Kartográfiai kommunikáció
VIZUÁLIS TESZTEK A KARTOGRÁFIÁBAN
 1. A SZIMBÓLUMOK
      Honnan erednek a szimbólumok?
      Jelentésüket minden egyénnek meg kell tanulnia, vagy létezik egy kollektív, öröklődő    szimbólum-gyűjtemény?

Ezek a kérdések a szerző véleménye szerint azért vetődnek fel, mert térben és időben rendkívül távoli kultúrákban hasonló megjelenésű és azonos jelentéstartalomal bíró szimbólumokat alkalmaznak.

Forrás: Pallag Andrea  Középiskolás tanulók jel- és szimbólumértelmezése (www.oki.hu)



2. A GRAFIKAI MEGJELENÍTÉS ÉS A TÉRKÉPOLVASÁS KAPCSOLATA
    Hogyan szerveződik a memória a térképi információ befogadásakor?
    Milyen hatással van a grafikai megjelenés (a dizájn) a térképi információ szerveződésére a memóriában?

A térképolvasás- és tanulás alapja a hierarchikus csoportképzés.
A kérdés az, hogy mely térképi objektumok alapján jönnek létre az egyes csoportok.

Forrás: J. Ronald Eastman  Graphic organization and memory structures for map learning  (Cartographica 1985 22/1)



3. A SZÍNEK SZEREPE
    Hogyan befolyásolják a színek a térképi információ észlelését és megtanulását?
    Melyik színtípus segíti el? leghatékonyabban a térképolvasást?
    Hogyan hat a kategóriák számának megváltoztatása az információ befogadására és értelmezésére?

A színeknek nagyon sok fajtája van, de nem mindegyik alkalmas a térképi információ megfelel átadására.
A térképésznek az a célja, hogy megtalálja a közlés, illetve az elérendő hatás szempontjából optimális színeket.

Forrás: Cartographica 1990 27/3

(Példa a tesztelt kartogram térképekből)


4. KÖZÉPISKOLÁSOK KOGNITÍV KÉPE EURÓPÁRÓL ÉS MAGYARORSZÁGRÓL
     Milyen kép él a középiskolásokban Magyarország földrajzi elhelyezkedéséről közvetlenül az uniós csatlakozás előtt?
    Milyennek gondolják hazánk és a szomszédos államok kölcsönös helyzetét?

Az uniós csatlakozás attól függ, hogy az európai államok milyennek ítélik meg Magyarországot.
A tanulmány készítői arra keresték a választ, hogy a mai magyar fiatalok, akikből pár év múlva teljes jogú felnőtt uniós állampolgárok lesznek, miként vélekednek Magyarországról és a közép-európai régióról.

Forrás: Szabó Ildikó - Örkény Antal  Valahol Közép-Európában - Magyar középiskolások Európa-képe
http://www.oki.hu/cikk.asp?Kod=1997-11-lk-Tobbek-Valahol.html


 Készítette: Irás Krisztina, 2001
Webes átdolgozás: Török Zsolt
vissza