338/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet
a földhivatalokról, a Földmérési és Távérzékelési Intézetről, a Földrajzinév Bizottságról és az ingatlan-nyilvántartási eljárás részletes szabályairól
A Kormány az Alkotmány 35. § (2) bekezdésében megállapított eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alkotmány 40. § (3) bekezdésében foglalt feladatkörében eljárva, valamint az ingatlanügyi hatóság kijelölése, valamint az ingatlan-nyilvántartási eljárás részletes szabályai megállapítása tárgyában az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény (a továbbiakban: Inytv.) 90. §-a (5) bekezdésének c), d) pontjaiban, a földmérési és térinformatikai államigazgatási szervek kijelölése, az egyes sajátos célú földmérési és térképészeti tevékenységek részletes szabályainak és követelményrendszerének megállapítása, továbbá a Térképellátási Koordinációs Bizottságba tagot delegáló miniszterek kijelölése tárgyában a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 1996. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Fttv.) 29. § (5) bekezdés a)-c) pontjában, valamint a közigazgatási hatósági eljárásokban közreműködő szakhatóságok kijelölése és az első fokú határozat elleni fellebbezés kizárása tárgyában a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 174/A. § a)-b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
Az ingatlanügyi hatóságok kijelölése
1. § (1) Ingatlanügyi hatóságként a Kormány - ha kormányrendelet eltérően nem rendelkezik - a földhivatalt jelöli ki.
(2) A földhivatal központi hivatal. A földhivatalt a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) irányítja.
(3) A földhivatali szervezet-rendszer megyei földhivatalokból, Budapesten a Fővárosi Földhivatalból (a továbbiakban együtt: megyei földhivatal), körzeti földhivatalokból és kirendeltségekből áll. A kirendeltségek önálló hatósági jogkörrel nem rendelkeznek.
2. § (1) Az ingatlanügyi hatósági ügyeket - ha e rendelet másként nem rendelkezik - első fokon az ingatlan fekvése szerint illetékes körzeti földhivatal, másodfokon a megyei földhivatal látja el.
(2) A földhivatal a rendelkezésre álló adat- és eszközállomány igénybevételével alaptevékenységén kívül megrendelők részére egyéb - alapító okiratában foglalt - szolgáltatási tevékenységet is végezhet, ha az hatósági feladatainak ellátását nem veszélyezteti.
(3) Az ingatlanrendező földmérői tevékenység tekintetében a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló törvény szerinti szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóságként a Kormány a megyei földhivatalt jelöli ki.
3. § (1) A megyei földhivatal önálló jogi személy, önállóan gazdálkodó, az előirányzatai felett teljes jogkörrel rendelkező költségvetési szerv, mely ellátja az illetékességi területén működő körzeti földhivatalok meghatározott gazdasági és pénzügyi feladatait is.
(2) A megyei földhivatal illetékességi területe kiterjed a megye területére, a Fővárosi Földhivatal illetékessége pedig a főváros területére, az 1. mellékletben foglaltak szerint.
(3) A körzeti földhivatal jogi személy, a megyei földhivatal részjogkörű költségvetési egysége.
(4) A körzeti földhivatal illetékessége, illetve a földhivatali kirendeltség működési területe kiterjed az 1. mellékletben meghatározott települések, illetve a fővárosi kerületek közigazgatási területére.
4. § (1) A földhivatalt a hivatalvezető vezeti.
(2) A kinevezési és a munkáltatói jogkört
a) a megyei földhivatal vezetője felett a miniszter,
b) a körzeti földhivatal vezetője és a megyei földhivatali dolgozók felett - a (3) bekezdés kivételével - a megyei földhivatal vezetője,
c) a körzeti földhivatali dolgozók és a körzeti földhivatali kirendeltség vezetője és dolgozói felett a körzeti földhivatal vezetője
(3) A megyei földhivatalnál a gazdasági vezető megbízása a miniszter hatáskörébe tartozik, a munkáltatói jogkört a megyei földhivatal vezetője gyakorolja.
5. § (1) A Kormány földmérési és térinformatikai államigazgatási szervezetként a Földmérési és Távérzékelési Intézetet (a továbbiakban: FÖMI) jelöli ki.
(2) A FÖMI központi irányítását a miniszter látja el.
(3) A FÖMI jogi személy, önállóan gazdálkodó teljes jogkörű központi költségvetési szakigazgatási szerv.
(4) A FÖMI feladata a külön jogszabályban foglaltakon túl az ingatlanügyi igazgatási országos szintű adatainak feldolgozása, szakmai információs rendszerek fejlesztési, irányítása, más számítógépes rendszerekkel a kapcsolat és a folyamatos adatcsere biztosítása; a földmérési, térképészeti és távérzékelési tudományos kutatás végzése és országos összhangjának megvalósítása.
(5) A FÖMI-t a miniszter áltál kinevezett főigazgató vezeti.
(6) A FÖMI egyéb vezetői fölött a kinevezési jogkört, továbbá a FÖMI dolgozói fölött a munkáltatói jogokat a főigazgató gyakorolja.
(7) A Kormány másodfokú hatósági hatáskörben földmérési és távérzékelési szervként a minisztert jelöli ki.
(8) A FÖMI - egyedi megállapodás alapján - a földhivatali nyilvántartások adatbázisából adatműveleti, adatfeldolgozási tevékenységet igénylő esetekben országos statisztikai célú adatgyűjtéshez, valamint hatósági ellenőrzések teljesítéséhez adatlekérdezést és adattovábbítást végezhet.
6. § A Kormány építésügyi hatóságként az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény szerinti telekalakítási eljárásokban - a műemléki védettség alatt álló, valamint a honvédelmi és katonai célú ingatlanok kivételével - első fokon a körzeti földhivatalt, másodfokon a megyei földhivatalt jelöli ki.
AZ INGATLAN-NYILVÁNTARTÁSI ELJÁRÁS RÉSZLETES SZABÁLYAI
7. § (1) Az ingatlan-nyilvántartási ügyek intézése, valamint az ingatlan-nyilvántartás vezetése első fokú ingatlanügyi hatóságként, a körzeti földhivatal hatáskörébe tartozik.
(2) Az Inytv. 72-74. §-a és 75. § (1) bekezdése szerinti ingatlanügyi hatóságként, valamint az Inytv. 75. § (4) bekezdésben meghatározott, a hozzáférési jogosultság visszavonása tárgyában a határozat meghozatalára jogosult ingatlanügyi hatóságként a Kormány a minisztert jelöli ki.
(3) Az Inytv. 75. § (4) bekezdése szerinti, a körzeti földhivatal bevonásával történő ellenőrzésre és a hozzáférési jogosultság visszavonására irányuló javaslat megtételére jogosult ingatlanügyi hatóságként a Kormány a megyei - Budapesten a fővárosi - földhivatalt jelöli ki.
7/A. § Az Inytv. 37. § (3) bekezdésének alkalmazása során aláírási címpéldánynak minősül a közjegyzői aláírás-hitelesítéssel ellátott címpéldány, valamint az ügyvéd által cégbejegyzési (változásbejegyzési) eljárásban való közreműködés során ellenjegyzett aláírás-minta.
7/B. § A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 11. §-ában meghatározott, a helyrajzi szám megváltoztatására irányuló tilalom alapján a helyrajzi számot akkor nem lehet megváltoztatni, ha az érintett ingatlan lakcímnyilvántartás szerinti címe annak helyrajzi száma.
Több körzeti földhivatalt érintő beadvány benyújtása
8. § (1) Ha a változás több körzeti földhivatal illetékességi területén fekvő ingatlanokra vonatkozik, mindegyik körzeti földhivatalhoz külön beadványt (bejelentést, kérelmet, megkeresést) kell benyújtani.
(2) Bejegyzés iránti kérelem esetén az okiratot mellékleteivel együtt csak az egyik körzeti földhivatalhoz kell benyújtani, és a kérelemben meg kell jelölni azt a körzeti földhivatalt, amelyhez az okiratnak és mellékleteinek a továbbítását kérik. A többi körzeti földhivatalnál a kérelemhez csak az okirat egyszerű másolatát kell csatolni, amelynek tartalmaznia kell a szükséges hatósági engedélyt (jóváhagyást) is. A kérelemben utalni kell arra, hogy az okiratot melyik földhivatalhoz nyújtották be.
Az államhatár vonalában bekövetkezett változások ingatlan-nyilvántartási átvezetése
8/A. § Az ingatlan-nyilvántartásban az államhatár vonalának helyzetében és a határvonal megjelölésében bekövetkezett változásokat az ingatlanügyi hatóság az államhatárról szóló 2007. évi LXXXIX. törvény 1. §-ában említett, a határokmányt kihirdető törvény, illetve a kiegészítő határokmányt vagy a határjegyzőkönyvet jóváhagyó rendelet, továbbá a FÖMI által - a határokmánynak a külön jogszabályban meghatározott nyilvántartási példánya adattartalmával összhangban - elkészített változási vázrajz és az ahhoz tartozó egyéb munkarészek alapján vezeti át.
9. § (1) A körzeti földhivatal döntése ellen a kézbesítéstől számított huszonkét munkanapon belül lehet fellebbezni.
(2) Az az érdekelt, akinek a körzeti földhivatali határozatot bármilyen okból nem kézbesítették, és a határozat kézbesítését a bejegyzéstől számított egy éven belül kérte, a kézbesítéstől számított tíz munkanapon belül terjeszthet elő fellebbezést. E bekezdés alkalmazásában érdekeltnek a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvény szerinti ügyfél minősül.
(3) A fellebbezést a megyei földhivatal érdemi határozatának meghozataláig vissza lehet vonni.
(4) Az ingatlan-nyilvántartási eljárásban fellebbezés benyújtására jogosultnak kell tekinteni azokat, akikre nézve a beadvány elintézése sérelmes lehet. Így különösen:
a) a kérelmezőt, az eljárást megindító szervet, az adatváltozást bejelentő személyt, továbbá azokat, akik ellen a bejegyzés jogszerzést, terhelést, változást, törlést eredményez;
b) ha nem azonos az eljárás megindítójával, azt akinek a javára valamely jogot, vagy akinek az ingatlanára vonatkozóan valamely tényt feljegyeznek vagy adatváltozást átvezetnek.
10. § (1) Ha a körzeti földhivatal fellebbezés kapcsán az Inytv. 54. §-ában meghatározottak szerint hozott határozatot hozott és a fellebbezéssel megtámadott határozatot időközben az állami adóhatóságnak is megküldték, az új határozatot is meg kell küldeni az állami adóhatóságnak.
11. § (1) A megyei földhivatal a fellebbezéssel megtámadott határozatot helybenhagyja, megváltoztatja vagy megsemmisíti és a körzeti földhivatalt új eljárásra utasítja.
(2) Ha a fellebbezéssel megtámadott határozatot az állami adóhatóságnak is kézbesítették, a fellebbezés tárgyában hozott megyei földhivatali határozatot a bejegyzésről, törlésről szóló határozattal együtt az állami adóhatóság részére is meg kell küldeni.
Bírósági felülvizsgálati kérelem
12. § (1) Az Inytv. 55. § (2) bekezdésében meghatározott esetben az érdekelt a kézbesítéstől számított tizenöt napon belül terjeszthet elő bírósági felülvizsgálati kérelmet.
(2) A jogorvoslati kérelem benyújtása tényének feljegyzését követően a kérelmet az ügyre vonatkozó iratokkal, valamint a tulajdoni lap másolatával együtt a polgári perrendtartásról szóló törvény szerinti határidőn belül a megyei földhivatalhoz fel kell terjeszteni.
(3) Ha a bírósági felülvizsgálati kérelem az ingatlan határvonalát, illetőleg területét érinti, a kérelmet az érintett ingatlanok tulajdonosainak is meg kell küldeni a felülvizsgálati kérelem benyújtása tényének az érintett tulajdoni lapokra történő bejegyzésévél egyidejűleg.
(4) A bíróság az iratokat a megyei földhivatal útján küldi a körzeti földhivatalnak.
Rendezetlen tulajdoni állású ingatlanokkal kapcsolatos eljárás
14. § Az Inytv. 86. §-ában foglalt hatáskörben hozott végzést a megyei földhivatal a körzeti földhivatal javaslatára hozza meg.
A TERMŐFÖLD HASZNOSÍTÁSÁVAL ÉS VÉDELMÉVEL KAPCSOLATOS ELJÁRÁS
15. § (1) A termőföld védelméről szóló 2007. évi CXXIX. törvény (a továbbiakban: Tfvt.) 6. § (3) bekezdése szerinti jóváhagyás tekintetében, ha az újrahasznosítással érintett terület több körzeti földhivatal illetékességi területére terjed ki, a megyei földhivatal jár el.
16. § A Tfvt. 9. §-ában foglalt jogkörben eljárva, ha a más célú hasznosítás iránti kérelem több körzeti földhivatal illetékességi területén fekvő termőföldre vonatkozik, a kérelmet a megyei földhivatal bírálja el.
17. § (1) A Kormány a földhivatalnak a 2. mellékletben meghatározott eljárásaiban, az abban meghatározott feltételek fennállása esetén és szakkérdés elbírálása tekintetében, a 2. melléklet szerinti hatóságokat szakhatóságként jelöli ki.
(2) A Kormány a földhivatalnak a részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetése iránti eljárásában
a) a termőföld minőségi védelme követelményeinek való megfelelés kérdésében minden esetben,
b) az érintett földterület spontán beerdősülése esetén, valamint akkor, ha kérdéses, hogy az érintett földterület erdőnek minősül-e, az erdővédelem követelményeinek való megfelelés kérdésében,
első fokú eljárásban a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal területi szervét, másodfokú eljárásban a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Központját szakhatóságként jelöli ki. A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetése tárgyában hozott határozatot a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőséggel is közölni kell, ha az érintett ingatlan védett természeti terület vagy Natura 2000 terület.
17/A. § (1) A telekalakítási eljárás kérelemre induló eljárás. A kérelem tartalma szerint a telekalakítási eljárás típusai a következők:
a) telekalakítási engedélyezési eljárás,
b) egyesített telekalakítási eljárás.
(2) Az egyesített telekalakítási eljárás lefolytatására vonatkozó kérelem alapján
a) a telekalakítás engedélyezésére és
b) a telekalakítási engedély jogerőre emelkedését követően a telek adataiban, továbbá a bejegyzett jogok és feljegyzett tények vonatkozásában a telekalakítással bekövetkező változásnak az ingatlan-nyilvántartásban történő átvezetésére (e fejezet alkalmazásában: változásátvezetési eljárás) irányuló eljárás indul meg.
(3) A telekalakítás engedélyezése iránti kérelmet benyújthat:
a) a telekalakítással érintett bármelyik telek bármelyik tulajdonosa,
b) közös tulajdonban álló telek esetén bármelyik tulajdonostárs,
c) aki a telekalakítással érintett földrészlet tekintetében tulajdoni igényt érvényesít,
d) az elbirtoklás megállapítása iránt polgári peres eljárást kezdeményező,
e) ha a telekalakítás során legalább nyolc új építési telek keletkezik, a tulajdonostársaknak a telek területnagyság szerinti többsége,
f) az a személy, aki a telekalakításról a tulajdonossal írásban megállapodott.
(4) Egyesített telekalakítási eljárás iránti kérelmet az - a (3) bekezdés szerinti kérelem benyújtására jogosult - nyújthat be, aki az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvényben foglaltak szerint az ingatlan-nyilvántartási eljárás megindítására egyébként jogosult.
(5) A telekalakítási eljárás megindítása iránti kérelemnek a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényben meghatározottakon túl a következő adatokat kell tartalmaznia:
a) természetes személy kérelmező esetén a természetes személyazonosító adatokat,
b) gazdálkodó szervezet kérelmező esetén a gazdálkodó szervezet statisztikai számjelét,
c) a telekalakítással érintett tel(k)ek helyrajzi számát, a tel(k)ek fekvése szerinti település megjelölésével,
d) a kérelmezett telekalakítási eljárás típusának (telekalakítási engedélyezési eljárás vagy egyesített telekalakítási eljárás) megjelölését,
e) a telekalakítás célját, amely lehet:
f) az igazgatási szolgáltatási díj befizetésének igazolását.
(6) Az egyesített telekalakítási eljárás megindítására irányuló kérelemnek, az (5) bekezdésben foglaltakon túl meg kell felelnie az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény szerinti előírásoknak.
(7) A telekalakítási eljárás megindítása iránti kérelmet a miniszter által rendszeresített, és a földhivatalok honlapján közzétett formanyomtatványon kell benyújtani.
(8) A telekalakítási eljárás megindítása iránti kérelemhez minden esetben mellékelni kell a külön jogszabályban meghatározott geodéziai tervezési szakterületen építészeti-műszaki tervezési jogosultsággal és ingatlanrendező földmérő minősítéssel rendelkező földmérő által elkészített telekalakítási dokumentációt. A telekalakítási dokumentáció a 3. mellékletben felsorolt munkarészeket tartalmazza, a telekalakítás céljának függvényében.
17/B. § (1) A telekalakítási engedélyezési eljárásban az ügyintézési határidő 30 munkanap. Amennyiben a telekalakítási dokumentáció záradékolása a kérelem benyújtása előtt megtörtént, az ügyintézési határidő 22 munkanap.
(2) A telekalakítási engedély a jogerőre emelkedésétől számított egy évig hatályos.
(3) Az egyesített telekalakítási eljárás iránti kérelem esetén a változásátvezetési eljárás a beadvány széljegyzésével - a (4) bekezdésben foglalt esetet kivéve - a telekalakítási engedély jogerőre emelkedését követő munkanapon indul meg.
(4) Az egyesített telekalakítási eljárás esetén amennyiben a telekalakítási engedély másodfokon emelkedik jogerőre, a változásátvezetési eljárás a jogerős határozat első fokú ingatlanügyi hatósághoz történő beérkezésének napján indul meg.
(5) Ha egyesített telekalakítási eljárás esetén a változásátvezetési eljárásra irányuló kérelem teljesítésére nincs lehetőség, a telekalakítási engedély jogosultja a szükséges okiratok benyújtásával a (2) bekezdésben megjelölt időn belül külön ingatlan-nyilvántartási eljárás megindításával kérheti a telek adataiban történő, továbbá a bejegyzett jogok és feljegyzett tények vonatkozásában a telekalakítással bekövetkező változásnak az ingatlan-nyilvántartásban történő átvezetését.
17/C. § (1) A Kormány a földhivatal telekalakítási eljárásában a 4. melléklet szerinti feltételek fennállása esetén, és az ott megjelölt szakkérdés elbírálása kérdésében a 4. melléklet szerinti hatóságokat szakhatóságként jelöli ki. Az ügyfélnek az eljárás megindítása előtt benyújtott kérelmére a szakhatóságként kijelölt hatóság - hat hónapig felhasználható - előzetes szakhatósági állásfoglalást ad ki. Az előzetes szakhatósági állásfoglalás csak a földhivatal által záradékolt változási vázrajz és területkimutatás alapján kérhető.
(2) A földhivatal a kérelem mellékleteként benyújtott telekalakítási dokumentációt 10 munkanapon belül megvizsgálja, és amennyiben a változási vázrajz adattartalma az állami alapadatok közé beilleszthető, ennek megfelelő záradékkal látja el. A földhivatal a záradékolt változási vázrajz és a hozzá tartozó terület-kimutatás, valamint a telekalakítási helyszínrajz hiteles másolatának megküldésével keresi meg a szakhatóságokat állásfoglalásuk beszerzése céljából, ha előzetes szakhatósági állásfoglalás nem áll rendelkezésre.
(3) A (2) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni, ha az ingatlan-nyilvántartásban a kérelem tárgyát képező telket vagy telkeket érintően változtatási vagy telekalakítási tilalom van feljegyezve. Ebben az esetben a telekalakítási kérelmet - a szakhatóságok megkeresése nélkül - a földhivatalnak el kell utasítani.
FÖLDMÉRÉSI, TÉRKÉPÉSZETI TEVÉKENYSÉGGEL KAPCSOLATOS ELJÁRÁS
18. § (1) Az Fttv. 6. §-ának (3) bekezdésében foglalt helyi vonatkozású állami alapadatokat a körzeti földhivatalok és a megyei földhivatalok illetékességi területüknek megfelelően kezelik.
(3) Az Fttv. 16. § (2) bekezdése, 19. § (2) bekezdés b) pontja, 19. § (3)-(4) bekezdése, 20. § (2) bekezdés második mondata, 20. § (3) bekezdés szerinti ingatlanügyi hatóságként a Kormány a megyei földhivatalt jelöli ki.
(4) A FÖMI és a földhivatalok az Fttv. 27. §-ának d) pontjában foglalt ellenőrző tevékenységüket a földmérési szakfelügyelet útján látják el.
(5) Az Fttv. 29. §-ának (5) bekezdésével összhangban a Térképellátási Koordinációs Bizottságba egy-egy tagot delegáló miniszterként a Kormány az önkormányzati és területfejlesztési minisztert, a gazdasági és közlekedési minisztert, a környezetvédelmi és vízügyi minisztert, a pénzügyminisztert, valamint a közigazgatási informatikáért felelős minisztert jelöli ki.
20. § (1) Ez a rendelet 2007. január 1-jén lép hatályba; a már folyamatban lévő eljárásokat az azok indulásakor hatályos rendelkezések szerint kell befejezni.
1. melléklet a 338/2006. (XII. 23.) Korm. rendelethez
A fővárosi, a megyei és a körzeti földhivatalok illetékességi területe, valamint a kirendeltségek működési területe
1/1. Budapesti 1. számú Körzeti Földhivatal (székhelye: Budapest, XI. ker.)
1/2. Budapesti 2. számú Körzeti Földhivatal (székhelye: Budapest, XIII. ker.)
1/3. Budapesti 3. számú Körzeti Földhivatal (székhelye: Budapest, XIV. ker.)
2/1. Komlói Körzeti Földhivatal
2/2. Mohácsi Körzeti Földhivatal
2/3. Pécsi Körzeti Földhivatal
2/4. Siklósi Körzeti Földhivatal
2/5. Szigetvári Körzeti Földhivatal
3. BÁCS-KISKUN MEGYEI FÖLDHIVATAL
3/1. Bácsalmási Körzeti Földhivatal
3/2. Bajai Körzeti Földhivatal
3/3. Kalocsai Körzeti Földhivatal
3/4. Kecskeméti Körzeti Földhivatal
3/5. Kiskőrösi Körzeti Földhivatal
3/6. Kiskunfélegyházai Körzeti Földhivatal
3/7. Kiskunhalasi Körzeti Földhivatal
3/8. Kunszentmiklósi Körzeti Földhivatal
4/1. Békéscsabai Körzeti Földhivatal
4/2. Gyulai Körzeti Földhivatal
4/3. Gyulai Körzeti Földhivatal Békési Kirendeltsége
4/4. Orosházai Körzeti Földhivatal
4/5. Orosházai Körzeti Földhivatal Mezőkovácsházai Kirendeltsége
4/6. Szarvasi Körzeti Földhivatal
4/7. Szarvasi Körzeti Földhivatal Gyomaendrődi Kirendeltsége
4/8. Szeghalmi Körzeti Földhivatal
5. BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI FÖLDHIVATAL
5/1. Edelényi Körzeti Földhivatal
5/2. Encsi Körzeti Földhivatal
5/3. Mezőkövesdi Körzeti Földhivatal
5/4. Miskolci Körzeti Földhivatal
5/6. Sátoraljaújhelyi Körzeti Földhivatal
5/7. Szerencsi Körzeti Földhivatal
5/8. Tiszaújvárosi Körzeti Földhivatal
6. CSONGRÁD MEGYEI FÖLDHIVATAL
6/1. Hódmezővásárhelyi Körzeti Földhivatal
6/2. Makói Körzeti Földhivatal
6/3. Szegedi Körzeti Földhivatal
6/4. Szegedi Körzeti Földhivatal Mórahalmi Kirendeltsége
6/5. Szentesi Körzeti Földhivatal
6/6. Csongrádi Körzeti Földhivatal
7/1. Bicskei Körzeti Földhivatal
7/2. Dunaújvárosi Körzeti Földhivatal
7/4. Sárbogárdi Körzeti Földhivatal
7/5. Székesfehérvári Körzeti Földhivatal
8. GYŐR-MOSON-SOPRON MEGYEI FÖLDHIVATAL
8/1. Csornai Körzeti Földhivatal
8/2. Győri Körzeti Földhivatal
8/3. Győri Körzeti Földhivatal Téti Kirendeltsége
8/4. Kapuvári Körzeti Földhivatal
8/5. Mosonmagyaróvári Körzeti Földhivatal
8/6. Soproni Körzeti Földhivatal
9. HAJDÚ-BIHAR MEGYEI FÖLDHIVATAL
9/1. Berettyóújfalui Körzeti Földhivatal
9/2. Debreceni Körzeti Földhivatal
9/3. Hajdúböszörményi Körzeti Földhivatal
9/4. Hajdúszoboszlói Körzeti Földhivatal
9/5. Püspökladányi Körzeti Földhivatal
10/1. Egri Körzeti Földhivatal
10/2. Füzesabonyi Körzeti Földhivatal
10/3. Gyöngyösi Körzeti Földhivatal
10/4. Hatvani Körzeti Földhivatal
10/5. Hevesi Körzeti Földhivatal
11. JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYEI FÖLDHIVATAL
11/1. Jászberényi Körzeti Földhivatal
11/2. Kunszentmártoni Körzeti Földhivatal
11/3. Szolnoki Körzeti Földhivatal
11/4. Szolnoki Körzeti Földhivatal Mezőtúri Kirendeltsége
11/5. Tiszafüredi Körzeti Földhivatal
11/6. Törökszentmiklósi Körzeti Földhivatal
11/7. Törökszentmiklósi Körzeti Földhivatal Karcagi Kirendeltsége
12/1. Dorogi Körzeti Földhivatal
12/2. Esztergomi Körzeti Földhivatal
12/3. Komáromi Körzeti Földhivatal
12/4. Tatai Körzeti Földhivatal
12/5. Tatabányai Körzeti Földhivatal
13/1. Balassagyarmati Körzeti Földhivatal
13/2. Pásztói Körzeti Földhivatal
13/3. Rétsági Körzeti Földhivatal
13/4. Salgótarjáni Körzeti Földhivatal
14/1. Budakörnyéki Körzeti Földhivatal (székhelye: Budapest)
14/2. Érdi Körzeti Földhivatal
14/3. Ceglédi Körzeti Földhivatal
14/4. Nagykőrösi Körzeti Földhivatal
14/5. Dabasi Körzeti Földhivatal
14/6. Gödöllői Körzeti Földhivatal
14/7. Monori Körzeti Földhivatal
14/8. Nagykátai Körzeti Földhivatal
14/9. Ráckevei Körzeti Földhivatal
14/10. Szentendrei Körzeti Földhivatal
14/11. Váci Körzeti Földhivatal
14/12. Dunakeszi Körzeti Földhivatal
15/1. Balatonboglári Körzeti Földhivatal
15/2. Barcsi Körzeti Földhivatal
15/3. Kaposvári Körzeti Földhivatal
15/4. Marcali Körzeti Földhivatal
15/5. Nagyatádi Körzeti Földhivatal
15/6. Siófoki Körzeti Földhivatal
16. SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG MEGYEI FÖLDHIVATAL
16/1. Fehérgyarmati Körzeti Földhivatal
16/2. Kisvárdai Körzeti Földhivatal
16/3. Mátészalkai Körzeti Földhivatal
16/4. Nyírbátori Körzeti Földhivatal
16/5. Nyíregyházai Körzeti Földhivatal
16/6. Vásárosnaményi Körzeti Földhivatal
17/1. Bonyhádi Körzeti Földhivatal
17/2. Dombóvári Körzeti Földhivatal
17/3. Paksi Körzeti Földhivatal
17/4. Szekszárdi Körzeti Földhivatal
17/5. Tamási Körzeti Földhivatal
18/1. Celldömölki Körzeti Földhivatal
18/2. Körmendi Körzeti Földhivatal
18/3. Sárvári Körzeti Földhivatal
18/4. Szombathelyi Körzeti Földhivatal
18/5. Vasvári Körzeti Földhivatal
19. VESZPRÉM MEGYEI FÖLDHIVATAL
19/1. Ajkai Körzeti Földhivatal
19/2. Balatonfüredi Körzeti Földhivatal
19/3. Pápai Körzeti Földhivatal
19/4. Tapolcai Körzeti Földhivatal
19/5. Veszprémi Körzeti Földhivatal
20/1. Keszthelyi Körzeti Földhivatal
20/2. Lenti Körzeti Földhivatal
20/3. Letenyei Körzeti Földhivatal
20/4. Nagykanizsai Körzeti Földhivatal
20/5. Zalaegerszegi Körzeti Földhivatal
20/6. Zalaszentgróti Körzeti Földhivatal
I. Művelés alól kivett terület újrahasznosítására készített terv ingatlanügyi hatóság által történő jóváhagyására vonatkozó eljárásban közreműködő szakhatóságok |
Bevonás és közreműködés feltétele | Szakkérdés | Első fokú eljárásban | Másodfokú eljárásban |
Minden esetben | A termőföld minőségi védelme követelményeinek való megfelelés. | Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal területi szerve | Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Központja |
Ha a földrészlet az ingatlan-nyilvántartás szerint országos jelentőségű védett természeti területen vagy Natura 2000 területen van. | Annak elbírálása kérdésében, hogy az újrahasznosításra készített terv a) a természet védelmére vonatkozó nemzeti és közösségi jogi követelményeknek, b) folyó parti sávjában, vízvédelmi területen a felszín alatti vizek és az ivóvízbázisok állapotának védelmére vonatkozó szabályoknak, a vízgazdálkodási feladatok ellátására, a vizek kártételeinek elhárítására, valamint az árvíz és a jég levonulására vonatkozó feltételeknek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség | Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség |
Ha az újrahasznosítást az ingatlan- nyilvántartás szerint fokozottan, vagy kiemelten védett régészeti lelőhely, műemlék, műemléki terület ingatlanon valósítják meg. | Annak elbírálása kérdésében, hogy az újrahasznosítás a kulturális örökség védelme jogszabályban rögzített követelményeinek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Kulturális Örökségvédelmi Hivatal területi szerve | Kulturális Örökségvédelmi Hivatal központi szerve |
II. A földhivatal termőföld végleges más célú hasznosítására vonatkozó engedélyezési eljárásban közreműködő szakhatóságok |
Bevonás és közreműködés feltétele | Szakkérdés | Első fokú eljárásban | Másodfokú eljárásban |
Minden esetben | A termőföld minőségi védelme követelményeinek való megfelelés. | Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal területi szerve | Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Központja |
Ha a termőföld vízvédelmi területen, az ingatlan-nyilvántartás szerint országos jelentőségű védett természeti területen vagy Natura 2000 területen van. | Annak elbírálása kérdésében, hogy a végleges más célú hasznosítás a) a természet védelmére vonatkozó nemzeti és közösségi jogi követelményeknek, b) folyó parti sávjában, vízvédelmi területen a felszín alatti vizek és az ivóvízbázisok állapotának védelmére vonatkozó szabályoknak, a vízgazdálkodási feladatok ellátására, a vizek kártételeinek elhárítására, valamint az árvíz és a jég levonulására vonatkozó feltételeknek, valamint c) a tájvédelem jogszabályban rögzített követelményeinek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség | Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség |
Ha a termőföld az ingatlan-nyilvántartás szerint helyi jelentőségű védett természeti területen található. | Annak elbírálása kérdésében, hogy a más célú hasznosítás a helyi önkormányzati rendeletben meghatározott természetvédelmi követelményeknek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | települési önkormányzat jegyzője, fővárosban a főjegyző | a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szerve |
Ha a más célú hasznosítást az ingatlan- nyilvántartás szerint fokozottan, vagy kiemelten védett régészeti lelőhely, műemlék, műemléki terület ingatlanon valósítják meg. | Annak elbírálása kérdésében, hogy a más célú hasznosítás a kulturális örökség védelme jogszabályban rögzített követelményeinek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Kulturális Örökségvédelmi Hivatal területi szerve | Kulturális Örökségvédelmi Hivatal központi szerve |
III. A földhivatal termőföld időleges más célú hasznosítására vonatkozó engedélyezési eljárásban közreműködő szakhatóságok |
Bevonás és közreműködés feltétele | Szakkérdés | Első fokú eljárásban | Másodfokú eljárásban |
Minden esetben | A termőföld minőségi védelme követelményeinek való megfelelés. | Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal területi szerve | Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Központja |
Ha a termőföld vízvédelmi területen, az ingatlan-nyilvántartás szerint országos jelentőségű védett természeti területen vagy Natura 2000 területen van. | Annak elbírálása kérdésében, hogy a végleges más célú hasznosítás a) a természet védelmére vonatkozó nemzeti és közösségi jogi követelményeknek, b) folyó parti sávjában, vízvédelmi területen a felszín alatti vizek és az ivóvízbázisok állapotának védelmére vonatkozó szabályoknak, a vízgazdálkodási feladatok ellátására, a vizek kártételeinek elhárítására, valamint az árvíz és a jég levonulására vonatkozó feltételeknek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség | Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség |
Ha a termőföld az ingatlan-nyilvántartás szerint helyi jelentőségű védett természeti területen található. | Annak elbírálása kérdésében, hogy a más célú hasznosítás a helyi önkormányzati rendeletben meghatározott természetvédelmi követelményeknek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | települési önkormányzat jegyzője, fővárosban a főjegyző | a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szerve |
Ha a más célú hasznosítást az ingatlan-nyilvántartás szerint fokozottan, vagy kiemelten védett régészeti lelőhely, műemlék, műemléki terület ingatlanon valósítják meg. | Annak elbírálása kérdésében, hogy a más célú hasznosítás a kulturális örökség védelme jogszabályban rögzített követelményeinek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Kulturális Örökségvédelmi Hivatal területi szerve | Kulturális Örökségvédelmi Hivatal központi szerve |
IV. A földhivatal engedély nélküli más célú hasznosítás esetén a más célú hasznosításhoz való hozzájárulás megadására irányuló eljárásban közreműködő szakhatóságok |
Bevonás és közreműködés feltétele | Szakkérdés | Első fokú eljárásban | Másodfokú eljárásban |
Minden esetben | A termőföld minőségi védelme követelményeinek való megfelelés. | Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal területi szerve | Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Központja |
Ha a termőföld vízvédelmi területen, az ingatlan-nyilvántartás szerint országos jelentőségű védett természeti területen vagy Natura 2000 területen van. | Annak elbírálása kérdésében, hogy a végleges más célú hasznosítás a) a természet védelmére vonatkozó nemzeti és közösségi jogi követelményeknek, b) folyó parti sávjában, vízvédelmi területen a felszín alatti vizek és az ivóvízbázisok állapotának védelmére vonatkozó szabályoknak, a vízgazdálkodási feladatok ellátására, a vizek kártételeinek elhárítására, valamint az árvíz és a jég levonulására vonatkozó feltételeknek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség | Országos |
Ha a termőföld az ingatlan-nyilvántartás szerint helyi jelentőségű védett természeti területen található. | Annak elbírálása kérdésében, hogy a más célú hasznosítás a helyi önkormányzati rendeletben meghatározott természetvédelmi követelményeknek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | települési önkormányzat jegyzője, fővárosban a főjegyző | a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szerve |
Ha a más célú hasznosítást az ingatlan- nyilvántartás szerint fokozottan, vagy kiemelten védett régészeti lelőhely, műemlék, műemléki terület ingatlanon valósítják meg. | Annak elbírálása kérdésében, hogy a más célú hasznosítás a kulturális örökség védelme jogszabályban rögzített követelményeinek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Kulturális Örökségvédelmi Hivatal területi szerve | Kulturális Örökségvédelmi Hivatal központi szerve |
3. melléklet a 338/2006. (XII. 23.) Korm. rendelethez
A telekalakítási eljárás iránti kérelemhez mellékelt telekalakítási dokumentáció tartalma
1. Az állami alapadatok adatszolgáltatási számlájának száma
2. felhasznált hiteles adatok megjelölése
3. mérési és számítási jegyzőkönyv
6. területszámítási jegyzőkönyv
7. digitális változási vázrajz
8. a digitális változási vázrajz legalább 5 kinyomtatott eredeti példánya, aláírásokkal és bélyegzővel ellátva
10. tervezési és kitűzési (kiosztási) vázlatot
11. ha a változás előtti és utáni telkek együttes száma 5 db-nál több
12. telekalakítási helyszínrajz, az ingatlan-nyilvántartási térképnek megfelelő méretarányban, amely a következőket tartalmazza:
a) a telekalakítással érintett telkek, a telekalakítás utáni állapot szerint,
b) a telekalakítással érintett telkeken meglévő (és nem bontásra szánt) építmények kontúrvonalai,
c) a telekalakítással érintett teleken meglévő építmények közül a telekalakítással érintett telekhatárhoz 4,0 m-en belül eső építmények távolsága,
d) a telekalakítással érintett teleken tervezett, jogerős és végrehajtható építési engedéllyel rendelkező, vagy bejelentés alapján nyilvántartásba vett építmények közül a telekalakítással érintett telekhatárhoz 4,0 m-en belül eső építmények távolsága a tervezett telekhatártól,
e) a 20%-nál nagyobb átlagos lejtésviszonyok esetén a másfél méterenkénti szintvonalak,
f) utat érintő telekalakítás esetén az útkategóriának, a közút területváltozásának feltüntetése,
g) a tervezett telekalakítás után létrejövő telekméretek, beépített telkek esetén megjelölve a telek beépítettsége mértékének a változását is
13. digitális adatállományok (változási vázrajz, változási állomány, telekalakítási helyszínrajz, egyéb digitális munkarész) nem újra írható adathordozón
14. kísérő bizonylat (a készítő neve, a munkaszáma, a munka megnevezése, település, fekvés, érintett telek(ek) helyrajzi száma(i), változás típusa)
15. a telekalakítási dokumentáció tartalomjegyzéke
4. melléklet a 338/2006. (XII. 23.) Korm. rendelethez
A földhivatal telekalakítási eljárásában közreműködő szakhatóságok
Bevonás és közreműködés feltétele | Szakkérdés | Első fokú eljárásban | Másodfokú eljárásban |
1. | Telekcsoport újraosztása, telek megosztása, telkek egyesítése és telekhatár rendezése esetén | A helyi építési szabályzatnak, a szabályozási tervnek, ezek hiányában az általános érvényű kötelező építésügyi előírásoknak és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvényben foglalt feltételeknek való megfelelés. | az egyéb (nem telekalakítási) építésügyi hatósági ügyekben első fokon eljáró építésügyi hatóság | az egyéb (nem telekalakítási) építésügyi hatósági ügyekben másodfokon eljáró építésügyi hatóság |
2. | Telekosztás és telekhatár-rendezés esetén, ha a telekalakítást követően keletkező telkek közül a szomszédos telkeken a közös határvonal felől az építési helyen kívül eső épület áll. | Az épület helykijelölésére vonatkozó tűzvédelmi előírások betartatása, valamint a szomszédos telkeken álló épületek között tartandó tűztávolság mértékének, ennek hiányában a kialakítás, telekalakítás feltételeinek meghatározása. | első fokon eljáró tűzvédelmi szakhatóság | másodfokon eljáró tűzvédelmi szakhatóság |
3. | Polgári védelmi építmény, óvóhely telkének kialakítása esetén. | A jogszabályban előírt polgári védelmi követelmények érvényre juttatása érdekében. | a telekalakítás helye szerint illetékes megyei katasztrófavédelmi igazgatóság, a fővárosban a Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság | Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság |
4. | Ha a telekalakítás a) bányatelket, b) szénhidrogén-szállító és gázelosztó vezeték, valamint propán-bután töltőtelep biztonsági övezetét, c) megszűnt földalatti bányák nyitva maradó területének jogszabályban meghatározott hatásterületét, d) a nyilvántartott ásványi nyersanyag-vagyon előfordulását vagy szénhidrogén földalatti tárolására szolgáló földtani szerkezetet érint. | Annak elbírálása, hogy a telekalakítás a műszaki biztonság, az ásványvagyon-gazdálkodás követelményeinek, valamint a földtani követelményeknek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | bányakapitányság | Magyar Bányászati és Földtani Hivatal |
5.1. | Ha a telekalakításra a vasúti pálya szélső vágányának tengelyétől számított 50 méteren belüli övezetben kerül sor, és engedélyes a vasúti pályahálózat működtetője hozzájárulásának a megtagadását vagy a hozzájárulásban előírt feltételeket sérelmesnek tartja. | Annak elbírálása kérdésében, hogy a telekalakítás - a vasút állagára, a vasúti forgalom biztonságára, a vasúti pályahálózat működtetője fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, fejlesztési terveinek végrehajtására gyakorolt hatása alapján - engedélyezhető-e. | Nemzeti Közlekedési Hatóság illetékes regionális igazgatósága | Nemzeti Közlekedési Hatóság Központi Hivatala |
5.2. | Ha a telekalakítással új útterület jön létre. | A tervezett telekalakítási eljárásban a közlekedésbiztonsági és útügyi érdekek érvényre juttatása. | Nemzeti Közlekedési Hatóság illetékes regionális igazgatósága | Nemzeti Közlekedési Hatóság Központi Hivatala |
5.3. | Ha a telekalakítás meglévő út területében változást eredményez és az érintett közútkezelő hozzájárulásának megtagadását vagy a hozzájárulásában foglalt feltételeket az engedélykérő sérelmesnek tartja. | A tervezett telekalakítási eljárásban a közlekedésbiztonsági és útügyi érdekek érvényre juttatása érdekében a közútkezelői hozzájárulás felülbírálása. | Nemzeti Közlekedési Hatóság illetékes regionális igazgatósága | Nemzeti Közlekedési Hatóság Központi Hivatala |
5.4. | Állandó, ideiglenes működésű repülőterek, le- és felszállóhelyek környezetét érintő telekalakítás esetében. | A tervezett telekalakítás nem korlátozza-e indokolatlanul vagy indokolatlan mértékben a polgári célú légiközlekedést, illetve a repülőtéri létesítmények működését. | Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatóság | Nemzeti Közlekedési Hatóság Központi Hivatala |
6. | A víziutak medrét és a kikötők, átkelők, vízpartok és vízterületek telkét érintő telekalakítás esetén. | A tervezett telekalakítás nem korlátozza-e indokolatlanul vagy indokolatlan mértékben a polgári célú vízi közlekedést, illetve hajózási létesítmények működését. | Nemzeti Közlekedési Hatóság Kiemelt Ügyek Igazgatósága | Nemzeti Közlekedési Hatóság Központi Hivatala |
7. | Erdő megosztása. | A fenntartható erdőgazdálkodás vizsgálata az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény 86. §-a alapján. | Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal területi szerve | Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Központja |