HUNGEO 2000 Poszterelőadások - Meteorológia PF3
A meteorológia oktatása a földrajz szakon az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karán és a Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskolán

Bartholy Judit1, Mészáros Róbert1, Molnár József2, Weidinger Tamás1
1Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, H
2Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskola, Beregszász, UA
weidi@ludens.elte.hu


Magyarországon az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karán folyik meteorológus képzés. A matematikai, fizikai, számítástechnikai alapokra épülő oktatás átfogja a légkörfizika, a dinamikus és szinoptikus meteorológia, a klimatológia és az alkalmazott meteorológia különböző területeit. Így fogadhatunk részképzésen más szakokról érkező hallgatókat is.
A földrajz és környezettan tanár, a geológus, geográfus, térképész és humán ökológus szakosok meteorológiai oktatása is a Tanszék feladata. Az egy, illetve két féléves tematikák tartalmazzák a meteorológiai, klimatológiai alapismereteket és rávilágítanak a meteorológia és az adott szakterület kapcsolódási pontjaira.
Az oktatási tematikákban közös, hogy áttekintik a meteorológia fejlődését, a légkör kialakulását és szerkezetét, a légköri sugárzástan alapjait, a felhő- és csapadékképződés folyamatát. Bemutatják a különböző skálájú légköri folyamatokat: az általános cirkuláció mozgásrendszereit, a ciklonokat és anticiklonokat, a frontokat, de foglalkoznak a trópusi és szubtrópusi ciklonokkal, a monszun és az ENSO jelenségkörrel is.
Az éghajlattani alapismeretek között szerepelnek a földi éghajlat területi és időbeli eloszlásának nagyléptékű sajátosságai, a légkör és az óceán űltalános cirkulációjának éghajlat módosító hatásai, de kitérünk a mikroklíma fogalmára is. Az éghajlati rendszer összefüggéseinek ismerete teszi érthetővé a leíró éghajlattan fogalmait. A tananyagban szerepelnek az alapvető éghajlat osztályozások (Köppen, Trewartha, Flohn) és természetesen Magyarország és Európa éghajlata (éghajlati körzetek, az éghajlati elemek területi változásai).
A gyakorlatokon megismerkednek a hallgatók a meteorológia műszerekkel, az időjárási térképekkel, a klímadiagramokkal, valamint az Országos Meteorológiai Szolgálat munkájával.
A Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskolát 1996-ban jegyezték be, mint alapítványi intézményt. Általa sikerült megteremteni a magyar nyelvű felsőoktatást Ukrajnában. A főiskolán az angol-földrajz és a történelem-földrajz szakpárok hallgatói részesülnek meteorológiai oktatásban. A tárgy a Meteorológia és éghajlattan címet viseli; a tanításra fordított idő az első évfolyam második félévében 34 óra (heti 2), a második év első félévében pedig 51 óra (heti 3). Az oktatás három nagy strukturális egységre tagolható: előadás, műszertani és éghajlattani gyakorlat. A tananyag felépítése hasonlít az Eötvös Loránd Tudományegyetemen oktatotthoz, de nagyobb súllyal szerepel a klimatológia. Az előadásokon és különösen a nyári terepgyakorlatokon foglalkozunk Kárpátalja éghajlati sajátosságaival, a Kárpátok időjárás alakító szerepével, a helyi mikroklíma jellemzésével. A meteorológiai műszerpark kiépítése, az észlelési gyakorlatok megtervezése a közeli jövő feladata.
Bemutatjuk az Eötvös Loránd Tudományegyetem Meteorológiai Tanszéke és a Beregszászi Főiskola közti oktatási együttműködést, ami a tananyagok cseréjétől a kölcsönös látogatásokon, szakmai kirándulásokon át a nyári terepgyakorlatok összehangolásáig, kárpátaljai diákoknak a Meteorológus Tudományos Diákkör nyári iskoláján való részvételéig terjed.