Mottó:
A már kitalált dolgok rendszerezése, szintézise több
az ismeretek puszta újrafogalmazásánál.
Mindenkinek, akit érdekelhet...
Bevezetés
Térképész
hallgató koromban (az 1973/74. tanév II. félévében) mindössze egy szemeszteres
tárgyként, heti egy órában került előadásra a Nemzeti és regionális
atlaszok szerkesztése, majd később a Komplex atlaszok szerkesztése
az immár két féléves és szemeszterenként 1+2 tanórás Atlaszkartográfia „őse”.
Akkor a súlyponti kérdés Magyarország nemzeti atlaszának
(1967) és az ország gazdasági körzeteit bemutató ún.
regionálisatlasz-sorozatának bemutatása volt. Fölmerülhet az a kérdés, hogy
amikor az új – a számítógépek használatával, a térinformatikával, tágabb értelemben
a geoinformatikával, földrajzi információs rendszerekkel kapcsolatos – kérdések
tananyagba kerülése miatt a hallgatók terhelése nő, illetve helyet kell
biztosítani a korlátozott időkereteken belül az említett ismeretek
oktatására is, egy – a címekkel jelzett – hagyományosnak tűnő tárgy
óraszámának növelésére miért volt szükség.
Gyakran
mondják, hogy az atlaszkészítés a legbonyolultabb, legösszetettebb
térképmű előállítását jelenti, csapatmunka megszervezése és a csapat
tagjainak jó együttműködése eredményeképpen. E feltételek kialakítása
készségének, az ehhez szükséges tudásnak elsajátíttatása része kell legyen az
egyetemi képzésnek. Hol másutt is történhetne? Az elvi fontolgatáson túl látni kell azt is,
hogy napjainkban az atlaszkartográfia reneszánszát éli – egyre gazdagabb az
atlaszkínálat –, így a napjainkban végző térképészek sokkal nagyobb
valószínűséggel kerülhetnek szembe atlaszkartográfiai problémák
megoldásával, mint korábban diplomát szerzett társaik. Emellett a számítógéphasználat
rohamos terjedése számos olyan megoldást kínál számunkra, amelyek korábban nem
vagy alig voltak megoldhatók: gondoljunk az interaktív CD-atlaszokra (ami
messze meghaladja a kisszámú korábbi animációs film nyújtotta
lehetőségeket). Az atlaszkészítés tehát sok kartográfus számára napi
feladattá vált.
Az Atlaszkartográfia
elméleti órái keretében az atlaszok kialakulásának és fejlődésének
történeti áttekintését követően – amelyet az Országos Széchényi Könyvtár
Térképtárába tett szakmai kirándulás biztosít – a hallgatók megismerkedhetnek
az atlaszkészítés folyamatával. A térképtárba tett látogatás során a
legjelentősebb korszakjelző atlaszok kerülnek bemutatásra egészen a
20. század elejéig. A gyakorlati órák során pedig a 20. században kiadott
legjelentősebb magyar, valamint az utóbbi fél évszázad fontos külhoni
atlaszainak elemzése révén képet kaphatnak a hallgatók a különböző
atlasztípusok sajátságairól. Ez az atlaszelemző munka – amelyet egyébként
megadott szempontok figyelembevételével történő egyéni felkészülést
követően egy-egy hallgató végez folyamatos hozzászólás-, illetve
vitalehetőség mellett –, indokolja a gyakorlati órák túlsúlyát a
képzésben. Három különböző súlyú feladat választása lehetséges:
1. Valamely
atlasztípusba tartozó egyedi mű elemzése;
2. Ugyanolyan
típusú, különböző országokban – vagy adott ország különböző
térképészcégei által – kiadott munkák összehasonlító elemzése;
3. Különböző
felhasználói körök számára azonos (tematikus) tartalommal készített atlaszok
elemzése.
A gyakorlati órák
anyagához kapcsolódik egy szabadon választott atlasz makettjének önálló
elkészítése az első szemeszter idején – otthoni munka keretében –, de a
feladat megoldása során felvetődő kérdések megvitatására a félév
folyamán az órákon lehetőség van. A második szemeszterben a korábban
elkészített makettatlasz szerkesztői utasításának és jelkulcsának – rajzi
és litográfiai kivitelezésének – kidolgozását kell megoldani (ami a munka
elméleti síkú megvalósítását jelenti).
Az Atlaszkartográfia
tantárgy ilyen módon megkívánja, hogy a hallgatók rendelkezésére álljon olyan
írásban is rögzített tananyag, amely egyrészt összegzi az elméleti ismereteket,
így segítséget nyújt az egyetemi gyakorlatok során elvégzendő feladatok
megoldásához; másrészt hozzájárul a hallgatók azon képességének kialakításához,
hogy – később, az egyetemi tanulmányokat követően az „ÉLET”-ben, a
termelésben – alkalmassá váljanak atlaszszerkesztési és -kivitelezési kérdések
elméleti alapokon nyugvó megoldására, ilyen jellegű munkák szakszerű
elvégzésére.
Ez a tantárgy
feltételezi, hogy a hallgatók a térképkészítés
alapvető elméleti ismereteivel, azoknak a gyakorlatban való alkalmazásával
– tehát a térképszerkesztés, -tervezés és a rajzi, litográfiai feldolgozás, a
nyomdai előkészítés és sokszorosítás folyamataival – tisztában vannak.
Az 1. fejezetben az atlaszokkal kapcsolatos
elméleti alapfogalmak tárgyalására – az atlasz fogalmának meghatározására, az
atlaszok csoportosításának különböző szempontjaira (atlasztípusok) – kerül
sor.
A 2. fejezetben az atlaszok szerkesztése
kapcsán felvetődő általános kérdések – az atlaszok alapvető
szerkesztési elvei (mint az egységességre és a teljességre való törekvés,
illetve ezek biztosításának korlátai); a különböző típusú atlaszok
szerkesztési elvei (a szerkesztőiutasítás-minták; egy-egy típusba tartozó
egy-egy kiemelt atlasz részletes elemzése segítségével) – kerülnek tárgyalásra.
Ez azt a célt szolgálja, hogy a hallgatók elsajátítsák azokat az
alapismereteket, amelyek az atlasz – mint a legbonyolultabb térképmű –
elkészítéséhez szükségesek. A példaként idézett és elemzett atlaszok esetében
az átfedéseket lehetőleg kerültük. Tudatosan nagyobb súllyal estek latba a
hazai kiadványok, de a legjelentősebb külhoni atlaszokról sem feledkeztünk
meg.
A 3. fejezet a térképkészítési technológia
változásának az atlaszkiadásra gyakorolt hatását elemzi, bemutatva azt, hogy a
napjainkban meghonosodó számítógép-felhasználáson alapuló technológiák pl.
leszűkíthetik az egy ország új és újabb nemzeti atlasza kiadásai között
eltelt időt. Szó esik a legújabb multimédiás CD-ROM-atlaszokról, és ennek
kapcsán az atlasz fogalmának módosulásáról is.
A 4. fejezet rövid áttekintést ad a 20.
századot megelőző időszakban megjelent külföldi atlaszokról –
mintegy visszaidézve az Országos Széchényi Könyvtár Térképtárába tett látogatás
tapasztalatait –; majd a – büszkén állíthatjuk, hogy – nagy hagyományokkal
rendelkező magyar atlaszkiadás megismertetését, történeti áttekintését
tűzi ki céljául, a teljességre törekvés igénye nélkül, mivel a részletes tárgyalás
helyigénye túlmutat a lehetőségeinken. Ezen keresztül – fontosnak vélt
hazai atlaszok néhány szavas elemzésén, bírálatán át – lehetővé válik a
több évszázad során változó, napjainkra letisztuló alapvető
atlaszszerkesztési és -tervezési szabályok megismertetése, összevetése a
korábban megfogalmazott elméleti ismeretekkel. A tárgyalás kronológiai
sorrendben történik. Mivel így az egy adott időszakban megjelent, de
különböző típusú atlaszok tárgyalására más-más helyen kerül sor, a fejezet
végén két táblázatos időrendi áttekintést adunk a megjelent atlaszokról,
amelyek lehetővé teszik, hogy a korban összetartozó atlaszok közül az
azonos típusba sorolható műveket könnyen „kiemelhessük”, illetve
időrendi képet kapunk az elemzésre nem kerülő, de megjelent atlaszokról
is. Érdekes tanulságul szolgálhat, hogy bizonyos típusok bizonyos
időszakokra jellemzők.