[Hallgato] =?ISO-8859-2?Q?Tan=E1csok_z=E1r=F3vizsg?==?ISO-8859-2?Q?=E1z=F3_BSc?=-seknek

Török Zsolt Győző zoltorok at ludens.elte.hu
2017. Jún. 22., Cs, 17:51:04 CEST

Tisztelt Záróvizsgázók,
kedves végzős Földtudományi BSc szakos Hallgatók!

Amint bizonyára tudják, az idén a washingtoni ICA konferencia miatt nem a szokásos vizsgabizottság előtt fognak vizsgázni. A "rendkívüli" vizsgabizottság elnökeként  ezúton is szeretném megnyugtatni Önöket: minden a megszokott módon történik, változás nincs sem a vizsgarendben, sem az elvárt tudásanyagban :-) A nagy létszámra való tekintettel azonban ezúton is kérem konstruktív hozzáállásukat, hogy gördülékenyen folytathassuk le a - mind hallgatói mind oktatói oldalról- nagy kihívást jelentő záróvizsgázást.

Néhány jó tanácsot szeretnék ehhez most - talán az utolsó pillanatban de még éppen időben -megfontolásra ajánlani.

A vizsga a záródolgozat ismertetésével kezdődik, ehhez kérjük holnap a  prezentáció feltöltését a tanszéki gépre (és kipróbálását). Javaslom, hogy a feltöltés előtt még egyszer nézzék át, vagy, ha lehet, nézessék át a diákat a témavezetővel vagy külső segítővel. Felhívom figyelmüket arra, hogy az időkeretet semmiképpen se lépjék túl! Azaz, ha elpróbálja szabad előadásban a 6-8 diából álló diasort, akkor ez mintegy nyolc perc legyen. Az esetlegesen szereplő bemutatkozó diát vagy a szintén felesleges "Köszönöm a figyelmet!" diát most lehet törölni... Célszerű a dolgozat célkitűzése, kérdésfeltevése után a vizsgálati módszereket, majd végül az elért eredményeket logikus sorrendben bemutatni. A dián szereplő szöveg csak emlékeztető legyen, de semmiképpen se azt olvassa fel! Nagyon hasznos ezért is, ha a diákon a dolgozat témáját szemlélteti, vagyis elkészült munkája, térképe, alkalmazása stb. főbb jellemzőit képeken, ábrákon bemutatni. Ha a dolgozat összefoglalójához végül egy je
 llemző, "ütős" ábrát is kivetít, akkor biztos lehet benne, hogy - a próbánál általában hosszabb - "éles" prezentációja nem lesz hosszabb tíz percnél (!), és jó benyomást hagy a bizottságban. A bírálatokban feltett kérdésekre ugyan válaszolhat a védés keretében is,  de a prezentáció után is - ést így több ideje van saját munkája bemutatásra. A bírálatok lényeges megállapításainak felolvasása után a bírálói kérdésekre kell válaszolnia, majd a témavezető meghallgatása után a bizottság tehet fel kérdéseket.

A védés után a felkészülési idő alatt kidolgozott két tételre kell - az Ön által választott sorrendben - szóban válaszolnia. Javaslom itt is a kb. nyolc perces, összefoglaló jellegű válaszadásra törekvést. Jó benyomást kelt, ha az első percekben egy rövid vázlatot ad, majd az egyes pontok részletesebb kifejtésébe fog. Ugyancsak hasznos, ha nagyjából tíz perc alatt a teljes témakört áttekinti (természetesen tétenként van kb. 10-10 perce). Elnökként csak nagyon indokolt esetben, és csak az utolsó percekben szakítom meg válaszadását, ha az a benyomásom, hogy nagyon lényeges dolgokat felejtett ki. A bizottság elnöke illetve tagjai csak olyan kérdéseket tesznek fel, amelyek a hallgató számára lehetőséget adnak tudásának teljesebb kifejtésére, esetleges tévedések, vagy súlyos hibák javítására.

A záróvizsga eredménye a szakdolgozatra, a védésre és a tételekre kapott három jegyből áll össze, amelyeket a bizottság ad. Remélem, mindenki jó érzéssel és eredménnyel távozik majd hétfőn és kedden a bizottság eredményhirdetése után - és sokan jönnek majd Önök közül a térképész mesterképzésre is :-)

A záróvizsgáról a tanszéki weboldalon (http://lazarus.elte.hu/hun/tanterv/msc/belso-szabalyok.htm) illetve a Földtudomány szak honlapján (http://geosci.elte.hu/bsc.htm) olvashatnak szakspecifikus információkat, az általános szabályokat az egyetemi HKR-ben találják az érdeklődők (https://qter.elte.hu/Statikus.aspx/Dokumentumok-Szabalyzatok).

Kérem, akinek a fentiekkel kapcsolatosan kérdése van, forduljon hozzám bizalommal!
Eredményes felkészülést, jó szereplést mindenkinek!

Üdvözlettel:

                     Dr. Zsolt Győző TÖRÖK, Assoc. Prof.
Department of Cartography and Geoinformatics, Eötvös Loránd University
              H-1117 Budapest, Pázmány P. sétány 1/a, Hungary
Chair, The International Society for the History of the Map (ISHMap)
                            http://ishm.elte.hu