Jelen disszertáció egy 1997-ben megkezdett kutatáson alapszik. Először olyan multimédiás előadás készítésének fázisait írom le, amely egyszerű módon mutatja be a térképészet különböző területeit. Ezt az előadást 1997-ben tartottam először általános iskolai tanulóknak, és készítésében több mint negyven multimédiás anyagot használtam. Az előadás címe: "A Földtől a számítógépes térképekig", és a Térképtudományi Tanszék honlapján érhető el (http://lazarus.elte.hu/hun/dolgozo/jesus/970117/ea.htm)
Ennek az előadásnak a készítése során először foglalkoztam azzal, milyen térképészeti alapismereteket oktatnak a magyar általános iskolákban. Az erről szerzett ismereteket, valamint a digitális térképészet gyakorlati alkalmazásával kapcsolatos tapasztalatokat kiinduló pontként használhattam az új honlap tervezésekor és létrehozásakor.
A KUTATÁS CÉLJAI ÉS MÓDSZEREI
A jelen munkát közvetlenül megelőző kutatásnak, "A Földtől a számítógépes térképekig" című multimédiás bemutatónak az volt a célja, hogy a magyar általános iskolákban nem tanított térképészeti alapismeretekről átfogó és egyszerűsített képet nyújtsak a gyerekeknek. Vagyis az általános iskolákban oktatott térképészeti alapismereteket új ismeretekkel egészítsem ki a lehető legegyszerűbb nyelven és gazdag grafikával.
Az értekezés fő témáját képező
kutatásnak két alapvető célja volt:
1. A magyar közoktatásban (általános iskolákban)
tanítandó térképészeti alapismeretek tanulmányozása
és kiegészítése.
2. Az alapismeretek ismertetése új technológiák segítségével,
a digitális kartográfia, a digitális multimédia és
a web kínálta előnyök felhasználásával.
E döntés létrehozására nagy hatással volt
az a tény, hogy a kutatás kezdeti időszakában (1997-ben)
a magyar közoktatásban megkezdődött a "Sulinet"
(később "Írisz-Sulinet") program. A honlap készítésével,
a kutatás gyakorlati eredményének minél szélesebb
körű ismertetésével ("Írisz-Sulinet"
program, konferenciák, a Földrajztanárok Egyletével
való kapcsolattartás, iskolai látogatások stb.) olyan
oktatási segédanyagot szerettem volna kínálni az általános
iskolai és gimnáziumi tanároknak, amely a térképészeti
alapismeretek szemléltetésével párhuzamosan megmutatja
a digitális technológiákban rejlő lehetőségeket
is. Ilyen módon felfedezhetik maguknak e terület didaktikai és
pedagógiai hasznosságát a tantárgyak szemléletesebb
előadásában.
A kutatást három fázisra lehet osztani:
ELSŐ FÁZIS: ELMÉLETI KUTATÁSOK
A magyar közoktatási rendszerben alkalmazott tanterveket, tankönyveket
és munkafüzeteket tanulmányoztam az oktatandó térképészeti
alapismeretek meghatározása érdekében. Ennek alapján
kiderült, hogy a magyar közoktatásban a térképészeti
alapismeretek zömét az általános iskolai 3. és
5. osztály között tanítják: ezt foglalja össze
az 1. táblázat. A középfokú oktatási
intézményekben (gimnáziumokban és középiskolákban)
mindenekelőtt az általános iskolákban megtanultakat
alkalmazzák a gyakorlatban, más tantárgyak (elsősorban
a földrajz és a történelem) szemléletesebb és
jobban érthető bemutatására.
Ezzel egyidejűleg a térképekkel kapcsolatos alapismeretek
oktatásában fellelhető nemzetközi tapasztalatok felkutatását,
illetve a tananyagoknak a weben való közlésének a tanulmányozását
folytattam.
MÁSODIK FÁZIS: ALAPISMERETEK OSZTÁLYOZÁSA A WEBEN VALÓ BEMUTATÁSUK SZEMPONTJÁBÓL
1. A honlapon bemutatandó térképészeti alapismeretek
felosztása főtémákra.
Az alapismereteket tematikák szerint osztályoztam. Ilyen módon
tíz főtémában foglaltam össze az anyagot:
- Térkép és valóság
- Tájékozódás térképpel és térkép
nélkül
- Térképtörténet
- Milyen térképek vannak?
- Domborzatábrázolás
- Vizek ábrázolása a térképeken
- Egyéb színek a térképeken
- Jelek a térképeken
- Szélesség és hosszúság
- Néhány szó a földrajzi nevekről
2. Ezeknek a főtémáknak a részletezése, további
felbontása.
A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a tanulók általában
nem szeretik elolvasni a hosszú weboldalakat. Ennek megoldására
azt javasolják, hogy minél rövidebb (és grafikában
gazdag) oldalakat készítsenek. Ezzel a javaslattal én is
egyetértek, ennek megfelelően a tíz főtémát
bontottam tovább kisebb egységekre. Minden egység egy önálló
oldalt képez a weben. Végeredményként a legrövidebb
főtéma három, a leghosszabb kilenc témából
áll. Összesen ötvenkét egység (weboldal) található
a honlap e fejezetében.
3. A főtémák kiegészítése újabb
szakmai ismeretekkel.
HARMADIK FÁZIS: A HONLAP TERVEZÉSE ÉS MEGVALÓSÍTÁSA
1. Szerkezet
A honlap összesen nyolc részből, illetve fejezetből
áll:
- Előzmények.
"A Földtől a számítógépes térképekig"
cimű bemutatót illetve honlapot tartalmazza.
- Amit tanultok, és annál többet
Ez a rész tartalmazza a térképészeti alapismereteket.
Mindegyik téma bemutatásának a végén találhatók
azok az interaktív, ismeretfelmérő gyakorlatok, amelyeket
a "Hot Potatoes" programmal készítettem.
- Mit hol találsz? (hivatkozások)
Ebben a részben összegyűjtöttem azoknak a honlapoknak a
címeit, amelyek a weben valamilyen módon a "térképek
és gyermekek" témához kapcsolódnak. Ezeket három
különböző csoportban találjuk:
- Térképészet: Olyan honlapok címeit tartalmazza ez
a rész, amelyeket a térképészek az alapismeretek bemutatására
készítettek különböző országokban.
- Nem közvetlenül a térképekről
: Itt olyan
honlapokat gyűjtöttem össze, amelyek elsősorban nem a térképészetről
szólnak, de a térképek nagyon fontos szerepet játszanak
az adott témák szemléletesebb bemutatásában,
vagyis a térképészethez közel álló természettudományokat
ismertető anyagokat találhatunk ezeken a honlapokon.
- Az oktatásról
: a kartográfiai, vagy általánosságban
a térképekről szóló ismereteknek az alapfokú
oktatásban való tanításával kapcsolatos kutatásokat,
tapasztalatokat stb. találjuk meg ebben a részben.
- Próbáld ki!
Ebben a részben olyan multimédiás demók, "freeware"
(szabadon használható) programok, videórészletek
tekinthetők meg, illetve saját (nem üzleti) használatra
másolhatók, amelyeket tanulók és tanárok egyaránt
tudnak hasznosítani.
- Térképhíradó.
Itt fogjuk közölni a hazai és nemzetközi térképészettel
kapcsolatos legfrissebb eseményeket: térképrajz-versenyek
és konferenciák tartása, térképészeti
kiállítások rendezése stb.
- Tanároknak és diákoknak.
Ez a fejezet tartalmazni fog tanácsokat és intelmeket a honlap használatával
kapcsolatban, valamint lehetséges lesz a kapcsolattartás e-mailen
keresztül a szerző és a felhasználók között.
Egy állandó "Online" felmérés lesz kitölthető,
amelyben a honlap tartalmáról és megjelenítéséről
fogom megkérdezni a felhasználókat.
- Játszva tanulj!
Ebben a fejezetben a tanuló olyan játékokkal ismerkedhet,
amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a térképészethez.
- Érdekességek.
Jelenleg három részből áll: Régi térképek,
fantáziatérképek és "Ezek térképek-e?".
A nyolc fejezet mellett még néhány olyan menüpontot
szeretnék bevezetni, amelyek rendszerint minden honlapon megtalálhatók,
és a honlapon belüli könnyebb és gyorsabb tájékozódást
segítik elő:
- "Újdonságok" fejezet, amelyben a weben való megjelenési
időpont szerint lesznek elérhetők a legfrissebb események,
hírek, témák stb.
- "Egy kis segítség" című súgó
(help), amely ennek a honlapnak a használatakor nyújt segítséget
az új felhasználóknak. Ez a súgó a főmenü
részeként jelenik meg.
A közeljövőben ez a két pont még kiegészül két újabb lehetőséggel: egy keresővel (search) és egy honlaptérképpel (site map).
2. Technikai kivitelezés
A HTML nyelv kínálta eszközök között a honlap
szerkesztésében meghatározó a táblázat
típusú elrendezés, amellyel sikerült azonos kinézetet
biztosítani az egész honlapban.
A honlap készítésében igyekeztem különböző
grafikai megoldásokat ötvözni a didaktikusabb bemutatás
érdekében. Leggyakrabban raszter típusú ábrákkal
illusztráltam a mondanivalókat: ezek GIF vagy JPG formátumúak
voltak. Az "Amit tanultok, és annál többet
"
fejezet oldalai közti egyszerűbb és gyorsabb tájékozódást
egy "image map" segítségével oldottam meg. Az
ugyanebben a fejezetben használt animációk GIF formátumban
készültek. Minden egyes főtéma végén található
interaktív feladatok Java Script nyelven íródtak.
A honlap főmenüje a következő címen elérhető:
http://lazarus.elte.hu/hun/dolgozo/jesus/gyerterk/princ/terktable.htm
TUDOMÁNYOS EREDMÉNYEK
1. A magyar közoktatásban tanítandó térképészeti
alapismeretek tanulmányozása. Ennek eredménye az alapismeretek
osztályonkénti és témánkénti rendszerezése
(teljes terjedelemben az értekezés 1. mellékletében
tekinthető meg, illetve ezekben a tézisekben összefoglalóan
az 1. táblázatban).
2. A közoktatásban alkalmazott, elsősorban földrajzi jellegű
tankönyvek térképészeti szemszögből való
elemzése.
3. A digitális kartográfia jövőbeli fejlesztésében
alkalmazható legújabb webtechnológiák felkutatása:
a nemzetközi tapasztalatok ismertetése a honlapon keresztül.
4. A számítógépes kartográfia eredményeinek
gyakorlati alkalmazása egy oktató jellegű honlap elkészítésében,
különös tekintettel a webtérképek használatára.
5. A térképészeti alapismeretek bemutatása és
kiegészítése a weben egy magyar nyelvű honlap készítésével.
TEMATIKA |
3. OSZTÁLY |
4. OSZTÁLY |
5. OSZTÁLY |
1. Tájakkal való ismerkedés |
Részletesebb ismertetés: domborzat (dombhát, völgy, medence), vízrajz (patak, folyó, tó) [I] |
|
|
2. Tájékozódás |
Fő- és mellékvilágtájak. Iránytű. [I] |
Tájékozódás a természetben. Iránytű. [I] |
Iránytű nélküli tájéko-zódás. Térképtájolás. Iránymeghatározás tájolóval. [II, IV] |
3. A térkép |
Egyszerű definíció, alapvető színek jelentése a térképen. Magasság. [I] |
Egyszerű hosszmérések. Térképvázlat készítése. Méretarány, aránymérték. Magassági számok. Domborzati és megyetérkép. [I] |
Térképdefiníció. Méretarány, arány-mérték. Térképek fájtai. Domborzat és vízrajz ábrázolása. Rétegszínezés,szint-vonalak. Térképjelek. [II] |
4. A földrajzi nevek helyesírása |
Tulajdonnév és melléknévképzés. [III] |
|
Köznevek, tulajdonnevek. Rokon értelmű nevek. Tulajdonnevek helyes-írása. [III] |
5. Térképtörténet |
|
|
Pálcika-térkép. Papírusz-térkép. Eratoszthenész, Ptolemaiosz. Római úttérkép. OT-térkép. Mercator. Lázár és Zsámboki [II] |
6. Földgömb és fokhálózat |
|
A Föld alakja. Földgömb. Egyenlítő, É-i és D-i sark. [I] |
Földgömb. Földrajzi fokhálózat: szélesség és hosszúság. Nevezetes szélességi körök és a Greenwichi kezdő hosszúság. Helyzetmeghatározás a gömbön. [II] |
7. Matematikai alap-ismeretek |
Bevezetés az egyszerű diagramok olvasására (építőkocka, oszlop). Matematikai feladatok „térképszerű” ábrák felhasználásával. [IV] |
Tájékozódás térképvázlaton. Egyszerű feladatok megoldása „térképszerű” ábrák felhasználásával. [IV] |
Terület, síkidomok, sokszögek. Testek ábrázolása. Szögmérések. Távolságmérések a térképen. Térképtájolás. Grafikonok. [IV] |
E TÉMÁBAN MEGJELENT PUBLIKÁCIÓK
(1) Martínez Oliva, Eduardo és Reyes Nunez, José Jesús:
"La formación de una cultura cartográfica desde edades tempranas:
una tarea priorizada de actualidad". "Geodesia y Cartografía"
szakfolyóirat, 1/89. Havanna, Kuba. 1989.
(2) Reyes Nunez, José Jesús és Martínez Oliva, Eduardo:
"Proyecto para un programa de desarrollo integral de la Cartografía
Infantil". "III Jornada Técnica de Geodesia y Cartografía"
kinyomtatott kiadványa. I.C.G.C. Havanna, Kuba. 1989.
(3) Reyes Nunez, José Jesús: "Digitális kartográfia:
jelen és jövő". "Geodézia és Kartográfia"
szakfolyóirat, 1996/12, 29-33. old. Budapest.
(4) Reyes Nunez, José Jesús: "Teaching Cartography across the
Web
". ICA International Workshop on Mass Media Maps. Budapest. 1998.
január 16-19. http://lazarus.elte.hu/hun/dolgozo/jesus/mmm/mmm.htm
(5) Reyes Nunez, José Jesús: "Cartographic Education of Children
in Hungary: Experiences and ideas". Proceedings of the Joint Seminar on Maps
for Special Users. Wroc³aw. Lengyelország. 1998.
(6) Reyes Nunez, José Jesús: "Térképészeti
alapismeretek bemutatása a weben". Computer Panoráma informatikai
folyóirat CD-melléklete. X. évfolyam, 7. szám. 1999.
(7) Reyes Nunez, José Jesús: "Using the Web for Cartographic
Education in Hungary". Proceedings of the Joint Seminar on Discovering Basic
Concepts. Montreal. Kanada. 1999.
(8) Reyes Nunez, José Jesús: "Hungarian Homepage about Maps
for Children: The Last Chapter". "Teaching Maps for Children: Theories,
experiences and perspectives beginning the 3rd Millennium" konferencia nyomtatott
kiadványa. "Eötvös Loránd" Tudományegyetem.
Budapest. 2000.
(9) Jacqueline Anderson, Henry Castner és José Jesús Reyes
Nunez: "Cartography and Children" (Teaching Maps for Children: Theories,
experiences and perspectives beginning the 3rd Millennium). ICA News / Nouvelles
de l' ACI. 35 szám, 2000. december, 7-8. old. Perth, Ausztrália.
(10) Reyes Nunez, José Jesús: "Teaching Maps in Portuguese
and Hungarian Elementary Schools: A study". "Mapping the 21st Century":
Az ICA 20. nemzetközi térképészeti konferencia kiadványa
(ICC 2001). 5. kötet, 2979. old. Kína, Beijing. 2001.