|
Török Zsolt:
Régi térképek szeretetete
Régi térképek: a mai szemlélő számára is szép tárgyak. A múltbéli anyagi
kultúrák más, többé- kevésbé néma maradványaitól eltérően azonban, a sziklába
vésett, agyagba karcolt, fába faragott, fémbe öntött ábrázolások ma is
beszélnek a hozzájuk fordulókhoz. A grafikus nyelv, a képek és jelek nyelve
ugyanis nem csupán a civilizációk közötti, de az időbeli távolságot is
áthidalhatja. Hiszem, ha látom! - mondjuk, és a térképek a látás nyelvén,
azaz ismerős nyelven szólnak hozzánk. A tudás hatalom! - és a térképek
mérhetetlenül értékes információkat, térbeli tudást közvetítenek, birtoklásuk
tehát hatalmassá tesz. |
|
Persze, az igazán régi, több ezer éves ábrázolások esetében már nem
olyan könnyű a megértés. A szélsőséges körülmények között lakó természeti
népeknek az alkalmi térvázlatokon túl rendszeresen szükségük volt a tájékozódáshoz
olyan eszközökre, mint például az óceániai pálcikatérképek, vagy az inuitok
uszadékfából faragott térmodelljei. Ezek a földrajzi környezet alkotórészeit,
a szigeteket, hullámzást, öblöket, domborzatot már nem csupán rögzítették,
hanem valóban térbeli ábrázolást adtak. Észak- Olaszországban található
egy három és félezer éves lelet: egy sziklába karcolt rajz, egy öntözőrendszer
térképe.
Ilyen régi térképekkel azonban ma múzeumokban is ritkán találkozunk.
Mai térképi kultúránk kezdetei ugyan az ókorig nyúlnak vissza, ám az
ismerős ábrázolások a reneszánsz Európában tűnnek fel. Ekkor a tudomány
és művészet sajátos keveredéséből, születtek a térábrázolások, festmények,
látképek, térképek. Leonardo vagy Dürer művei jól példázzák a közeli rokonságot.
Az újabb kutatások szerint a reneszánsz művészet sokat köszönhet az
ókori földrajztudós, Ptolemaiosz (2.szd.) munkájának. Az ő kozmográfiáját,
a világ perspektív ábrázolásának leírásával ugyanis éppen a 15. századi
Itáliában fedezték fel újra.
A festészet és grafika módszereit még sokáig használták, de a tudományosság
növekvő igényével a térképészet egyre erőteljesebben közeledett a mérhető,
ellenőrizhető, objektív ábrázolás felé. A mérések és az adatok gyűjtése
azonban csak a felvilágosodás korától alkalmazta következetesen a
tudományos
módszereket. A grafikus ábrázolás igénye azonban továbbra is a művészethez
kapcsolódott.
Kéziratos térképek ugyan még évszázadokig készülnek, de a nyomtatott
térkép új korszakot is jelez a térképészetben. A régi térképek mai
kedvelői jól tudják, hogy enélkül a technikai újítás nélkül aligha létezne
térképgyűjtemény. A kollekciók ugyanis elsősorban a 15. század végétől
egyre nagyobb számban megjelenő nyomtatott lapokból állnak. Az első térképgyűjtemények
a 16. században keletkeztek, de akkoriban a régi térképeket inkább a furcsaságok,
kuróziumok közé sorolták.
A sokszorosítás biztosította a túlélést néhány szerencsés sorsú lap
számára. A példányok óriási hányada semmisült meg az idők folyamán. 1507-ben
ezer példányt nyomtattak egy falitérképből, amelyen először tűnt fel az
"America" név, ma csupán egyetlen példánya ismert. Hasonló túlélő Magyarország
első országtérképének (1528) unikus példánya is.
A megmaradt lapok száma a térkép ritkaságának fokmérője. A kor
mellett ez a másik fontos értékmérő.
Vannak olyan térképészek, akiket életművük a többiek fölé emel: Mercator
például
nem csak a modern térképgyűjtemény, az atlasz atyja, de térképei
is kiemelkedően fontosak.
A polgárosodó társadalmakban a térkép árucikké vált, megvásárolható
termékként kulturális szükségletet, a táguló világ megismerésének igényét
elégítette ki. A 16- 17. század a németalföldi atlaszkiadás aranykora.
A térképkiadás ekkorra már manufakturális jellegű, bonyolult munkafolyamat,
ahol a kiváló mestereké a főszerep. A nyomólemezeket készítő metszők a
csodálatos finomságú térképrajzot hajókkal, sellőkkel vagy szörnyekkel
díszítették. Az esztétikai igény, a barokk ízlés éppúgy meghatározta a
térképek keretének kivitelét mint a díszes címfeliratoknak vagy városképeknek,
portréknak, csatajeleneteknek az elhelyezését. A felvilágosodás korában
azután ezek a dekoratív motívumok átadták helyüket a racionális módszereknek.
A korszerű mérési eszközök, a domborzat mérhető bemutatása, a térképjelek
egységesítése, a tudományok által rendszeresen gyűjtött információk felszaporodása,
a sokszorosítás új technikái és a térképek mind szélesebb körű elterjedése
már a modern térképészetet jelzik. A művészetet a hihetetlenül gyors technikai
fejlődés ellenére sem sikerült teljesen a kiűzni a térképészetből, az esztétikus
forma követelmény maradt.
Ma, a digitális kartográfia korában a számítógép áll a térképészeti
ábrázolás hátterében. A papírtérkép még nem a múlté, de a virtuális térképek,
elektronikus atlaszok, multimédia jelenti a jövőt, ám az ember marad a
középpont a jövőben is. Az ember, aki a térképben, régiben és újban, szereti
a szépet. |
|
Török Zsolt:
Kezünkben a világ: földgömbök és éggömbök
A Föld a legcsodálatosabb dolog a világon, még akkor is, ha belefér
a tenyerünkbe.
A régi gömbök ma reneszánszukat élik. Divatos régiségekké váltak világszerte,
drága és kényes műtárgyakká, amelyeket a nagy árverési házak külön aukciókon
kínálnak egyre borsosabb áron a nagyérdeműnek. Néhány éve egy 1648- ban
készített föld- és éggömbből álló párt 825 ezer dollárért hirdetettek
eladásra New Yorkban, de egy évszázaddal idősebb, aranyozott párért, amit
állítólag III. Murad szultánnak készített a híres Mercator műhelye, már
1,8
milliót fizettek egy londoni aukción.Hol van már az az idő, amikor
a helyes kis zsebbevaló gömböcskék vagy gigászi monstrumok elődei a tudomány
eszközei voltak!
Ha a glóbuszok történetének fonalán visszafelé gördülünk, a Kr.e. 5.
században jelenik meg a görög filozófiában a tanítás a Föld gömb alakjáról.
A csillagok szférája azonban időtlen idők óta gömbnek látszik, ezért nyilvánvaló,
hogy az égi jelenségek gömbök, gömbhéjak vagy gyűrűk segítségével való
modellezése. Az ókori éggömbök legismertebb példája a Farnese Atlasz, egy
a vállán éggömböt hordozó márvány szobor kb. 150-ből.
A földgömbök igazán a reneszánszban terjedtek el Európában, ahol jelentős
szerepet játszottak a felfedezések utáni új világkép kialakításában.
Martin Behaim 1492-ben, Nürnbergben készített munkája a legrégebbi
modern glóbusz, amelyről azonban még hiányzik az Újvilág. A többnyire kisméretű,
kézműves módszerekkel készült, igen drága gömböket a 16.században követték
a nyomtatott változatok. A térképet papírra nyomtatták, majd a kivágott,
banánhéjszerű szegmenseket egy papírmaséból és gipszből készített gömbre
ragasztották. Ez a kézműves technika egészen századunk közepéig fennmaradt,
s csak az utóbbi időben szorította ki a műanyag.
A modern térképészet legnagyobb alakja, Mercator készített a
16. század közepén negyven centiméter átmérőjű földgömböt, majd éggömböt.
A gömböket párban ajánlották megvételre például a frankfurti könyvvásárokon,
és a termék nagy sikert aratott. Készültek azután kisebb és nagyobb darabok
is, különleges állvánnyal vagy csak egyszerű markolattal. A föld- és éggömbök
mellett a gyűrűs tekék, majd a fogaskerekekkel mozgatott tellúriumok, planetáriumok
bővítették a választékot. A Hold- vagy a Mars- gömbök már igazi kuriózumnak
számítanak, de van esernyőszerűen szétnyitható és felfújható darab is!
A gömbök évszázadokkal ezelőtt a társadalmi státusz szimbólumaivá váltak,
gazdagságot, hatalmat jelképeztek. A legismertebb gömböket a 17. századi
németalföldi térképkiadók készítették, akik egymással versengve adták ki
mind korszerűbb - és nagyobb - munkáikat. A Blaeu-, Hondius-
vagy Valk- gömbök ma is a könyvtárak, gyűjtemények, dolgozószobák
díszei. A korszak legnagyobb gömbjeit a velencei Coronelli készítette:
a majd négy méter átmérőjű óriások a Napkirály számára készültek, ma is
láthatóak Párizsban. Az ellenkező végletet az angol úriemberek számára
készült, zsebben hordható játékszerek képviselték.
A következő századokban francia és német versenytársak is megjelentek
a piacon, akik az igényeknek és a pénztárcának megfelelően többféle méretben
és kivitelben készítettek gömböket. Az iskolai oktatás általánossá tételével
azután a gömb megjelent az osztálytermekben, mint a tanítás segédeszköze.
A 19. században a mahagóni borítású könyvtárakból tehát a krétaporos tanterembe
vándoroltak a korábban olyannyira csodált műtárgyak.
Magyarországon a külföldi vásárlások mellett a 18 században többen is
készítettek gömböket, amelyek azonban mára kevés kivétellel elvesztek.
Nevezetes a debreceni kollégium diákjainak ma is látható munkája,
amelyen magyar nevek olvashatóak. Az első nyomtatott, magyar nyelvű gömbök
1840-ben,
külföldön készültek: a földgömb Bécsben, égi párja pedig Párizsban. A budapesti
Széchényi Könyvtár egy 1862-ben készült, 132 centiméteres átmérőjű
magyar óriást is őriz. A múlt század végén főként a prágai Felkl-
cég látta el a magyar piacot. Dédapáink azonban már a Kogutowicz Manó
által alapított magyar vállalkozás, a Magyar Földrajzi Intézet Rt. által
1897-ben kiadott gömböket is láthatták. Bár ezek a darabok korban nem mérhetőek
a reneszánsz vagy barokk példányokhoz, és ezért antikvár értékük is csak
töredéke azokénak, a múlt századi vagy század eleji gömbök is megérdemlik
a szerető gondoskodást.
Ha kezünk végigsimítja a gömbölyű felszínüket belepő porréteget, ha
ujjunkkal megérintjük a Földet vagy a csillagokat, ha megforgatjuk a golyóbist:
ma is ugyanolyan, csodálatosan jó érzés ez, mint régen. Sokat változott
a világ, de a gömb az gömb maradt |