Iskolai atlaszok
Az iskolai atlaszok
szerkesztésekor az ábrázolt témák tartalmi mélységének meghatározásánál
általában két elv kerül szembe egymással, amelyeket talán minimum-, illetve
optimumelvnek nevezhetünk. Az elsô azt hangsúlyozza, hogy az atlasz tartalma ne
haladja meg a tankönyvekben tárgyalt információk mennyiségét, mert ezzel csak
fölöslegesen terheli a tanulókat. A másik elv szerint viszont a tananyaghoz
kapcsolódó iskolai atlaszoktól elvárható, hogy mutassanak túl a tananyag
kötelezô részén, hogy azoknak a tanulóknak az igényeit is kielégíthessék, akik
érdeklôdôbbek; hogy azoknak a tanulóknak is segítséget nyújtsanak a
tájékozódásban, akik a tananyagot meghaladó mélységű ismeretek elsajátítására
törekednek. Az optimum elv alkalmazása mellett gyakran még egy érvet
hangsúlyoznak hívei: nevezetesen, hogy szegényebb országokban az iskolai atlasz
az, amely a családok szélesebb köréhez egyáltalán eljut. Ha rendelkezésre áll
is a nagyközönség számára megvásárolható világatlasz, az a családok egy része számára
anyagi okok miatt nem hozzáférhetô, mert drága. Igen sok esetben a szegény
családok nem is érdeklôdnek oly mélységig a földrajzi ismeretek iránt, hogy egy
komolyabb atlaszt vásároljanak, de ha a gyerekek révén rendelkezésre áll egy
atlasz, azt a család más tagjai is használ(hat)ják.