opciót (a forwardolt levelek kezelése teljesen más mint a sima beérkező leveleké!)

Ha lesz újabb infóm, jelentkezem.

Ma a 15.00 és 23.30 között a map-ra küldött levelek legkésőbb holnap 23.30-ig be kell érkezzenek - tehát lehetnek fennakadások max 24 órán keresztül.
A kimenő leveleket már rendesen kiszórta a mailqueue, így azokban már nincs fennakadás...

KB

Dr. Kovács Béla
  adjunktus
Eötvös Loránd Tudományegyetem -IK- Térképtudományi és Geoinformatikai Intézet
H-1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/a
Tel:+36-1-3722975, Fax:+36-1-3722951                   http://lazarus.elte.hu